نمایشگاه گروهی عکس “بافت تکه تکه” – شیراز

حوزه هنری استان فارس برگزار می نماید:
نمایشگاه گروهی عکس «بافت تکه تکه»؛
نگاهی ویژه به بافت تاریخی شهر شیراز با رویکرد حس تعلق به میراث یک شهر

حمیدرضا شیبانی؛ (پژوهشگر و مدرس) :
زمستان ۱۳۹۵ برای من فرصتی پیش آمد که شهر شیراز را جوری دیگر ببینم. در یکی از نشست های معماری موضوع پروژه های عکاسی شان را بافت قدیم شیراز انتخاب کرده و اینگونه هسته قدیم شیراز تکه تکه شد “کوچه، خیابان، پله، جوی آب، زباله، تخریب گری ها، بتن در اجتماع خشت ها و… میان آنان تقسیم شد.
بر آن شدند تا بافت قدیم شیراز را در لایه های هزارتویش ببینند. بافتی که هیچ گاه فراموش نمی کند خاطراتش را اما به دست فراموشی سپرده می شود، گاه به دست واژه های مرکب خورده توسعه و آبادانی …

نسیان و فراموشی این بافت سوژه اصلی مجموعه عکس ها است که با مشکلات و معضلات معاصر نمیدانم بافت قدیم شیراز زن است یا مرد، مادر است یا پدر، اما با نگاه به این عکس ها گاه آن جلوه مادرانه و مهربانه هسته قدیم شیراز را کشف می کنیم و همین که می آییم این طعم خوش شیر و شربت را با خود مزه مزه کنیم، چهره دیگر مغفول بافت را در تصویری نشان می دهد، تصویری صعب و سخت که ما را به فکر فرو می برد.

سمیرا نامور مطلق؛ (کارشناس ارشد و پژوهشگر معماری) :
بافت تاریخی یعنی آجر، یعنی تاق، یعنی شبستان، حیاط مرکزی، ارسی، شاه نشین، ایوان … یعنی نبودش مساوی بود با نبوده بسیاری از کلمات زیبا و دلربا از ادبیات ما.

* همراه با نشست “مقدمه ای بر بافت تاریخی شهر شیراز” در حاشیه نمایشگاه
با حضور:  مهندس مهدى پارسایی؛ معاون حوزه هنرى استان فارس

* در نمایشگاه شیراز تکه تکه، مورخ ۲۸ مهر ۹۶، به بررسی و شناسایی مولفه های موثر در شکل شهر شیراز پرداخته خواهد شد که شامل پیکر شهر، سیمای شهر، چهره شهر و روحیه شهر می شود. حال آنکه نمایشگاه عکس بافت تکه تکه صرفاً بافت تاریخی شیراز را بررسی کرده و در نمایشگاه آتی، شهر را از دروازه قرآن تا مخفی ترین لایه ها و بستر شهر پژوهش خواهد نمود.

زمان افتتاحیه و نشست: ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶، ساعت ۱۷
زمان اختتامیه و نمایش کلیپ بافت شیراز: ۴ خرداد ماه ۱۳۹۶
زمان افتتاحیه نمایشگاه شیراز تکه تکه: ۲۸ مهر ماه ۱۳۹۶
مکان: شیراز، ۲۰ متری سینما سعدی، جنب بانک صادرات، ساختمان دنا، طبقه اول، واحد ۵، نگارخانه جهارسو
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

 

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook