نگاهی به طرح”WAVEHOUSE”برنده “Ryterna modul Architectural”

اختصاصی، معمارنیوز- نگاهی به طرح “WAVEHOUSE” از ایران؛ برنده مسابقه بین المللی “Ryterna modul Architectural Challenge 2018 TINY HOUSE”

این مسابقه چهارمین دوره از مسابقات معماری در سطح بین‌المللی است که توسط کمپانی RYTERNA با عنوان “چالش ریترنا ۲۰۱۸: خانه‌ی کوچک” در مهرماه سال ۱۳۹۶ برگزار شد. این مسابقه ۱۴۷۲ شرکت کننده داشته است که ۵۷۵ نفر از آنها بصورت فردی و بقیه بصورت گروهی از ۸۸ کشور دنیا شرکت کردند. در تاریخ ۲ بهمن ۱۳۹۶ نتایج این مسابقه اعلام و طرحی از ایران مقام اول این مسابقه را کسب نمود.

بیانیه دبیرخانه مسابقه:
“امسال بنا داریم تا یک چالش واقعی برای ذهن و خلاقیت شما مطرح کنیم. از شما می‌خواهیم تا یک «خانه‌ی کوچک» طراحی کنید که هم آشپزخانه داشته باشد، هم سرویس بهداشتی، هم اتاق خواب و هم پذیرایی؛ بیشتر از ۲۵ مترمربع هم نباشد.”

هدف از برگزاری این دوره از مسابقه، طراحی یک خانه‌ی کوچک مناسب برای زندگی دو نفر، با مساحت حداکثر ۲۵ متر مربع است که باید در آن فضاهای آشپزخانه، سرویس بهداشتی، اتاق خواب و پذیرایی تعبیه شده باشد. این خانه می‌بایست برای مدت دو هفته، بدون دسترسی به منابع خارجی، به جز الکتریسیته، قابل زیستن باشد.
البته شرایط مسابقه فقط همین‌ها نیست، قرار است که فقط برق این خانه از خارج تامین شود، یعنی باید فکری برای تامین آب آشامیدنی یا فاضلاب این خانه کنید و آسیبی به محیط زیست نزنید (بازیافت فاضلاب توالت راه حل مناسبی است). لازم به ذکر است که خانه‌های کوچکی که قرار است طراحی کنید، می‌بایست امکان حمل و نقل با کامیون را داشته‌باشند، ولی نه به این معنی که کاروان مسافرتی طراحی کنید. از پیشنهاد کاربری های دیگری مثل فضای کار هم استقبال می شود. در واقع ماژول اصلی بایستی چهار فضای ذکر شده را شامل شود و طرح گسترش آن تنها می تواند برای خواب و پذیرایی بکار برود. این خانه می تواند در هر دو جهت افقی و عمودی گسترش یابد.

 

ابعاد هر ماژول نبایستی از مقادیر مشخص شده بیش تر باشد:
عرض: ۲۹۵ سانتی متر
طول : ۸۴۵ سانتی متر
ارتفاع :۳۱۰ سانتی متر

معیارهای ارزیابی:
برگزار کننده مسابقه سه تا از بهترین پروژه ها را بر اساس: اصالت، خلاقیت راه حل معمارانه، جذابیت بصری پروژه و قابلیت ها و توانایی تنظیم ماژول های پیشنهادی برای تولید، انتخاب کرده است.

جوایز:
به اثر برتر این دوره از مسابقات جمعا ۱۷۵۰ یورو جایزه به شرح زیر تعلق می‌گیرد.
• ۱۰۰۰ یورو
• ۵۰۰ یورو
• ۲۵۰ یورو

داوران مسابقه:
• Andrius Orlovas (JSC “Ryterna modul” director)
• Arminas Sadzevičius (architect at ADEPT (Copenhagen, DK), Ryterna modul competition winner of 2016)
• Donatas Cesiulis (architect at “Sprik”, Ryterna modul competition 3rd place winner 2014 and 2015 (Vilnius, LT))
• Ignas Uogintas (architect and partner at “Do Architects” (Vilnius, LT))
• Kęstutis Vaikšnoras (architect at “Dvieju grupe” (Kaunas, LT))
• Milda Naujalyt

 

پوستر اعلام نتایج:

 

  • طرح WAVEHOUSE :
    سناریو طراحی (WAVEHOUSE)

طراح: عبدالرحمن کدخداصالحی؛ فارغ التحصیل ارشد معماری از دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد

معرفی طرح به بیان طراح:
هدف اصلی این طرح استفاده از نعمت هایی است که طبیعت در اختیار ما می گذارد همچون باران، برف، مناظر زیبا،… به همین دلیل خواستیم فرمی ایجاد نماییم که از این منابع حداکثر بهره را ببرد و در چرخه ای تکرار شونده، نیازهای اساسی او را تامین نماید.

فرم بنا اقتباسی از شکل های منحنی موجود در طبیعت همچون آب، موج،.. است که پیوندی زیبا و همخوان با محیط اطراف خود بوجود آورده است.
این طرح مقطعی از کمان دایره ای است که در اندازه ی مدول خواسته شده طراحی شده و از چهار طرف خود قابل تکثیر است. قرارگیری فضاهای خدماتی در وسط آن امکان گسترش فضا را ایجاد می نماید. فرم منحنی و ساختار سازه ای به نحوی سازمان یافته اند که فضای کافی برای منبع های ذخیره و تصفیه ی آب، پمپ آب و سیستم گرمایش آب به آسانی فراهم است.

از آب ذخیره شده در بالای فضای سرویس و حمام می توان برای مصارف مختلف استفاده و در صورت عدم نیاز آن را تصفیه و ذخیره کرد. آب سرویس، دوش و سینک هم به مخزن تصفیه ی آب هدایت می شوند تا تصفیه و با پمپاژ مجدد در مخزن های دیگر ذخیره شوند. و این چرخه بخشی از حیات پروژه است.
از دیگر امکانات پروژه استفاده از تخت خواب و میزکار تاشو است که فضای بیشتری در اختیار ما می گذارد. پنجره های بلند اتاق خواب و نشیمن هم ما را به تماشای چشم انداز بی نظیری از آسمان و جنگل دعوت می کند. در نهایت پروژه، سخاوتمدانه طبیعت و منابع آن را در اختیار ما می گذارد تا بتوانیم مدت زمان طولانی تری را بدون دسترسی به منابع داخل شهر در طبیعت سپری کنیم.

 

 

آثار دیگر نفرات برتر:

 

لینک فیلم داوری مسابقه: https://www.youtube.com/watch?v=8jpp00eI5n4&feature=youtu.be
لینک نتایج مسابقه: http://www.rmodul.com/ryterna-modul-architectural-challenge-2018

منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook