گفتمان هنر و معماری با عنوان “بعد از سیل چه کنیم؛ فلورانس (ایتالیا) – ۱۹۶۶”

انجمن مفاخر معماری ایران برگزار می کند:
سیصد و نوزدهمین گفتمان هنر و معماری

نشست با موضوع:
“بعد از سیل چه کنیم”
فلورانس (ایتالیا) – ۱۹۶۶

پنل گفتگو:
جمال اطهاری
نازیلا خاقانی

دبیر پنل:
داریوش زمانی

اقدامات انسانی، شهر نشینی و شهر سازی بی رویه، استفاده بیش از حد مجاز از زمین جهت ساخت و ساز و همچنین استفاده مداوم از منابع انرژی غیر قابل تجدید در گذر زمان باعث ایجاد تغییراتی شده که این تغییرات همراه با تغییرات آب و هوایی موضوعی قابل بحث در مطالعات علمی دهه های اخیر جهت پیش گیری و مقابله با بحران هائی طبیعی همچون سیل و زلزله میباشد. می توان گفت مقابله با تغییرات جوی که پیامد مهم آن سیل می باشدبه چالشی مهم در قرن اخیر تبدیل شده است و در این راستا معماری در تلاش است تا با ایده ساخت خانه های شناور و اکولوژیک و همساز با اقلیم و با تکیه بر منابع انرژی های تجدید پذیر، با استفاده از مواد و مصالح پایدار که آلودگی هوا را چه در مرحله ساخت و چه در مرحله تخریب تشدید نمیکنند ، بر این مهم فایق آید. ایده خانه غیر فعال ، برای استاندارد دقیق بهره وری انرژی در یک ساختمان و همچنین کاهش اثرات زیست محیطی آن است. این ساختمان ها نیاز به انرژی اندکی جهت گرمایش یا سرمایش فضا دارند. در بسیاری از کشورها تغییرات جوی به وقایع فاجعه باری از جمله سیل می انجامد که اغلب موجب خسارات گسترده ای در مقیاس انسانی و اقتصادی می گردند. سیستم ساخت و ساز شناور که در کشورهای شمال اروپا همچون هلند مورد استفاده قرار میگیرد و در کشورهای دیگر هم کاربرد دارد می تواند خود راهکاری جهت پیشگیری و کاهش خسارات سیل باشد. راهکار این مدولهای پیش ساخته در مجاورت جریانهای آب در مناطقی که کمبود زمین کافی جهت ساخت و ساز وجود دارد نیز توصیه می گردد. مسلما این تکنولوژی ها نیاز به بومی سازی در کشورهای مختلف به دلیل تفاوت شرایط اقلیمی و ریز اقلیم ها دارد.

تجربه سیل در ایتالیا و کشورهای مختلف اروپایی و استفاده از تکنولوژی های نوین ساخت و ساز جهت بهینه سازی ساختمانها‌ و شهرها پیش از وقوع سیل و بعد از آن می تواند راهکارهایی را جهت به حداقل رساندن آسیب های این رویداد طبیعی و ساخت و ساز پس از تخریب پیش رویمان قرار دهد.
این واحدهای مسکونی همانند کشتی عمل می کنند که با استفاده از اصل ارشمیدس، افراد ساکن درون خود را از لحاظ ایمنی حفظ میکنند و با صعود آب توسط المانهایی فلزی حرکتهایی عمودی انجام میدهند که
آسیبی به ساختار سازه وارد نشود. این مدولها پس از دو برابر و یا چهار برابر شدن، بسته به نیاز فضایی جهت کاربری های مختلف بزرگتر خواهند شد و فضاهایی با کاربری های مختلف، در مناطق سیل خیز را تعریف میکنند.
در سیصد و نوزدهمین گفتمان هنر و معماری که به تکنولوژی های مرتبط به محافظت در مقابل سیل اختصاص دارد، دکتر نازیلا خاقانی و دکتر جمال اطهاری سخن خواهند گفت که با نمایش فیلم همراه است. دبیر نشست دکتر داریوش زمانی هستند.

* حضور برای عموم آزاد و رایگان می باشد.

زمان: چهارشنبه ۸ خرداد ماه ۱۳۹۸، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۳۰
مکان: موزه هنرهای دینی امام علی (ع)، خیابان ولیعصر، بالاتر از ظفر، بلوار اسفندیار، پلاک ۳۵

  • «زمانبندی هم‌اندیشی انجمن مفاخر معماری ایران در خرداد ماه ۱۳۹۸» :
    تاریخ شفاهی زلزله غرب
    چهارشنبه ۱ خرداد ۹۸، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۳۰
    • بعد از سیل چه کنیم
    چهارشنبه ۸ خرداد ۹۸، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۳۰
    – مراسم دوسالانه کتاب معماری و شهرسازی
    چهارشنبه ۲۲ خرداد ۹۸، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۳۰
    – شاهسون ها
    چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۳۰

سایت مرتبط: www.ammi.ir
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook