نمایشگاه نقاشیخط «تا کجا می برد این نقش به دیوار مرا»

در تازه‌ترین نمایشگاه انفرادی آثار نقاشی‌خط محمدرضا جوادی‌نسب، نقوش هندسی بناهای معروف تاریخی روی بوم آورده شده است.

در این نمایشگاه حدود ۱۵ اثر در ابعاد و اشکال مختلف در این نمایشگاه ارائه می‌شوند. این کارها از طول و عرض یک متر تا ۱/۵ متر و به‌شکل مربع، مستطیل، دایره و چند ضلعی هستند. تکنیک آثار هم ترکیب مواد، اکریلیک و مرکب است.

محمدرضا جوادی‌نسب اظهار کرد: در سال‌های اخیر، پژوهشی داشتم روی نقش هندسه در معماری اسلامی و ایرانی و آثار نمایشگاه اخیرم بر مبنای این تفکر شکل گرفته‌اند.

او همچنین به موضوع‌ آثارش اشاره کرد و گفت: هرقدر که هنر غرب از نظم و قاعده و تناسب گریزان است، هنر شرقی و بویژه اسلامی، قاعده‌مند و تناسب‌پذیر است. نظم و هماهنگی حاصل از تکرار تناسبات وابسته به یک نقش هندسی، حامل پیام‌های معنوی و روحانی و قدرتمندی است که در روح و اندیشه بیننده رسوخ می‌کند. این روابط هندسی دارای یک زبان نمادین و ویژگی‌های روحانی هستند. در هریک از این آثار شما شاهد نقوش هندسی یکی از بناهای معروف تاریخی هستید. از قبه الصخره در اورشلیم تا مزار پیر ژنده‌پوش در تربت جام، از نقش طاق مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان تا نقش طاق تکیه دولت‌آباد یزد و میدان آزادی.
به نوعی این مجموعه یادی است از هنرمندان گمنامی که در طول سال‌ها، با سرپنجه طلایی خود نقوش بسیار زیبا و ماندگاری را در این بناها خلق کرده‌اند.

جوادی‌نسب به تفاوت نمایشگاه حاضر با آثار قبلی خود اشاره و اظهار کرد: در این مجموعه برخلاف آثار نمایشگاه‌های قبلی‌ام که بر پایه اشعار عرفانی بود، کلام، نقش و حضوری ندارد و این حروف هستند که مانند کاشی‌های کوچک در کنار یکدیگر نقشی بزرگ ایجاد می‌کنند. در واقع این‌بار بیشتر فرم‌نویسی کرده‌ام.

زمان افتتاح: ۶ اسفندماه ۹۵، ساعت ۱۶ الی ۲۰
زمان بازدید: ۸ الی ۱۳ اسفند ۹۵، ساعت ۱۶ الی ۱۹
مکان: کامرانیه شمالی، جنب دامپزشکی، خیابان عباسی، کوچه پیشتاز، بن‌بست بعثت، شماره ۴، گالری «سبحان»
منبع: ایسنا
دریافت تصویر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook