«هنر در شهر» ؛ نشست نود و یکم انسان شناسی و فرهنگ

نود و یکمین نشست یکشنبه های انسان شناسی و فرهنگ با عنوان «هنر در شهر» مورخ یکشنبه ۱۱ مهر ۹۵ برگزار خواهد شد.
در این نشست فیلم «سلاطین خیابان‌ها» اثر زینب تبریزی و پالیز خوشدل نمایش داده می شود.

سخنران:
دکتر ناصر فکوهی؛ استاد انسان شناسی دانشگاه تهران و مدیر انسان شناسی و فرهنگ

چکیده سخنرانی:
در سالهای گذشته بارها بحث  لزوم یا عدم استفاده از هنر در فضاهای عمومی شهری در کشور ما مطرح شده است. در تهران دو برنامه با عنوان نگارخانه ای به گستره یک شهر در دو سال اخیر اجرا شد که انتقاد ها و تشویق هایی را نیز به همراه داشتند. در حال حاضر نیز  بحث بر سر برگزاری یا عدم برگزاری بعضی از برنامه های هنری در برخی از شهرهای کشور مطرح هست.

پرسش در این حال آن بود که چرا و چگونه باید و می توان از فضاهای عمومی و باز یا نیمه باز شهری (خیابان ها، میدان ها، پایانه ها و شریان های حمل و نقلی و.) برای ارایه هنر استفاده کرد؟

در این سخنرانی ابتدا  به دلایل و ضرورت های استفاده از هنر در شهرها و اهداف،  فرصت ها و تهدیدهای این امر، با تاکید بر کلانشهرها  می پردازیم. سپس  طبقه بندی  هنرها را در رابطه با فضا های باز و نیمه باز مطرح می کنیم و در هر مورد به تجربه های شهری در جهان اشاره می کنیم و در نهایت به موقعیت خاص ایران با تاکید بر کلانشهرها می پردازیم.

تقسیم بندی کارکردی شهرها و تاثیر آن بر حضور و بهره برداری از هنر و مشکلاتی که ممکن است د ر این زمینه ظاهر شوند. استفاده از موسیقی (صدا)، هنرهای تجسمی (نقاشی، مجسمه و  فضاهای ساخته شده درون شهری)، معماری شهری، استفاده از رنگ و همچنین هنرهای نمایشی و اجرایی در شهر از بحث هایی خواهد بد که در این جلسه مطرح می شود. همچنین،  بخشی از بحث نیز به موضوع مهم بازنمایی های شهری و ابتکارهای پژوهشی و مدنی برای ثبت اتنوگرافیک شهر (فیلم، عکس،  ادبیات و..) اختصاص دارد.

* حضور برای عموم آزاد و رایگان می باشد.

زمان: یکشنبه ۱۱ مهر ماه ۱۳۹۵، ساعت ۱۶ الی ۱۹
مکان: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
میدان ولی عصر، خیابان ولی عصر، خیابان دمشق، شماره ۹
منبع: انسان شناسی و فرهنگ
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook