نشست «جداسازی اجتماعی-فضایی در شهر»

اختصاصی، معمارنیوز- گروه جامعه‌شناسی شهر موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران برگزار می‌کند:
نشست «جداسازی اجتماعی-فضایی در شهر»

ارائه:
سارا ثابت؛ دانش آموخته معماری از دانشگاه گیلان و طراحی شهری از دانشگاه هنر اصفهان

طرح مسئله:
از عدالت اجتماعی-فضایی در شهر سراغ می‎گیریم و این موضوع را تحت عنوان فاصله‎ی میان اقشار مختلف در شهر دنبال می‎کنم.
اما بعد از طی کردن همه این سال‎ها، هنوز شکافی بزرگ وجود دارد. شکافی که هر روز در پایتخت و سایر شهرها می‎توان آن را دید. شکافی که همین‎روزها هم در دیوارنویسی‎های برخی محله‎های شهر تهران، لابه‎لای خانه‎های قدیمی و پاتوق‎های بزهکاری و جوی‏های آلوده، به روشنی عیان است.

همه شهروندان حق دارند در شکل‎گیری فضا، تجربه و خاطره از شهرشان و شکل دادن به کیفیت کلی شهر سهیم شوند. اما همه مردم در شکل دهی به شهر سهیم نیستند. برخی پشت دروازه‎های نامرئی می‎مانند و برخی دیگر، از پشت همان دروازه‎ها بازمی‎گردند. گاهی هم از پیوستن به شهر ناامید شده و در دل شهر نوعی زندگی موازی را برمی‎گزینند و فضای خودشان و حتی شهر خودشان را بنیان می‎نهند. این دروازه‎ها از کجا آمده‎اند؟

می توان اینطور در نظر گرفت که وجود مکانیزم‎هایی پنهان در میزان دسترسی بسیاری از مردم نسبت به شهر اثرگذار است و انتخاب‎های بسیاری از شهروندان را محدود می‎کند. این محدودیت شکافی فضایی را میان مردم ایجاد می‎کند. شکاف از تصمیم‎سازی‎های کلان و مبتنی بر نظام‎های اقتصادی و سیاسی آغاز می‏شود و تا خرد‎ترین عرصه‎های زندگی روزمره‎ی انسان‎ها کشیده می‎شود. این معضل خود را در قطب‎بندی شهرها و محله‎های دروازه‎دار بازنمایی می‎کند و آسیب‎های خاصی را در شهر ایجاد می‎کند. متأسفانه طراحی شهری امروز کمتر به ‎مکانیزم‎های ذکر شده و تأثیرشان در طراحی می‎پردازد. با این حال پژوهش حاضر بنا دارد تا در مسیر جبران این کمبودها حرکت کند.

رزومه ای کوتاه از سارا ثابت:
سارا ثابت در زمینه هایی همچون معماری معاصر، شناخت و تحلیل شهرسازی معاصر، مبانی نظری معماری و … تدریس کرده است. پایان نامه کارشناسی ارشد وی با عنوان «جداسازی اجتماعی-فضایی و راهکارهای طراحی شهری برای کاهش آن»، در اسفند سال ۱۳۹۱ ارائه شد که کتابِ آن با حمایت معاونت اجتماعی شهرداری تهران، در دست انتشار است. پژوهش دربارۀ جداسازی اجتماعی-فضایی را سارا ثابت در همکاری با دانشگاه هنر اصفهان و در شهر اصفهان ادامه داده است.

* حضور برای عموم آزاد و رایگان است.

زمان: چهارشنبه ۲۹ آذر ۹۶، ساعت ۱۷:۳۰
مکان: بلوار کشاورز، ابتدای خیابان وصال شیرازی، کوچه شاهد، پلاک ۸، واحد ۱۰، طبقه پنجم، موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook