نشست «بازتعریف هویت شهری با تأکید بر خرده فرهنگ‌های محله‌ای»

سازمان زیباسازی شهر تهران برگزار می کند:
سلسله نشست‌های زیباسازی شهری

نشست با موضوع:
بازتعریف هویت شهری با تأکید بر خرده فرهنگ‌های محله‌ای

سخنرانان:
• دکتر سید محسن حبیبی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
• دکتر محمد شیخی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
• دکتر نعمت الله فاضلی؛ رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی
• دکتر علی غفاری؛ عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
• دکتر هادی پندار؛ عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران (دبیر نشست)

یکی از مهم‌ترین مزایا و پیامدهای محله محوری، انسجام اجتماعی و روح جمعی متأثر از آن است. تنوع اجتماعی نیز از جمله فرصت‌هایی است که می‌تواند به فرصتی برای پیوند جوامع محلی با خرده‌فرهنگ‌های متفاوت با یکدیگر و با محیط زندگی‌شان تبدیل شود. هویت مکانیِ این جوامع محلی در بستری از پذیرش تفاوت‌ها و هدایت آن‌ها به‌سوی اختلاطی کارا معانی تازه‌ای یافته و به هویت‌بخشی به مکان زندگیِ مردم محلی می‌انجامد. در این راستا توجه به خرده‌فرهنگ‌ها در اقدامات هویت‌بخش و معنا محور در محلات مسکونی خود نیاز به بازشناسی و بازتعریف آن‌ها با تأکید بر هویت‌های زمینه‌ای و اقدامات زمینه گرا دارد.
هویت محله‌ای افراد که برایندی از سایر هویت‌ها از جمله هویت فرهنگی و اجتماعی است، نیز در گرو برخورداری از شرایط مناسب زیستی می‌باشد به گونه‌ای که بتواند منشاء خاطره‌های فردی و جمعی برای آن‌ها شود. احساس تعلق اجتماعی نیز پایه احساس مسئولیت و به دنبال آن مشارکت در توسعه محله‌ای و شهری است. احساس بی‌هویتی و فقدان حس تعلق محله‌ای که ریشه در موضوعات فرهنگی و اجتماعی دارد، هویت محلات را به‌عنوان جایگاهی که ساکنین بتوانند با حضور در آن، علیرغم تفاوت‌های فرهنگی و اجتماعی، محیط زندگی و شهر را بهتر بشناسند نیز تا حد زیادی کم‌رنگ ساخته است.
از این‌رو تبیین چارچوبی جامع‌نگر از لایه‌های فرم شهری با تأکید بر مؤلفه‌های اجتماعی و فرهنگی از جمله اهدافی است که مدیریت شهری لازم است در جهت اولویت‌بخشی به هویت مکان و هویت مکانیِ مرتبط با مردم آن را دنبال کند. در این راستا توجه به خرده‌فرهنگ‌ها در اقدامات هویت‌بخش و معنا محور در محلات مسکونی خود نیاز به بازشناسی و بازتعریف آن‌ها با تأکید بر هویت‌های زمینه‌ای و اقدامات زمینه گرا دارد. یکی از پرسش‌های مهم در این زمینه آن است که با چه سازوکارهایی می‌توان دوباره این وابستگی‌ها را احیاء نمود و از آن برای شکوفایی و آبادانی محله‌های واجد تفاوت‌های فرهنگی بهره جست؟

با هدف بررسی ذگرگونی و دگردیسی مفهوم هویت شهری نشست تخصصی با موضوع “بازتعریف هویت شهری با تاکید بر خرده فرهنگ‌های محله‌ای” برگزار می‌شود.
در این نشست دکتر سید محسن حبیبی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به بررسی موضوع “دگرگونی و دگردیسی مفهوم شهر و محله در طول زمان” خواهند پرداخت.
در ادامه دکتر نعمت الله فاضلی، رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی پژوهشگاه مطالعات انسانی ، موضوع “جای خالی تفاوت های فرهنگی در سیمای شهر تهران” را ارائه خواهند کرد.
دکتر محمد شیخی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، “هویت محله‌ای-شهری بر پایه کدام ساختار؟ بررسی نمونه‌ای ساختار زدایی از نظام محله‌ای در بافت‌های تاریخی” را به بحث خواهد کشاند.
در بخش پایانی این نشست، دکتر هادی پندار، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر و دبیر نشست با همراهی دکتر علی غفاری، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و سخنرانان نشست، به تحلیل و بررسی در خصوص رویکرد و نقش سازمان زیباسازی در هویت سازی محله ای در شهر تهران خواهند پرداخت.

* حضور برای عموم آزاد و رایگان می باشد.
* ثبت نام جهت حضور الزامی است. (لینک ثبت نام)
* به شرکت کنندگان در نشست گواهینامه حضور اعطا می گردد.

زمان: یکشنبه، ۲۳ تیرماه ۹۸، ساعت ۱۴:۳۰ الی ۱۸
مکان: خیابان انقلاب، نرسیده به چهاراره ولیعصر، نبش خیابان برادران مظفر جنوبی، پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری، تالار فرهنگ و هنر
تلفن: ۴۴۲۸۸۸۵۴-۰۲۱
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook