گفتمان هنر و معماری با عنوان «چرا شوش مهم است؟»

انجمن مفاخر معماری ایران برگزار می کند:
دویست و هشتادمین گفتمان هنر و معماری

موضوع:
چرا شوش مهم است؟

به مناسبت سالگرد ثبت جهانی شوش:
چون شوش؛ تمدنی بر فراز شهرهای زیر آفتاب است . شوش؛ کهن‌ مرکز شهرنشینی در خاور نزدیک بوده است .
شوش در متون سومری و آشوری (به‌‌ویژه آشور بانیپال)، کتاب مقدس عهد عتیق (کتاب‌های استر و دانیال) و همچنین تاریخ‌ نویسان یونانی (هرودوت، استرابو، آریان و پلی‌کلیتوس) ثبت شده است. شوش در شمارِ اندک محوطه ‏های خاورمیانه است که در آن دو توسعه مهم اجتماعی و فرهنگی، یعنی شکل‌گیری حکومت‌های اولیه و شهرنشینی انجام گرفت. شوش گذشته از توالی طولانی و بی‏وقفه توسعه، از ۴۳۰۰ پیش ‌از مـیلاد تا دوره ایلام نو (حـدود ۶۴۰ پیش‌ از میلاد)، نخستین و بلند مرتبه ‏ترین کانون قـدرت و پایتخت شاهنشاهی ایلامی و هخامنشی نیز به‌ شمار می‌آمد. ارزش ویژه شوش به پیشینه تاریخی آن در جایگاه یکی از کهن‏ ترین زیستگاه ‏های شهری در جهان و یکی از پیش‏ قراولان در نوآوری، در برنامه ‏ریزی و طراحی شهری به‌شمار می‏رود، همچنان که در هنر و معماری نیز چنین است. شوش بیش از پنج هزاره بر سر راه تمدن‌های مهم باستان در قلب منطقه غرب آسیا قرار داشته و به‌همین دلیل نقطه عطفی در تبادل دوسویه تأثیر فرهنگ‌های منطقه‌ای بر یکدیگر است. شـوش از نظر تنوع قومیتی و تعامـلات فرهـنگی و اقتصادی با دشـت بین ‏النهرین، دره ‏هـای میان‏کوهی زاگرس، سرزمین‌های کوهستانی فارس، سواحل جنوبی خلیج فارس و حتا مرکز فلات ایـران در خاورمیانه باسـتان بی‏مـانند است. محوطه باسـتانی شـوش شامـل چند ناحیه مشخص اسـت که امـروزه بقـایای آن به شـکل پشته‌های عظیم خاکی دیده می‌شوند. این پشته‌ها شامل تپه‌های آکروپل، آپادانا، شهر شاهی و شهر صنعتگران است. بقایای مجموعه شهر اسلامی شوش در دو پشته شهر شاهی و شهر صنعتگران وجود دارد. در این شهر اسلامی است که مدارک دال بر توسعه فرهنگ مادی اسلامی و تأثیر آن از فرهنگ مادی ساسانی کاوش شده است.

شوش نقشی کلیدی در ایجاد و فراگیری دانش‌های فن‏آورانه و هنری، مفاهیم طراحی شهری و معماری در کل منطقه، به‌ویژه در فلات مرتفع ایران بر عهده داشته است. از قـرن ششم پیش‌از مـیلاد شـوش در جـایگاه پایتخـت اداری و سـیاسی شاهنشاهی هخامنشی، بدعت‌گذار الگویی نوین در معماری تشریفاتی با تالارها و ایوان‌های ستوندار بود که تا به امروز تأثیر آن را می‌توان حتا در خانه‌های روستایی با ایوان‌های ستوندار مشاهده کرد. به گواه باستان شناسان و یافته هایی که در پایگاه جهانی شهر تاریخی شوش ثبت شده، دوران‌های باستان‏شناختی و تاریخی اصلی در شوش شامل شوش پیش از تاریخ (هزاره پنجم تا سوم پیش‌از میلاد)، دوره ایلامی (۲۶۰۰ تا ۵۳۹ پیش‌از میلاد)، دوره هخامنشی (۵۳۹ تا ۳۳۱ پیش‌از میلاد)، دوران سلوکی و پارتی (۵۳۹ تا ۳۳۱ پیش‌از میلاد)، دوره ساسانی (۲۲۴ تا ۶۳۸ میلادی) و دوران اسلامی (۶۳۸ تا ۱۲۱۸ میلادی) می شود. پرونده محوطه تاریخی شوش در سی‌ونهمین نشست کمیته میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) که در جولای ۲۰۱۵ در شهر بن آلمان برگزاری شد ، به ثبت جهانی رسید. پرونده میراث فرهنگی شوش شامل کاخ آپادانا، کاخ شاوور، دروازه شرقی، هدیش، شهر پانزدهم، روستای هخامنشی، مسجد جامع شوش و مجموعه بناهای دوره اسلامی، تپه‌های آکروپول و قلعه فرانسوی‌هاست .

پنل گفتگو:
محمدحسین ارسطوزاده
علی اعطا
علیرضا ایزدی
مجتبی گهستونی

دبیر پنل:
علیرضا قهاری

* حضور برای عموم آزاد و رایگان می باشد.

زمان: چهارشنبه ۶ تیر ۱۳۹۷، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۳۰
مکان: موزه هنرهای دینی امام علی (ع)، خیابان ولیعصر، بالاتر از ظفر، بلوار اسفندیار، پلاک ۳۵

  • «زمانبندی هم‌اندیشی انجمن مفاخر معماری ایران در تیر ماه ۱۳۹۷» :
    • چرا شوش مهم است؟
    چهارشنبه ۶ تیر ۹۷، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۳۰
    – اگر آب ها را در تهران جاری کنیم…!
    چهارشنبه ۱۳ تیر ۹۷، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۳۰
    – رونمائی کتاب معماران ایران (جلد دوم)
    چهارشنبه ۲۰ تیر ۹۷، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۳۰
    – الگوریتم معماری (نشست چهارم)
    چهارشنبه ۲۷ تیر ۹۷، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۳۰

سایت مرتبط: www.ammi.ir
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook