معرفی کتاب «پایداری زیست محیطی شهر (با نگاهی بر شهر سازی جدید)»

نویسنده: خدیجه صفری – سید مسلم سیدالحسینی
ناشر: سازمان انتشارات جهاددانشگاهی
تاریخ انتشار: ۱۳۹۴
تیراژ: ۱۰۰۰ نسخه
تعداد صفحه: ۲۵۶
قیمت: ۱۲۰۰۰۰ ریال

یکی از نگرانیهای جامعه جهانی، از میان رفتن منابع انرژی است. شهرسازی به عنوان عاملی سازنده و موثر در حفظ این منبع، می‌تواند به دوام و بقای هستی کمک کند. شهرسازی پایدار یک روش در طراحی است و به تقلیل مصرف منابع انرژی و استفاده بهینه از آن می‌پردازد که امروزه مورد توجه بسیاری از جوامع حرفه‌ای قرار گرفته است. آنچه در این کره مادی به بقای انسان می‌انجامد، استفاده درست و مناسب از محیط زیست است. استفاده هوشمندانه از این منابع می‌تواند به توسعه پایدار و دوام زندگی انسانهای آینده نیز بیانجامد.

توجه به مفهوم پایداری محیط زیست در شهرسازی می‌تواند زمینه مناسب برای رسیدن به این هدف را فراهم آورد. محیط زیست با عبارت “طبیعت” یا “محیط طبیعی”، مفهومی است که همواره در طول تاریخ مورد توجه انسانها قرارگرفته است. در طول قرنها این ارتباط با محیط بگونه‌ای با نوعی همزیستی مسالمت آمیز همراه بوده است، ولی امروزه با توجه به توسعه چشمگیر تکنولوژی، شاهد استفاده بی رویه از محیط زیست می باشیم که پیامدهای ناشی از آن بخصوص در شهرهای بزرگ بسیار عظیم بوده است. در این کتاب برآنیم تا ضمن بیان مفاهیم ویژه در مورد شهرها، بر پایه تحقیق توصیفی تحلیلی، شهرسازی پایدار بر پایه مفهوم پایداری محیط زیست در آن، مورد ارزیابی قرار دهیم.

کتاب “پایداری زیست محیطی شهر” در سه بخش تالیف شده:
در بخش اول آشنایی با محیط زیست و در بخش دوم آشنایی با شهرسازی و در بخش سوم به مدیریت پایدار شهری، پرداخته شده است. بخش اول دو فصل شامل : کلیات و تعاریف محیط زیست و اهمیت توجه به محیط زیست شهری، بخش دوم شامل سه فصل شامل: کلیات و تعاریف شهرسازی، اهمیت توجه به شهرسازی و نقش شهرسازی مدرن در کیفیت زندگی بشر می باشد. و در بخش سوم طی سه فصل به توسعه پایدار محیط زیست، توسعه پایدار شهرسازی و در نهایت داشتن مدیریت پایدار شهری، اشاره گردیده است، تا بتواند در برنامه ریزی های محیط زیست شهری مورد استفاده قرار گیرد.

فهرست مطالب کتاب به شرح زیر می باشد:
پیشگفتار
بخش اول: دانش محیط زیست
فصل اول: مبانی محیط زیست
فصل دوم: ضرورت توجه به دانش محیط زیست
بخش دوم: دانش شهرسازی
فصل سوم: مبانی شهر و شهرسازی
فصل چهارم: ضرورت توجه به دانش شهر و شهرسازی
فصل پنجم: نقش شهرسازی جدید در کیفیت محیط زندگی
بخش سوم: مدیریت پایدار شهری
فصل ششم: توسعه پایدار و محیط زیست
فصل هفتم: توسعه پایدار و شهرسازی
فصل هشتم: مدیریت پایدار شهرها

تصویر جلد کتاب
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


برچسب :

مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook