معرفی کتاب «زبان معماری؛ ۲۶ اصلی که هر معماری باید بداند»

اختصاصی، معمارنیوز- معرفی کتاب «زبان معماری»

نویسندگان: آندره اسمیت و وال وارک
مترجم: مهدی نیکنام
ناشر: انتشارات اول و آخر
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵
تیراژ: ۱۰۰۰ جلد
قیمت: ۲۴/۸۰۰ تومان

بخش هایی از مقدمه کتاب:
امید داریم بتوانیم علایق جدید و قدیمی در معماری را انگیزه بخشی کنیم و اشتیاقی برای ساخت سایبان های ارزشمند و مفید و کلیساهای بزرگ خاطره انگیز ایجاد کنیم و همچنین مفاهیم شاعرانه ی بی حد و مرزی که در زبان معماری تشکیل شده اند را معرفی کنیم.

روند این بحث همیشه به کیفیتی تمرکز دارد که باعث می شود ساختمان به عنوان یک «معماری» توصیف شود. ….
شباهت های بین زبان های معماری در طول تاریخ مکرر، متنوع و اجتناب ناپذیر بوده اند. واقعیت این است که هر ساختمانی از سایبان دوچرخه تا ایستگاه اتوبوس می تواند یادآور معنایی برای فردی باشد… اما کاملاً روشن است که این سازه ها را به عنوان «آثار معماری» تعریف می کنیم که می توانند سطح بیشماری از معانی و مفاهیم را ناظران متعدد و منحصر به فردی در سالیان سال انتقال دهند. شاید بتوان معماری را با زبان شاعرانه مقایسه کرد…
به طور مشابه، معنا و مفهوم یک عنصر در معماری پیچیده است که هم عمیق است و هم دارای پایانی باز است (و خود مشاهده گر می تواند معنایی را برای آن متصور شود). چنین معنایی به طور اجتناب ناپذیری با فرآیندهای طولانی تولید معماری و تعداد زیادی از افراد مسئول برای انجام کار و روابط نهایی سازه با زمینه های مختلف آن و روابط آن با سایر عناصر شناخته شده ی بیان معماری و با گذشته و حال منحصر به فرد افرادی که سازه ی نهایی را مشاهده می کنند، ترکیب می شود. حتی با در نظر گرفتن این واقعیت، معماری می تواند پیچیده تر شود که هر طراحی یک طرح آزمون برای مفاهیم مرتبطی است که تاریخ، نظریه، فناوری و یا حتی نمایش ناشی شده اند. به همین دلیل، تلاش های بسیاری برای تعریف یک زبان معماری لزوماً تقلیل پذیر هستند. مانند ترجمه های کتاب درسی از ایتالیایی، به تمرینات ساده در رمزگشایی تبدیل می شوند که هیچ ارتباطی به نحو، اصطلاحات، صدا، سبک و غیره ندارند.

به همین دلیل، این کتاب به عنوان یک فرهنگ لغت جامع یا قطعی از ایده های معماری در نظر گرفته نشده است. بلکه به جای آن، این کتاب بیان می کند که پس از شصت سال تجربه ی ترکیبی در آموزش معماری، اصول و مبانی طراحی معماری را چگونه شناسایی و تعریف می کنیم. درست مشابه الفبای انگلیسی که به بیست و شش حرف محدود می شوند، ما خواندمان را به بیست و شش عنصر محدود می کنیم که هر یک در فصل مربوط به خود توضیح داده شده اند. متن را به گونه ای سازماندهی می کنیم که با سه فصل برای معرفی عناصر ضروری که برای توسعه ی زبان بصری و مهارت های لازم برای تفکر بحرانی نیاز داریم، آغاز می کنیم: تحلیل، مفهوم، بازنمایی.

این سه عنصر  را دنبال می کنیم زیرا در هرگونه فرآیند طراحی، این سه عنصر از اهمیت بالقوه ای برخوردار هستند: برنامه، زمینه یا بافت، محیط. سپس به مرحله ی مواد و مصالح معماری باز می گردیم. پس از معرفی و ارائه ی مواد فیزیکی مانند جرم، ساختار، سطح و مواد، مواد قابل لمس تر اما زودگذرتر را در نظر می گیریم مثل فضا، مقیاس، نور و حرکت که باعث درک اهمیت و خوانایی بهتر مواد فیزیکی می شوند. چهار فصل به ابزارهای مفهومی اختصاص داده شده اند که اغلب به درک مفاهیم شاعرانه ی معماری کمک می کنند مانند گفتگو، استعاره، آشنایی زدایی و تغییر شکل که در پنج فصل بعدی آمده اند و عملکرد دستگاههای متنوع سازمانی معماری را مورد بحث قرار می دهند: مانند زیرساخت ها، سطح مبنا، نظم، شبکه و هندسه. در نهایت دو فصل در مورد ملاحظاتی است که معمار می تواند برای امکانات یک پیش ساختار از آن استفاده کند (ساخت و پیش ساخت) که در فصل نهایی مورد بحث قرار گرفته اند و معمولاً این مرحله، مرحله ی اوج برای بسیاری از معماران و دانشجویان معماری است: ارائه یا نمایش. و این فصول را با مثال های مشخص و رسای زبان معماری نشان می دهیم. از زبان های سنگین به زبان عامیانه، از مفهوم حماسه به روزمره، پروژه ها توسط اساتید بزرگ معماری و متخصصان قابل توجه معماری و دانشجویان سراسر جهان که با این مسائل در مطالعات خود مواجه می شوند، جمع آوری شده اند.

… امید داریم بتوانیم وسعت و عمق خوبی از زمینه ی معماری ارائه دهیم و همچنین آثاری را ارائه دهیم که توسط دانشجویان و متخصصان بزرگ معماری ساخته شده اند که این سازه ها می توانند الهام بخش و یا مشوق افراد تازه وارد باشند. کسانی که از قبل  در مورد جنبه های مختلف عملیات معماری تجربه ای داشته اند، این متن را مانند یک سری یادآوری های ظریف و معدن امکانات می بینند. هر فصل شامل یک مقاله ی کوتاه است که عمق بیشتری از موضوع فصل ارائه می دهد و جستجوی بیشتری برای کسانی که به تاریخچه، نظریه و یا انتقاد معماری علاقه مند هستند فراهم می کند. و در نهایت، برای کسانی که علاقه مند به توسعه ی برنامه درسی در آغاز طراحی هستند، ما قصد داریم این فصل به گونه ای باشد که ایده ای را جوانه بزند که ممکن است عملیات طراحی را پرورش دهد و یا زمانی که با موضوعات دیگر ترکیب می شود، مشکلات پیچیده تری را نشان می دهد. به طور خلاصه می توان گفت، امید داریم که علایق جدید و قدیم در معماری را تحریک کنیم و شور و شوقی برای ایجاد سایبان های ارزشمند و کلیساهای خاطره انگیز ارائه می کند و زبان شاعرانه ی بی حد و مرزی را نشان می دهد که در زبان معماری ارائه شده است.

• فهرست مطالب کتاب:
مقدمه
۱- تحلیل
۲- مفهوم
۳- بازنمایی
۴- برنامه
۵- زمینه
۶- محیط
۷- جرم
۸- ساختار
۹- سطح
۱۰- مصالح یا مواد
۱۱- فضا
۱۲- مقیاس
۱۳- نور
۱۴- حرکت و جنبش
۱۵- گفتگو
۱۶- استعاره
۱۷- آشنایی زدایی
۱۸- دگرگونی
۱۹- زیرساخت
۲۰- سطح مبنا
۲۱-  نظم
۲۲- شبکه
۲۲- هندسه
۲۳- فرآیند ساخت
۲۴- پیش سازی
۲۵- نمایش و ارائه

دریافت تصویر جلد
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


برچسب :

مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook