نشست معماری «بازیافت فضا» – اصفهان

انجمن علمی معماری دانشگاه هنر اصفهان برگزار می‌کند:
بیست و یکمین نشست معماری با موضوع «بازیافت فضا»

سخنران:
مهندس محمد عرب

در بخشی از توضیحات درباره این نشست آمده است:
… ابرسازه هایی همچون میدان عتیق و سیتی سنتر، بدنه چهارباغ و سالن اجلاس سران، و … شاید در ریخت و فرم معماری متفاوت اند، اما آنچه شاکله فکری این ابرسازه ها را شکل می دهد، از خیلی لحاظ دارای شباهت است. این که امروز فارغ از توجه به جزییات ساده زندگی روزمره، به طرح اندازی های بزرگ می پردازیم، اینکه تخریب و دوباره ساختن را راه حل اول و آخر می دانیم، به طور قطع دلایل متعدد دارد.

می توان گفت از زمانی که معماری و شهر به “کالا” بدل شدند، باعث شد که مناسبات میان انسان معاصر، فضا و شهر دچار دگرگونی شود. معماری و فضا نه به عنوان مفاهیمی در ارتباط با زندگی روزمره انسان امروزی، بلکه صرفاً به مثابه کالایی جهت سرمایه گذاری مطرح است. اتفاقی که از اواسط دهه چهل آغاز و تا اواخر دهه هشتاد به اوج خود رسید. در این پنج دهه، واژه کلنگی، در محاورات روزمره پیرامون معماری و شهر، برای خود اسم و رسمی برهم زده؛ معماری کلنگی، که زاییده این مناسبات جدید است، هم از خطوط قرمز سنت گرایان عبور نمی کند و هم با ساز و کار دنیای سرمایه داری هماهنگ است. لذا هر آنچه صفت کلنگی گرفت محکوم به نابودی شد. حال چند سالی است که، خوشبختانه با رکودی که بر صنعت ساخت و ساز حاکم گردیده، شتاب فزاینده تخریب و دوباره ساختن، رو به کاهش گذاشته، شرایطی مهیا گشته تا بتوان از ضرورت پرداختن به امر مرمت و نوسازی (به روز کردن) فارغ از نگاه نوستالژیک سخن گفت. امروز بیش از هر زمان دیگری لزوم پرداختن به مفهوم “باز=Re” اهمیت دارد. بازیافت (RECYCLE)، بازتعریف (REDEFINE) و بازگشت (RETURN) و … مفاهیمی است که، در حیطه بحث در خصوص معماری و شهر لازم است بیش از گذشته بدان پرداخته شود.

* حضور برای عموم با پوشش دانشگاهی، آزاد و رایگان می باشد.

زمان: پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه ۹۶ ساعت ۱۱
مکان: اصفهان، دانشگاه هنر اصفهان، آمفی تئاتر توحیدخانه
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook