نمایش فیلم “شهروند جین؛ مبارزه برای شهر” در نشست سوم مسئله شهری

انجمن علمی دانشجویی آمایش سرزمین با همکاری انجمن علمی دانشجویی جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی دانشگاه تربیت مدرس برگزار می کند:
جلسه سوم مسئله شهری

نمایش فیلم:
“شهروند جین؛ مبارزه برای شهر”

در جلسه ی سوم سراغِ طرحها و برنامه های شهری می رویم. میخواهیم ببینیم در این حوزه ها چه بازیگرانی وجود دارند. و چگونه فضاهای زندگی ما بواسطه نیروها و روابطِ مختلف تولید میشوند. در همین راستا سراغِ فیلمِ همشهری جین: مبارزهای برای شهر رفته ایم. این فیلم روایتِ یک منازعه است. در یک طرفِ منازعه، رابرت موزز، مهندس معمار و نماینده گفتار مرکزی و در طرفِ دیگر آن جین جیکوبز روزنامه نگار و فعالِ شهری نماینده ساکنان و اهالی محله ای است که خانه هایشان در معرض طرحها و برنامه های شهری قرار گرفته است.

داستان فیلم از این قرار است که رابرت موزز در مقامِ نماینده دم و دستگاهِ مدیریتی به دنبال نوسازی گسترده فضاهای شهری در نیویورک است. او در این مسیر تمام دست اندازها را بواسطه ی قدرت مرکزی به راحتی یکی پس از دیگری از میان برمیدارد. این فرایند ادامه دارد تا اینکه یکی از طرح های رابرت موزز یکی از بزرگراه هایش میرود سراغ محله گرینویج ویلج. محله ای که یکی از ساکنان آن جین جیکوبز است. منازعه از اینجا شروع میشود. جیکوبز و ساکنانِ محله میتوانند در مقابل طرحِ بزرگراهی که از محله شان میگذشت و میدانِ واشنگتن را تخریب میکرد، بایستند. این مقاومت باعث توقف طرح موزز میشود.

با دیدنِ این فیلم میخواهیم به این فکرکنیم که چگونه طرحها و برنامه های مدیریتی-فضایی در تمام قلمروها از شهر گرفته تا دورترین روستاها، مدام وضع و زندگیِ ما را در معرض نوسازی و دستکاری قرار میدهند و بدین شکل از ما به شیوه های مختلف قلمروزدایی می کنند. در این جلسه بواسطه ی یک تصویر، می خواهیم به این فکر کنیم که چگونه میتوانیم در برابر این نوع از دستکاری ها مقاومت کرده و در نهایت با دستهای خودمان قلمروهای خودمان را خلق کنیم.

• همراه با بحث و گفتگو در خصوص مباحث مطرح شده در فیلم

* حضور برای عموم آزاد و رایگان میباشد.

زمان: دوشنبه، ۲ دی ماه ۱۳۹۸، ساعت ۱۶
مکان: دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی، طبقه چهارم، سالن دکتر آیینه‌وند
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook