گفتمان هنر و معماری با موضوع «معماری همساز با طبیعت»

انجمن مفاخر معماری ایران برگزار می کند:
دویست و نودمین گفتمان هنر و معماری

با موضوع:
معماری همساز با طبیعت
با نگاهی به آثار ثبت شده معماری خاک در میراث جهانی یونسکو / همراه با نمایش فیلم

پنل گقتگو:
نوا توکلی مهر
نازیلا خاقانی
سیده مامک صلواتیان
مهناز محمودی

دبیر پنل:
ایرج شهروز تهرانی

ادوار گذشته تاریخ ایران و جهان، خاک همواره به عنوان مصالح بوم آورد، کارایی مؤثری در رفع نیازهای سکونتگاهی بشر داشته و از جایگاه ویژه ای در تاریخ دستاوردهای انسانی برخوردار بوده است. همگام با پیشرفت شیوه های ساخت سنتی و گذر به شیوه های ساخت و ساز صنعتی-ماشینی، روش های کار با خاک نتوانسته تطبیق و انتقال مؤثری به عصر جدید فراهم کند. فقدان شناخت صحیح از خواص کارامد فیزیکی حرارتی خاک برای بکارگیری در هماهنگی با خصوصیات اقلیمی منطقه و نیز خواص سازه ای آن برای خلق و پیشنهاد روش های ساخت نوین، متناسب با نیازهای ساخت سریع و مدولار و قابل حمل، موجب شده تا از قابلیت های این مصالح دوستدار طبیعت بهره برداری مناسبی صورت نگیرد. در این نشست، ضمن معرفی مشخصه های مؤثر خاک برای انطباق با نیازهای ساختمانی عصر حاضر، روش های پیشنهادی و همچنین نمونه های آزمایشی یا ساخته شده موفق در این حوزه مورد بررسی قرار می گیرند. شواهدی از اهمیت فرهنگی معماری خاکی در سراسر جهان به عنوان یک میراث مشترک بشری همواره مطرح میشود و از این رو حفاظت از آن توسط جامعه بین المللی بسیار حایز اهمیت است. نیاز جامعه جهانی به تمرکز بر حفاظت از مهمترین میراث خاکی در سرتاسر جهان و تأیید نقش قابل توجه آن به عنوان یک عامل رشد اجتماعی و همچنین توان بالقوه آن برای کمک به فقر، نقش حیاتی در تعریف هویت جوامع محلی دارد، که شامل تکنیک های ساخت و ساز پایدار و اغلب بیانگر بیان هنری واقعی است. با این حال، معماری خاکی به طور فزاینده ای در معرض تهدیدات طبیعی و انسانی، از جمله سیل و زلزله، آسیب ناشی از صنعتی شدن، شهرنشینی، فناوری های ساختمانی مدرن، ناپدید شدن شیوه های حفاظت سنتی و غیره، است. بنابراین شگفت آور نیست که حدود یک چهارم سایت های موجود در لیست میراث جهانی، سایت های خاکی هستند.

دویست و نودمین گفتمان هنر و معماری به معرفی مشخصه های موثر خاک برای کاربرد در ساخت و ساز امروزی و قابلیت های آن برای بکارگیری در ساخت سرپناه موقت و اضطراری در شرایط وقوع بحران های طبیعی و انسانی و یا در مناطق دور از مراکز شهری می پردازد.

* حضور برای عموم آزاد و رایگان می باشد.

زمان: چهارشنبه ۴ مهر ماه ۹۷، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۳۰
مکان: موزه هنرهای دینی امام علی (ع)، خیابان ولیعصر، بالاتر از ظفر، بلوار اسفندیار، پلاک ۳۵

  • «زمانبندی هم‌اندیشی انجمن مفاخر معماری ایران در مهر ماه ۱۳۹۷» :
    – معماری همساز با طبیعت
    چهارشنبه ۴ مهر ۹۷، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۳۰
    – آرای تهران پژوهی
    چهارشنبه ۱۱ مهر ۹۷، ساعت ۱۵ الی ۱۷:۳۰
    – در ضرورت و امکان مطالعات نظری در معماری ایران
    چهارشنبه ۱۸ مهر ۹۷، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۳۰
    – مسیر گردشگری در بافت تاریخی
    چهارشنبه ۲۵ مهر ۹۷، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۳۰

سایت مرتبط: www.ammi.ir
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook