نشست «چیستی و چرایی “پیمون” در آموزه های زنده یاد محمد کریم پیرنیا»

پژوهشکده بناها و بافتهای تاریخی فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی برگزار می نماید:
چیستی و چرایی “پیمون” در آموزه های زنده یاد محمد کریم پیرنیا؛
و بررسی آن در خانه های صفوی جلفای اصفهان

سخنرانان:
مهندس زهره روزبهانی

چکیده:
ﻋﻠﻴﺮﻏﻢ ﻓﻨﻮن ﭘﻴﺸﺮﻓﺘﻪ و داﻧﺶ ﻣﺘﻌﺎﻟﻲ ﻣﻌﻤﺎری اﻳﺮان در طول تاریخ، آﮔﺎﻫﻲ اﻧﺪک و ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻧﺎﻛﺎﻓﻲ در اﻳﻦ باره وﺟﻮد دارد ﻛﻪ با گذر زمان و از میان رفتن اساتید و معماران تجربی، و نیز تخریب آثار معماری، بیش از پیش در هاله ای از ابهام فرو می رود. ﻣﻌﻤﺎری اﻳﺮان در طول تاریخ، ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی ﻃﺮح و ﻧﻘﺸﻪ و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻗﻮاﻋﺪ ﻣﺸﺨﺼﻲ ﺑﻪ ﻧﺎم “ﺑﺮﺑﺴﺖ” ﺷﻜﻞ ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. “پیمون” به عنوان اصلی اساسی در مباحث فنی معماری، در عین حال مبهم و رو به فراموشی، از طریق آموزه های زنده یاد محمدکریم پیرنیا به جامعه ی معاصر ایرانی معرفی شده، اما متأسفانه بیشتر مباحث مطرح شده در این خصوص، به شکل انتشار نیافته و غیر قابل دسترس برای عموم باقی مانده است به طوری که تعریفی روشن، جامع و مشخص از آن وجود ندارد.

این پژوهش در همین راستا، به بررسی دقیق منابع مذکور پرداخته است. همچنین از طریق برداشت و بررسی ساختار معماری پنج خانه صفوی در جلفای اصفهان، سعی در پیگیری بخشی از کارکردهای آن داشته است.
“پیمون” به همراه “نیارش”، به عنوان یکی از پنج رکن معماری ایرانی مطرح و معرفی شده است؛ به طوری که اگر بتوان “نیارش” را فن، علم، تجربه و دانش ساختمان و معماری ایرانی دانست، “پیمون” به مثابه مجموعه ای از راه کارها، دستورالعمل ها، اندازه  و نسبت هایی برگرفته از آن و به تعبیر دیگر نسخه اجرایی و عملی آن است. بر این اساس “پیمون”، مفاهیم و کاربردهای متنوع و گسترده ای را در معماری ایران شامل می شود. اما آنچه بیشتر مورد توجه است، دو مفهوم متفاوت و مرتبط “اندازه” و “نسبت” های مشخص و معین است. همچنین “پیمون” به عنوان “الگوهای پایدار و متداول طراحی معماری” معرفی می شود که در شکل گیری آن، رویارویی و نقش آفرینی کلیه کاربردهای مذکور، موثر واقع شده است.

* حضور در این سخنرانی برای عموم آزاد و رایگان میباشد.

زمان: سه شنبه ۲۶ بهمن ماه ۱۳۹۵، ساعت ۹ الی ۱۱
مکان: تهران خیابان امام خمینی ابتدای سی تیر روبروی موزه ملی ایران پژوهشگاه میراث فرهنگی سالن همایش ها
تلفن: ۱-۶۶۷۵۸۷۶۰
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook