نشست تخصصی با موضوع «بافت فرسوده شهری» – اصفهان

انجمن علمی شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان برگزار می کند:

نشست تخصصی با موضوع:
«بافت فرسوده شهری»؛
نردبام مردم؛ نقد و بررسی رویکرد مشارکت اجتماعی در ارتقاء کیفی سکونت و بازآفرینی شهری

با حضور و سخنرانی:
• دکتر کوروش خسروی؛ (عضو شورای شهر اصفهان و مدیر سابق پارک علمی فناوری شیخ بهایی)
• دکتر مهدی بصیری؛ (عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و جمعیت مردم نهاد پیام سبز)
• مهندس ناصر مشهدی زاده؛ (مدیرعامل شرکت مشاورین معمار و شهرساز ایوان نقش جهان)
• مهندس غلامحسین جعفری؛ (معاون شهرسازی و معماری شهرداری شهرضا)
• آلما رجایی فرد؛ (وکیل دادگستری و مسئول حقوقی منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان)
• روزبه فرزان؛ (موسس و مدیرعامل تشکل مردم نهاد دیدبان شهر و حقوق شهروندی)

با پررنگ شدن موضوع نوسازی بین سیاست‌های اجرایی مسکن و شهرسازی کشور، شرکت بازآفرینی شهری ایران -زیرنظر وزارت راه‌ و شهرسازی کشور- فرآیندی ده مرحله‌ای را در دستور کار قرار داده که اصلی‌ترین خروجی آن، تشکیل گروهی مردمی جهت پیگیری سرفصل‌های بهبود کیفیت زندگی در محله است. این فرآیند، پا را از حدود عرفی شهرسازی بیرون گذاشته و گستره‌ای وسیع از اقدامات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، زیست‌محیطی و … را از به‌عنوان ابزار، در دست مجریان قرار می‌دهد. شناسایی ظرفیت‌ها، آموزش و توانمندسازی، از مهم‌ترین سرفصل‌های این رویکرد است.
در مرحله عملیاتی، فرآیند پیشنهادی شرکت بازآفرینی با شرکت‌های بزرگ و سابقه‌داری چون طرح و معماری، شارستان و ایوان نقش‌جهان و با نام‌هایی مثل مهندس مشهدی‌زاده، دکتر بهزادفر و دکتر اعتماد همراه شده است. در حال حاضر این شرح خدمات توسط ۱۷ شرکت مشاور شهرسازی در ۱۷ شهر منتخب کشور در دستور کار قرار گرفته است. شهرضا، نیشابور، همدان، بندر انزلی، بیرجند، مریوان، بوشهر، زاهدان و پیرانشهر، بخشی از این شهرها را تشکیل می‌دهند.
علاوه بر شهرهای فوق، رویکرد پیشنهادی و جزئیات اجرایی آن به‌عنوان الگویی مترقی برای تعریف فاز سوم قراردادهای نوسازی، مورد استفاده شرکت‌های مشاور و کارفرمایان شهری است. از این رو، بهره‌گیری از آن -به‌عنوان تنها دستورالعمل سطح محلی ابلاغ شده از طرف وزارت‌خانه راه‌ و شهرسازی- رو به گسترش است و در عین حال، نقدهای وارد شده به این رویکرد جز در محافل کوچک تخصصی و حرفه‌ای فرصت بروز نیافته‌اند. این که چنین نگاهی تا چه اندازه سودمند خواهد بود و شرکت‌های مشاور شهرسازی در شرایط کنونی جامعه چگونه آن را پیش خواهند برد، موضوعی است که خواهد توانست ساعت‌ها بحث و کنش مفید را شکل دهد.
از آن‌جایی که بخش عمده شرح خدمات پیشنهاد شده به حوزه‌های غیرکالبدی وارد شده، انجمن علمی شهرسازی دانشگاه هنر قصد دارد علاوه بر مشاوران شهرساز منتخب، از متخصصان و فعالانی که سال‌ها در این زمینه به کسب تجربه پرداخته‌اند، به‌عنوان اعضای پنل دعوت به مشارکت کند. از این رو لیست پیشنهادی شامل طیف وسیعی از سازمان‌های دولتی، تشکل‌های مردم‌نهاد و حرفه‌مندان غیرشهرساز خواهد بود.

* حضور برای عموم آزاد و رایگان می باشد.
* مخاطبان خارج از دانشگاه هنر اصفهان جهت حضور در برنامه، نام و نام خانوادگی، شماره تماس و نام دانشگاه (درصورتیکه دانشجو باشید) خود را به شماره تماس ۰۹۱۳۷۳۸۲۹۹۱ پیامک نمایند.
* رعایت پوشش دانشگاهی برای حضور در این نشست الزامی است.

زمان: پنجشنبه ۲ اسفند ماه ۱۳۹۷، ساعت ۱۶ الی ۱۸
مکان: اصفهان، دانشگاه هنر اصفهان، آمفی تئاتر دانشکده شهرسازی و معماری
دریافت پوستر

منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook