نگاهی به پروژه “پل عابر پیاده حقانی” از ایران؛ از برندگان جایزه معماری بین المللی شیکاگو

اختصاصی، معمارنیوز- پل عابر پیاده حقانی (واقع در اراضی عباس آباد تهران) که توسط سمانه قاسمپور و امیر قاسمپور در سال گذشته طراحی شده است، موفق به دریافت جایزه معماری بین الملی شیکاگو ۲۰۱۶ گردید، این طرح به همت سازمان زیباسازی شهرداری تهران در حال اجرایی شدن می باشد.

جایزه معماری بین الملی شیکاگو (international Architecture award Chicago) سالانه توسط موزه معماری و طراحی شیکاگو (Chicago athenaeum – museum of architecture and design) با همکاری مرکز اروپایی معماری، هنر، طراحی و مطالعات شهری (European Centre of architecture design art and urban studies) در ایتالیا برگزار می گردد.

جایزه معماری بین‌المللی شیکاگو هرساله با هدف شناسایی آثار معماری برخوردار از استانداردهای بالای طراحی به ساختمان های ساخته شده یا طرح های ساخته نشده با موضوعات برج ها، ساختمانهای تجاری، ساختمان های مسکونی، طرح های شهری، ساختمان های مذهبی و صنعتی و … که از سراسر دنیا در این رقابت شرکت می کنند اهدا می گردد.

international Architecture award Chicago 2016 که دسامبر ۲۰۱۵ فراخوان گردید، صدها پروژه از ۴۳ کشور جهان در این رقابت شرکت نموده و ۳۷۰ پروژه به مرحله نهایی راه یافتند و در نهایت ۱۳۲ پروژه در تاریخ ۱۰ جولای ۲۰۱۶ توسط هیئت داوران برنده اعلام شدند.

آخرین پروژه های شرکت های معتبر بین الملی جهان از جمله:
Adrian Smith + Gordon Gill
Zaha Hadid Architects
Skidmore
Owings & Merrill LLP
Kohn Pedersen Fox
Foster + Partners
Møller Architects
Morphosis Architects
Toyo Ito & Associates
Richard Meier and Partners Pininfarina
Carlos Zapata Studio
در میان برندگان نهایی این رقابت بوده اند.

و همچنین ۲طرح از ایران نیز در رقابت امسال برنده اعلام شدند:

• ساختمان مسکونی خانه صبا
دفتر معماری تداوم پویا: سارا کلانتری و رضا صیادیان

• پروژه پل عابر پیاده حقانی
دفتر معماری پوست سوم: امیر قاسم پور و سمانه قاسمپور
کارفرما: سازمان زیباسازی شهرداری تهران

معرفی پروژه «پل عابر پیاده حقانی» :
پل عابر پیاده حقانی/ مهندسین مشاور پوست سوم – امیر قاسمپور و سمانه قاسمپور
طراح: امیر قاسمپور، سمانه قاسمپور
موقعیت پروژه : تهران، تپه های عباس آباد
تیم طراحی: آیان رضایی، سعید فهیم پور، مهیار غلامی
محاسبات سازه: مجید کولیوند
مشاور سازه: یعقوب عابد پور، روحی توسکی
مساحت پروژه: ۳۰۰۰ مترمربع
سال پروژه: ۲۰۱۵

پل عابر پیاده حقانی به هدف اتصال بافت مسکونی منطقه میرداماد در تهران به بخش شرقی اراضی عباس آباد تهران طراحی شده است، محلی که دو پارک یکی در حاشیه اتوبان حقانی به صورت کشیده و خطی و دیگری در کنار محور ۲۸ اراضی عباس آبـــاد ( محور پیاده راه اصلی در حوزه فرهنگی اراضی عباس آباد ) به هم متصل می شود، اتصال جدید خود به منزله امتداد این دو پارک از فراز اتوبان عبور می کند و ضمن ایجاد سکوی دید شهر، باعث افزایش نفوذ پذیری به بخش شرقی اراضی عباس آباد می شود.
اختلاف تراز ۲۲ متری در دو نقطه شرقی و غربی اتوبان ، محدودیت های سایت از نظر ابعاد نشیمنگاه پل در دو طرف و تامین ارتفاع مورد نیاز برای عبور وسایل نقلیه از معابر زیر پل از مسایلی است که طرح بر اساس آن سازمان یافته است.
اختلاف تراز ۲۲ متری دو طرف اتوبان حقانی نیاز به رمپ حدود ۲۵۰ متری برای دسترسی با رمپ با شیب استاندارد ۸ % را دارد.

برای تامین این طول شکل پل به صورت خط شکسته تا خورده ای است که از سه رمپ تشکیل شده است که با خروج از محور عمود بر ساختمان (به عنوان مانع دید) علاوه بر ایجاد سکو و نقظه دید در زاویه دو رمپ پل در هنگام عبور از روی عرشه و عبور از اتوبان حقانی فرم متفاوت و ویژه ای را ایجاد می کند.
سطح پل از سه رمپ به طول های ۹۴ ، ۱۱۰ و ۷۰ متر و با شیب استاندارد کمتر از ۸ % تشکیل شده است. که دو رمپ بالایی بر روی سازه فلزی شکل گرفته و رمپ اولیه به صورت امتداد پیاده راه حاشیه اتوبان طراحی شده است.
این شکل گیری و جانمایی سه رمپ باعث تامین طول مورد نیاز ، امکان عبور وسایل نقلیه از زیر پل، دسترسی از سمت شمال اتوبان حقانی (خیابان نفت) از طریق پله و دسترسی از سمت جنوب سایت از طریق رمپ سوم می شود.

توضیحات دیاگراماتیک:

نشیمنگاه غربی و شرقی پل:

مسیرهای دسترسی (از سمت جنوب با رمپ و از سمت شمال با پله) :

 

ترازهای ارتفاعی در نقاط اصلی:

اراضی عباس آباد به عنوان قلب فرهنگی و تفریحی پایتخت دارای محور های مهم و تاثیر گذار پیاده است و می توان گفت محوریت پیاده راه ها و فضاهای باز طراحی شده برای شهروندان اهمیت ویژه ای در توسعه و نوسازی در این مجموعه عظیم شهری داشته است. پل طراحی شده بر روی اتوبان حقانی در حقیقت امتداد این فضاهای عمومی با الویت پیاده است که از سویی به محور ۲۸ اراضی عباس آباد اتصال دارد و می توان گفت امتداد کیفیت شهری ویژه ی اراضی در شهر و اتصال دهنده این کیفیت به پیاده رو های منطقه میرداماد است.

تحلیل سازه ایی:

عضوهای اصلی خرپا با مقطع لوله ای به قطر ۷۰ سانتی متر:

اعضای فرعی اتصال دهنده یال های اصلی با مقطع لوله ای به قطر ۴۰ سانتیمتر و ضخامت متغیر:

 

تیرهای اصلی نگهدارنده عرشه:

دهانه حدود ۹۰ متری طراحی شده در شکل پل برای پایداری نیازمند افزایش مقطع تاثیر گذار سازه ای است. که این مهم با طراحی مثلث شکل مقطع پل تامین شده است. پل به صورت ساده شده خرپای مثلث شکل خمیده ایست که دارای سه یال اصلی با مقاطع لوله ای شکل و به قطر ۷۰ سانتیمتر است. که دو یال بالایی حکم نگهدارنده عرشه و یال پایینی وظیفه انتقال نیروی عرشه را به نزدیک ترین نقطه در سمت شرقی اتوبان دارد.

عضو های فرعی این خرپا این سه یال را در فواصل مساوی به هم اتصال و وظیفه انتقال نیرو به یال های اصلی را دارند. این عضو ها با مقاطع لوله ای به قطر ۴۰ سانتیمتر و ضخامت های متغیر ( به نسبت نیروی وارده هر عضو ) طراحی و بهینه سازی شده اند.
تیر های اصلی عرشه که با مقاطع بهینه سازی شده وظیفه اتصال دو عضو بالایی و تامین سازه برای اجرای عرشه و محل عبور پل را دارند.

سایت پلان:

نمای غربی:

نمای شمالی:

مقطع:

 

شایان ذکر است که پروژه پل عابر پیاده حقانی سال گذشته در مسابقه طراحی پل عابر پیاده اراضی عباس آباد در ایران، حائز رتبه اول گردیده است.
لینک مرتبط: برگزیدگان نهایی مسابقه طراحی پل عابر پیاده اراضی عباس آباد (مرحله دوم)

لینک پروژه در archdaily :
http://www.archdaily.com/778584/haghani-pedestrian-bridge-folds-over-iranian-highway

لینک مرتبط: https://chi-athenaeum.org
http://europeanarch.eu/

منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook