نشست علمی تخصصی “بررسی و تحلیل ساختار فضایی منطقه کلانشهری تهران”

مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران برگزار می کند:
نشست علمی تخصصی «بررسی و تحلیل ساختار فضایی منطقه کلانشهری تهران»

سخنرانان:
احمد سعیدنیا
احمد پور احمد
سید موسی پورموسوی
کرامت الله زیاری
ناصر بنیادی
موسی پژوهان
انوشیروان ناصرمستوفی

انوشیروان ناصر مستوفی مدیر دبیرخانه شورای عالی نظارت بر توسعه شهری تهران در رابطه با تعدد مناطق کلانشهری در جهان گفت: امروزه بیش از ۳۰۰ منطقه کلانشهری با بیش از یک میلیون نفر در جهان وجود دارند که عمده آن‌ها در کشورهای در حال توسعه قرار دارند. نظر به نقش و اهمیت این پهنه‌های بزرگ سکونت و فعالیت، موجب می‌شود تا شناخت ابعاد، خصلت‌های فضایی- مکانی و روندهای غالب آن‌ها به منظور برنامه‌ریزی و مدیریت بهینه در راستای هدایت خردمندانه و پایدارِ رشد و توسعه، امری ضروری به نظر برسد.

وی با اشاره به ابعاد متکثر و پیچیده این مناطق عظیمِ زیستی تصریح کرد: ساختار فضایی آن‌ها که متضمنِ مؤلفه‌های نسبتاً قوام یافته توزیع فضایی جمعیت و فعالیت به همراه نظام ارتباطی بین آن‌هاست، از مهم‌ترین مسائل به شمار می‌رود؛ کیفیت توزیع فضایی نظام‌های اسکان و فعالیت و دوری و نزدیکی آن‌ها به همدیگر نیز شالوده اصلی کیفیت زیست و فضا را در مناطق کلانشهری شامل می‌شود.

مستوفی در ادامه افزود: امروزه در بسیاری از مناطق کلانشهری دوری مراکز فعالیت و کار به ویژه در شرایط فقدان سیستم‌های ارتباطی موثر، تمامی ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی این پهنه‌های بزرگ شهری را متأثر ساخته و مدیریت شهری و منطقه‌ای را از حل یا فروکاستن معضلات آن درمانده کرده است.

دبیر شورای راهبردی شهرسازی و معماری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با تاکید بر اینکه منطقه کلانشهری تهران نیز به عنوان بزرگ‌ترین پهنه زیستی – فعالیتی کشور در سیر رشد خود دارای ساختار پیچیده و در هم تنیده‌ای شده است، گفت: امروزه بازشناخت و بازتبیین آن از اهمیتی حیاتی در مدیریت بهینه و پایدار منطقه کلانشهری برخوردار است.
مستوفی خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیتی که شناخت کم و کیف ساختار فضا در هدایت موثر و هوشمندانه مناطق کلانشهری دارد، این نشست به منظور بهره‌مندی از دیدگاه‌های متخصصین و بحث و بررسی پیرامون ساختار فضایی منطقه کلانشهری تهران برگزار می‌شود.

زمان: یکشنبه ۵ مهر ماه ۱۳۹۴، از ساعت ۱۴ الی ۱۸
مکان: تالار اجتماعات دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران، خیابان انقلاب، خیابان وصال شیرازی، نبش کوچه آذین
پوستر نشست

سایت مرتبط: www.rpc.tehran.ir
منبع خبر: www.MemarNews.com

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook