مسابقه معماری یادمان مقبره «عاشیق قَشَم»

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از برگزاری مسابقه‌ای معماری برای طراحی یادمان مقبره «عاشیق قَشَم جعفری» خبر داد.

به گزارش ایسنا، فرزین حق پرست افزود: این مسابقه معماری با سرمایه‌گذاری آقای محمد رستم پور خیر فرهنگی انجام می‌گیرد که پیش از این نیز سرمایه‌گذاری خرید و مرمت خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب را بر عهده داشته است .

وی تشریح کرد: این خیر فرهنگی برگزاری مسابقه معماری و اعطای جوایز و نیز هزینه ساخت یادمان مقبره «عاشیق قَشَم جعفری» را پس از انتخاب طرح نهایی، بر عهده گرفته است.

حق پرست با اشاره به عاشیق قشم به عنوان هنرمند برجسته اهل کندرود شهرستان بستان آباد، اظهار کرد: عاشیق قشم جعفری شاعر و خواننده و نوازنده از اساتید بنام هنر عاشیقی متولد کندرود است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تشریح کرد: وی متولد سال ۱۲۸۰ هجری شمسی و متوفی سال ۶۸ بود که علاوه بر هنرمندی در موسیقی عاشیقی، کتاب شعر «ائل منی آتماز» را نیز از خود به یادگار گذاشته است.

حق پرست یادآور شد: کتابی نیز پیش از این درباره شرح زندگی و اشعار ترکی وی که مضامینی تاریخی، عاشقانه و اجتماعی داشته با عنوان «عاشیق قشم جعفری‌نین یاشاییش و یارادیجیلیغی» منتشر شده است.

وی تشریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در تلاش است تا در کنار حفظ و حراست از آثار تاریخی و ملموس، معرفی شایسته اسطوره‌ها و بزرگان هنر و فرهنگ و تاریخ آذربایجان شرقی را انجام دهد.

یادآور می‌شود ، عاشیق قشم مدتی در جمهوری آذربایجان  بود و پس از بازگشت هنر نواختن ساز آذری (قوپوز) را با مهارت کامل فرا گرفت ، چرا که اجداد وی هم نواختن ساز را می دانستند. وی علاوه بر نواختن دستی در شعر نیز داشت . مقبره عاشیق قشم در کندرود شهرستان بستان آباد قرار گرفته و با برگزاری مسابقه معماری، به زودی یادمانی برای مقبره این هنرمند برجسته موسیقی عاشیقی طراحی و ساخته خواهد شد.

لازم به ذکر است، مسابقه معماری ساخت یادمان مقبره عاشیق قشم، با هزینه  خیر فرهنگی آقای محمد رستم پور ، توسط دانشکده معماری دانشگاه هنر اسلامی تبریز  با مشارکت اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، انجمن صنفی مهندسان معمار آذربایجان شرقی، ، گروه معماری برنامه‌ریزی شهری دانشگاه تبریز و گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی تبریز برگزار می‌شود.

علاقمندان می‌توانند آثار خود را حداکثر تا تاریخ ۲۰ تیرماه سال جاری  به دانشکده معماری دانشگاه هنر اسلامی تبریز  تحویل دهند . نتایج داوری پس از بررسی آثار اعلام شده و به برگزیدگان اول تا سوم جوایز نفیس و ارزنده‌ای اهدا خواهد شد.
سایت منبع: www.Memarnews.com

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



۷ نظر on “مسابقه معماری یادمان مقبره «عاشیق قَشَم»”

  • نسرین ازادی wrote on ۱۱ تیر, ۱۳۹۳, ۱۸:۱۲

    ……sherkat mikonim omidvaram sare kari nabashe

  • تیموری wrote on ۱۲ تیر, ۱۳۹۳, ۱:۱۸

    اگه این کار هم مثل مفبره ملا محمد باقر خلخالی سر کاری باشه بهتره اصلا شرکت نکنیم

  • هادی wrote on ۱۶ تیر, ۱۳۹۳, ۱۰:۰۱

    آخه یه شرایط مسابقه رو بگین؟ زمین رو بگین!!!نحوه ارائه رو بگییین!!!!

  • مدیر سایت wrote on ۱۶ تیر, ۱۳۹۳, ۱۱:۵۴

    با سلام
    متاسفانه تعداد مسابقات معماری که فراخوان آن ها در پایگاه های اطلاع رسانی منتشر می شود، نسبت به تعداد کل مسابقات معماری که در سال برگزار می شود، نا چیز است!؟ و صد انتقاد به مسئولین و دبیرخانه های مسابقات معماری و شهرسازی که حتی در تهیه و انتشار متن فراخوان مسابقه کوتاهی می کنند؛ و هزاران انتقاد به وزارت مسکن و شهرسازی که طبق آئین نامه جامع برگزاری مسابقات معماری و شهرسازی، می بایست دبیرخانه ای دائمی جهت نظارت بر مسابقات معماری ایجاد کند، که بر برگزاری مسابقات نظارت کنند؛ تا کمتر دچار این همه نکته و مسئله، در جریان برگزاری مسابقات معماری بشویم.
    متاسفانه فعلاً اطلاعات بیشتری به دست نیاورده ایم.
    با احترام
    معمار نیوز

  • مسعود wrote on ۲۰ تیر, ۱۳۹۳, ۱۴:۲۹

    این چه فراخوان ناقص و غیر حرفه اییه؟نه سایت مشخصه.نه ابعاد زمین و نه شیوه ارایه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! بیشتر به یک مسابقه اسکیس دانشجویی می خوره…..

  • مدیر سایت wrote on ۲۱ تیر, ۱۳۹۳, ۱۰:۰۹

    با سلام
    با توجه به انتقادهای فراوانی که از این مسابقه شده است، (که فعلاً از انتشار بسیاری از نظرات ارسالی اجتناب می نمائیم،) طی مذاکره تلفنی با مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی (جناب آقای ناصر دوست) مقرر گردید، فراخوانی مطابق آئین نامه جامع برگزاری مسابقات معماری و شهرسازی توسط میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی تهیه و منتشر گردد.
    معمار نیوز ۱۳۹۳/۰۴/۲۱

  • هادی wrote on ۲۳ تیر, ۱۳۹۳, ۱۲:۳۰

    با سلام . از پیگیری دلسوزانه جناب عالی نهایت تشکر را دازم .
    ولی در این دو سالی که من رو مسابقات تمرکز داشتم فهمیدم واقعا از استاندارد ها فاصله بسیاری داریم . تو نحوه فراخوان – زمان بندی ها – داوری ها – سلایق شخصی برگذار کنندگان – و در آخر اعلام نفرات برتر (مد شدن نداشتن نفر اول مسابقه) – ارئه جوایز که هم بماند.

نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook