طرحی از ایران در مسابقه بین المللی “School Without Classrooms”؛ (بخش دوم)

اختصاصی، معمارنیوز- نگاهی به طرحی از ایران در مسابقه بین المللی “۲۰۱۷ School Without Classrooms; Berlin” ؛ (بخش دوم)

مسابقه بین المللی طراحی مدرسه ای بدون کلاس در برلین در آوریل ۲۰۱۷ توسط موسسه Archasm فراخوان گردید و مورخ ۲۴ جولای ۲۰۱۷ از بین ۴۰۶ اثر ارسالی، ۳ طرح به عنوان آثار برتر، ۱۰ طرح شایسته تقدیر و ۵۰ طرح در جایگاه نهایی، توسط داوران مسابقه انتخاب گردید؛ که طرح شرکت داده شده توسط دفتر طراحی پارادیم- شیفت، از ایران در میان ۵۰ طرح مذکور قرار گرفت.

 

• معرفی و توضیحات طرح شرکت کننده از ایران به بیان طراح پروژه (یکی از ۵۰ طرح در جایگاه نهایی):
طراح: دفتر طراحی پارادیم- شیفت
اعضا: فراز خرمی؛ کارشناسی ارشد انرژی معماری دانشگاه تهران
سارا رضایی؛ کارشناسی ارشد انرژی معماری دانشگاه تهران
رضوان مهتدی؛ کارشناسی ارشد انرژی معماری دانشگاه تهران

 

از زمین بیاموز!
“وقتی که شروع به طراحی می کنم، ایده اولیه من برای یک ساختمان با متریال شکل می گیرد. من معتقدم معماری مربوط به کاغذ و خلق فرم نیست. معماری فضا و متریال است.” پیتر زومتور

با توجه به نظر پائولو فریره، نظریه پرداز در زمینه ی آموزش، پرورش آگاهی انتقادی به عنوان هدف اصلی تعلیم و تربیت در نظر گرفته شد. آموزش و پرورش باید آگاهی دانش آموزان را افزایش دهد تا نسبت به جهان فعال باشند نه منفعل، و این امر ممکن نیست مگر این که به آنان آموزش داده شود که آزادانه فکر کنند، دائماً سؤال کنند و با نگاهی انتقادی به آن چه یاد می گیرند، معنا دهند. در این روش باید گفت و گو به جای انتقال صرف اطلاعات قرار گیرد. این گفت و گو علاوه بر این که میان معلم و شاگرد می تواند اتفاق بیفتد، می تواند گفت و گویی میان دانش آموز و معماری مدرسه ی او هم باشد. بدین صورت که خود مدرسه و معماری آن در فرآیند آموزش کودکان شرکت کند و از آن به عنوان یک ابزار آموزشی استفاده شود.

بازی، نقش مهمی در پرورش شخصیت کودکان و نوجوانان دارد. در گذشته تجربه ی یادگیری کودکان، از طریق بازی و کسب مهارت های اجتماعی طی تماس مستقیم و هر روزه ی کودک با خانواده و محیط طبیعی زندگی شان انجام می پذیرفت. مانند بالا رفتن از درخت، بازی در برکه ها، دویدن در کشتزارها و مزارع، بازی با حیوانات و غیره. ما سعی در بازآفرینی چنین فضایی برای بازی کودکان داشتیم.

ما باور داریم زمین بهترین آموزگار برای همه و به خصوص کودکان است. ما تلاش در خلق فضایی داشتیم که بتواند ارتباط بین کودکان و زمین را برقرار سازد. از آن جایی که کودکان هم چون مورچه های در دل زمین کنجکاوند، لانه ی مورچه ها موردی مطلوب برای ایده گرفتن ما بود. این لانه ها ویژگی هایی که در جهت نیل به اهداف ما بودند را داشتند. ویژگی هایی مانند: تنوع فضایی، فرم ارگانیک و فضای قابل گسترش. در راستای دوستی با زمین متریالی پایدار انتخاب گردید؛ قطعه های بازیافتی چوب. فضاهای مابین این تونل های یادگیری امکان ایجاد فضاهای باز را فراهم می آورد. مانند: دریاچه مصنوعی، زمین شنی، زمین کشاورزی و جنگل مصنوعی که از عناصر طبیعی شکل دهنده سیاره ما می باشند. هدف نهایی ما “فرود آوردن دانش آموزان از کلاس های مربع شکل بر روی سطح کره زمین” بود.

فرایند یادگیری درون این مسیرهای تونل شکل، که از لانه ی مورچگان الهام گرفته شده اند، اتفاق می افتد. هر یک از گروه های سنی مختلف بچه ها، می توانند در یکی از مسیرهای این شبکه جمع شوند و آموزش به صورت اختصاصی برای آن گروه سنی انجام گیرد. در کنار آن یادگیری می تواند بر اساس علایق کودکان به موضوعات آموزشی و به صورت ترکیبی از گروه های سنی مختلف، صورت پذیرد. در این صورت در هر یک از مسیرها، یک اینستالیشن آموزشی منجر به یادگیری بچه ها خواهد شد. این شبکه ی به هم پیوسته ی تونل ها که گاهی از زمین بلند می شوند و امکان دیدی از بالا به بقیه ی مسیر، به بچه ها می دهند و گاهی به زیر زمین می رود و از طریق روزنه های خود اتفاقات درون خاک را به بچه ها نشان می دهد و گاهی از درون آب عبور می کند و از سطوح شفاف خود موجودات زنده در آب را به نمایش می گذارد، به کنجکاوی، خلاقیت و توانایی مسیریابی و جهت یابی کودکان کمک می نماید. هم چنین این مسیرها از طریق دریچه های خروجی متعددی که دارند، بچه ها را به خروج از مسیر و برقراری تعامل با فضای خارجی و طبیعت تشویق می کنند.

آموزش در این مدرسه از طریق بازی کودکان شکل می گیرد. بازی و تعامل فعال کودک با زمین و سایر افراد، منجر به شکل گیری سؤال خواهد شد و در پی پاسخ بودن، آگاهی او را افزایش خواهد داد.

 

• مروری بر معرفی مسابقه و طرح های برتر:
آنچه که در فراخوان مسابقه بین المللی مدرسه ای بدون کلاس_آلمان، برلین به عنوان خواسته های طراحی مطرح شده است:
۱- چه می شد اگر در دورانی زندگی می کردیم که مدرسه و یادگیری دارای سیستم طبقه بندی نمی بود و این سیستم در جهت بهینه شدن پیش می رفت؟
۲- چه می شد که مدرسه ها درجه بندی بر اساس مقطع تحصیلی (ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان) را نداشتند؟ چه می شد که ما در مدرسه موضوع یا کتاب خاصی نداشتیم؟
۳- چه می شد اگر هیچوقت سیستم سلسله مراتب یا درجه بندی را در مدرسه نداشتیم؟
۴- چه می شد که ما معماران در سیستم مدارس به اهمیت موضوع ساکن بودن دانش آموزان توجه می کردیم؟
و…..

• نکات کلی در توضیح برنامه:
در ابتدا نکاتی خلاصه و با اهمیت را درباره نظام مدارس یادآوری می کنیم…
– مدرسه ها باید محیطی جذاب و به اصطلاح Fun برای زمینه سازی شکوفایی خلاقیت و استعداد کودکان باشند.
– مدرسه ها باید محیطی برای تزریق اعتماد به نفس به کودکان باشند.
– فن آموزش و پرورش کودکان امروزه خیلی راکد و بدون حرکت است و این سیستم آموزشی خیلی انعطاف ناپذیر و صلب است.
– خلاقیت و انعطاف پذیری در روش های آموزش و تمرین به کودکان خیلی محدود و آهسته است.
– در اغلب کشورها، مدارس یک محیط کلی مکانیکی و نظری را دارند که سیستم آموزشی دقیقا بر روی حل مسئله، تمرین ، روش های تجربی و مهم تر از همه علایق شخصی کودکان و … تمرکز کرده است.
– پس از انقلاب صنعتی برای بهینه کردن محیط های دلگیر، بدون رنگ، ایزوله و بدون زندگی تلاش چشم گیری نشده است.
– تکامل ذهنی کودکان در سن ۵ تا ۱۲ سالگی مسئله ای مهم و قابل درک می باشد و روانشناسان تأثیر مهم معماری و حالت فضایی بر تأثیر گذاری این تکامل را تأیید کرده اند.
– مسابقه از شما می خواهد که سیستم و نظام مدرسه امروزی که بر اساس سیستم bench-table-chalkboard می باشد را از بین ببرید.
– طرح شما علاوه بر درک و اهمیت به توانایی های فردی کودکان باید یک محیط قابل همکاری و همدست باشد.

• عناوین کلی مد نظر در مسابقه:
۱- روش جدید یادگیری را طراحی کنید, روشی که سیستم امروزی آموزش را تغییر دهد:
هدف شما بهبود بخشیدن به کیفیت محیط های یادگیری نیست بلکه سیستم را دوباره بازآفرینی کنید و تمامی تقسیمات کلاس ها را بشکنید و آن را به یک سیستم جدید مدرسه ای تبدیل کنید. شرکت کننده ها باید روش جدیدی در تربیت و آموز ابداع کنند تا تمرکزش بر روی علایق شخصی دانش آموزان باشد. مدرسه باید بر روی مهارت های تمرین محور دانش آموزان تمرکز کند.
۲- محیط معماری خلاقانه ای طراحی کنید تا نیازهای بصری و تجربی دانش آموزان را افزایش دهد:
محیط های غیر رسمی (informal) و جذاب را طراحی کنید. هدف مسابقه این است که محیط خشک، ساکن و خسته کننده مدرسه را از بین برده و به سمت محیط های یادگیری چند بعدی و انعطاف پذیری سوق دهد که قابل استفاده برای کارهای مختلف باشد. همه فضاها باید تجربیات متفاوتی را برای دانش آموزان فراهم کنند که این تجربیات متفاوت می تواند از طریق کیفیت فضایی، زیبایی شناختی، رنگ، فورم و سایر ویژگی ها باشد.
۳- محیط و لنداسکیپ را ترکیب کنید تا به سمت مدلی پویاتر و معنادار تر حرکت کنید:
در آموزش و پرورش و فن تربیتی، environment به عنوان معلم سوم در نظر گرفته می شود. طرح پیشنهادی شما باید به دنبال خلق محیطی باشد تا آموزش بدهد، الهام ببخشد و هویت کسانی را که در آنجا حضور دارند در جهتی مفید و مثبت شکل دهد. لنداسکیپ فقط نباید به یکسری زمین های بازی و محوطه های چمنی محدود شود بلکه باید با محیط های یادگیری ادغام شود. شرکت کننده ها باید لنداسکیپ هایی درگیر کننده برای دانش آموزان ایجاد کنند و نمی بایست قطعات وسیعی از چمن را ایجاد کنند.

• معیار های ارزیابی:
– توجه به معیارهای ذکر شده در بالا
– حالت فضاها و فورم کلی مدرسه
– موضوع و برنامه ای خلاق برای نظام مدرسه
– اصالت و زیبایی شناختی
– قدرت هیجانی(احساساتی) و روانی
– به نمایش گذاشتن و ایجاد فرصت برای بحث کردن و مناظرات
– وضوح (روشنی) و قابلیت درک طرح

• هیئت داوران:

 

• طرح های برتر:

رتبه اول: کد SWC4661V
Carla Sentieri, Lucas Vidal, Alba Carinena (Spain)

 

رتبه دوم: کد SWC1542F
Edouard Fizelier, Pedro Coehlo Benoist Rouel-Brax (France)

 

رتبه سوم: کد SWC4713B
Nathavat Kamronrittisorn, Wasin Hemachartwiroon (Thailand)

 

• طرح های شایسته تقدیر:

 

• ۵۰ طرح نهایی:
لینک مربوط به ۵۰ طرح نهایی

لینک مرتبط: نگاهی به طرحی از ایران در مسابقه بین المللی “School Without Classrooms; Berlin

لینک نتایج مسابقه: archasm.in

منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook