نشست اول از سلسله نشست‌های «واژگان مرمت شهری»

انجمن علمی مرمت بافت و بنای دانشگاه تهران برگزار می کند:
سلسله نشست‌های «واژگان مرمت شهری»
نشست اول

زبان را واسطه‌ای برای فهم تجربه‌هایی که در جهانِ پیرامون می گذرد دانسته‌اند. اما در مقابل می‌توان در نظر داشت که همۀ آنچه تجربه و درک ما از دنیای پیرامون را می‌سازد، از اساس، ماهیتی زبانی دارد. دلالت زبانی، پایۀ تفسیر است و تفسیر، فرآیند محوری درک. تقلیل نقش زبان به مجموعه‌ای از نشانه‌ها که تنها در انتقالِ مفاهیم کارآمدند، باعث می‌شود فراموش کنیم آن مفاهیم از ساحت زبانی خویش جدایی ناپذیرند و شکل‌گیری‌شان را ناقص درک کنیم.

این امر آنجا بدل به بحران می‌شود که واژگانی را که از بستر زبانی دیگری به ادبیات ما راه یافته‌اند، به عنوان معیاری برای اقدام بپذیریم. امروز به نظر می‌رسد مرمت شهری به عنوان تخصصی نوپا در ایران، با این مسئله به شدت دست به گریبان است. در ترجمه و تالیف واژگان تخصصی این رشته جدای از این که توافقی همگانی وجود ندارد، ترجمه‌های ابتر سبب شده است تا مفهوم این واژگان به شکل گمراه‌کننده‌ای مبهم بماند. غرض از برگزاری “سلسله نشست‌های واژگان تخصصی مرمت شهری” برداشتن قدمی برای باز کردن گرۀ این سردرگمی است.

سخنران:
دکتر ناصر بنیادی؛ مدیر دفتر مطالعات برنامه‌ریزی و طراحی شهری در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

دکتر ناصر بنیادی دانش‌آموختۀ کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه تهران است و دکترای تخصصی‌اش را در رشتۀ فلسفۀ مرمت شهری از دانشگاه علم و صنعت دریافت کرده است. مقالاتی مثل: «سیر تحول در اندیشۀ مرمت شهری»، «رویکردهای نوسازی در واژه‌های تخصصی روش‌های مداخله در بافت‌های شهری: فرآیند و واژگان تخصصی آن‌ها»، «تحول گرایش‌های فرهنگی در ضوابط معماری»، «تکوین شکل در معماری»، «نظام جامع (یکپارچه) پایش توسعۀ کالبدی» و تالیف کتاب «تأملی در روش‌های مرمت شهری» از جملۀ تألیفات او هستند.

* حضور برای عموم علاقه‌مندان آزاد و رایگان است.

زمان: دوشنبه ۸ آبان ماه ۱۳۹۶، ساعت ۱۰ الی ۱۲
مکان: خیابان ۱۶ آذر، سالن تماشاخانۀ باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook