نشستی با موضوع «الگوی حفاظت و مرمت شهری کاشان»

پژوهشکده ابنیه و بافت های تاریخی فرهنگی برگزار می نماید:

نشستی با موضوع:
الگوی حفاظت و مرمت شهری کاشان

سخنران:
دکتر حمید رضا جیحانی

اگرچه شروع تخریب محدده‌های شهری تاریخی به اوایل سدۀ حاضر بازمی‌گردد، اما طی دو تا سه دهۀ اخیر بیشترین آسیب‌ها به شهرهای تاریخی ما وارد شده است. در این دورۀ اخیر خیابان‌های جدید همراه با تخریب گسترده ساخته شدند و بدتر از آن، جوازهای تخریب و نوسازی بدون هیچ توجهی به خصوصیات یک محدودۀ شهری تاریخی صادر شدند. در مورد کاشان به طور مشخص می‌توان به دو تجربۀ خیابان نماز و خیابان باب‌الحوایج اشاره کرد. در اولی، محدوده‌ای مملو از خانه‌های تاریخی تخریب شد تا مشکل ترافیکی حل شود که وجود نداشت و دومی که در نزدیکی و به‌موازات بازار ساخته شد، خواسته یا ناخواسته، تضعیف گذر بازار و تخریب بستر شهری آن را در پی داشت. درون محله‌های تاریخی وضعیت بهتر از این نیست. بناهای مهمی مانند بقعۀ حبیب بن موسی، مقبرۀ محتشم، زیارت درب زنجیر، حسینیۀ ام‌البنین و حسینیۀ سرفره تخریب و به‌طرز زننده‌ای بازسازی شدند و البته انبوه خانه‌هایی که بر اساس دستورالعملی عام در هرکجا ممکن است ساخته شوند. علت را می‌توان در مجموعه‌ای از عوامل همچون توسعۀ نامتوازن و بدون توجه به ارزش‌های شهری، تعطیلی اقتصاد محلی شهرهای تاریخی، مهاجرت و همچنین عدم تعهد برای حفظ میراث شهری دانست. اما علاوه براین، مشکلات و مسایل دیگری نیز وجود دارد که ریشه در عدم فهم دقیق موضوع حفاظت شهری دارند. این که حفاظت و نه هرنوع اقدام مورد نظر برنامه‌ریزی شهری چه جایگاهی در مداخلات شهری دارد؛ حفاظت شهری چه اهداف و چه رویکردهایی می‌تواند داشته باشد، چه فرایندی برای نیل به اهداف می‌بایست طی کرد و نتایج را چگونه می‌توان ارزیابی کرد و سنجید. این تحقیق، رویکردی محلی دارد و تلاش می‌کند بر اساس خصوصیات محدودۀ تاریخی کاشان به پرسش‌های یادشده پاسخ دهد. هدف این تحقیق تعریف چارچوبی است که براساس آن بتوان از محدودۀ تاریخی کاشان حفاظت کرد. این تحقیق بر اساس شناخت مشکلات و چالش‌های موجود حفاظت شهری تعریف شده است و تلاش دارد تا چارچوب مورد نظر را بر اساس بررسی موازی داشته‌های موجود در حوزۀ حفاظت و سنجش آنها در سه محدودۀ شهری مجزا که ماهیت و مسایل متفاوت دارند تعریف کند.

* حضور برای عموم آزاد و رایگان می باشد.

زمان: یکشنبه ۷ بهمن ماه ۹۷، ساعت ۱۴ الی ۱۶
مکان: تهران، خیابان امام خمینی، ابتدای سی تیر، روبروی موزه ملی ایران، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سالن اجتماعات
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook