مسابقه دانشجویی«زی بازیافت ۵» با موضوع «دالان سبز شهری» – شیراز

برگزارکننده: انجمن علمی دانشگاه شیراز

مسابقه ملی دانشجویی «زی‌بازیافت» در چهار دوره گذشته با ایده‌ای نو‌آورانه جهت نیل به هدف احترام به زمین و سرزمین و تغییر نحوه‌ی برخورد معماری با بنا کردن و ساختن پدید آمد. این ایده ‌‌‌ساخت زیست‌دیوار، زیست‌سقف و ترکیب آن‌ها، با مصالح بازیافتی بوده است.

نام «زی‌بازیافت» از آن جهت برگزیده شده است که از سه کلمه «زی» (به معنای عنصر معماری تأمین کننده محیط زیست انسانی، جانوری یا گیاهی)، «زیبا» (توجه به معیارهای زیبایی‌شناسی)، «بازیافت» (توجه به ساختار مصالح بازیافتی یا بازیافت شدنی در ساخت عناصر معماری) تشکیل شده است و نمود تفکر و فلسفه ایده این مسابقه می‌باشد.

موضوع پنجمین دوره مسابقه؛ «دالان سبز شهری»
شهر شیراز با سابقه تاریخی کهن در منطقه کوهستانی زاگرس واقع شده‌ که از سمت غرب به کوه دراک‌ و از سمت شمال به کوه‌های بمو، سبزپوشان و بابا کوهی (از رشته‌کوه‌های زاگرس) محصور شده است. این شهر به طول ۴۰ کیلومتر و عرض متفاوت ۱۵ تا ۳۰ کیلومتر به شکل مستطیل است. در این میان رودخانه فصلی نهر اعظم (هفت پیلی، خرم درَه یا رودخانه خشک امروزی) باتوجه به پرآب بودن در فصولی از سال محور گسترش شهر تاریخی شیراز به محدوده کنونی آن بوده است که بنابراین شهر به صورت کریدور یا دالانی محصور بین کوه‌های شمالی و جنوبی به سمت شمال غرب خزشی چشم‌گیر داشته است.

رودخانه خشک یا هفت پیلی یک رودخانه فصلی است که از ملحق شدن آب دو قنات نهر اعظم و چنارسوخته تشکیل شده و پس از عبور از شهر شیراز به سمت جنوب شرقی حوضه خود متمایل شده و به دریاچه مهارلو می‌ریزد. حوضه آبریز رودخانه خشک به فرم کشیده در جهت شمال غرب به جنوب شرق است. این رودخانه به صورت قطری از وسط شهر شیراز می‌گذرد و گویی شهر را به دو نیمه تقسیم کرده است که این موضوع از لحاظ پتانسیل‌های طراحی شهری و معماری و همچنین از نقطه نظر تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها موقعیت چشم‌گیری را در اختیار می‌گذارد. از طرفی در طول بزرگراه چمران (محدوده طراحی مسابقه) بر دالان شهر شیراز (با در کنار هم قراردادن و همپوشان شدن دالان باغات چمران، دالان پیاده‌گذر چمران، دالان ترافیکی بزرگراه چمران، دالان رودخانه نهر اعظم و دالان مترو) تأکید چشم‌گیری شده است. اما در شرایط فعلی با توجه به مشکلات زیست‌محیطی به وجود آمده و بحران‌های ناشی از خشکسالی، این شهر حتی از داشتن رودخانه فصلی نیز محروم مانده و مدت زمان جریان داشتن آب در بستر نهر اعظم تنها به چند روز از سال محدود شده است.  از این رو به منظور استفاده هرچه بیشتر از این پتانسیل، موضوع مسابقه «طراحی دالان سبز شهری» درمحدوده بستر رودخانه نهر اعظم بارویکرد «زی‌بازیافتی» و به منظور بهره‌مندی و استفاده بهینه از بستر طبیعی رودخانه در تمام مدتی که از نعمت آب جاری محروم است، در نظرگرفته شد.

راهرو یا گذرگاه سرپوشیده را دالیج، دلیج، بالان، بالانه یا دالان گویند. دالان سبز نیز همان راه و گذرگاهی است که راهرو از آن گذر می‌نماید و در عین این‌که ویژگی‌های دالان را داراست، رابطه‌ی او با طبیعت چنان است که سرسبزی و سرزندگی طبیعی را به خاطر می‌آورد. این یادآوری می‌تواند به گونه‌ای مستقیم یا غیرمستقیم و انتزاعی باشد. دالان سبز، سرپوشیدگی معمارانه جهت گذر کردن است.  با این تفاوت که درچهار دوره گذشته سعی بر آن داشتیم که با مصالح بازیافتی (دورریز) عناصر معماری ساخته شود، در دوره پنجم سعی بر آن است که این مشکل تولید زباله که به صورت بحران جهانی در آمده به صورت ریشه‌ای‌تر مورد توجه قرار گیرد. به این صورت که ضابطه مسابقه ساخت دالان سبز شهری با مصالحی است که قابلیت بازیافت شدن داشته باشند، و حال که در چهار دوره گذشته بحث (ایده) بازیافت مصالح دورریختنی مطرح بوده، اکنون در دوره پنجم، مشکل ریشه‌ای تولید زباله مورد توجه است و تلاش برای  طراحی و ساخت با مصالحی که قابلیت بازیافت داشته باشند، مورد بحث است.

ضوابط و مقررات مسابقه:
۱. شرکت کنندگان در گروه‌های ۳ تا ۵ نفره در مسابقه شرکت می‌کنند.
۲. مصالح استفاده‌شده بایست لزوماً قابلیت بازیافت داشته باشند، به این قرار که در صورت نیاز بتوان آن‌ها را از کار جدا کرده و مستقیماً (یا با اندک تغییر) در جای دیگر مورد استفاده قرار داد. بنابرابن علاوه بر نوع مصالح، نحوه اتصالات نیز از لحاظ سهولت اجرا و سپس باز کردن، حائز اهمیت است.
۳. شرکت کنندگان می‌بایست در محدوده مشخص شده از نهر اعظم (حد فاصل شاهد و پل زرگری، روبروی هتل چمران) با توجه به رویکردهای مسابقه دالانی طراحی کرده و در تاریخ مشخص شده ایده های خود را به صورت ترسیمی، سه بعدی یا ماکت (به صورت حضوری یا مجازی) ارائه دهند، سپس با راهنمایی‌های هیأت مشاوران و داوران، یک قسمت از دالان طراحی شده را در روز مسابقه با مصالح قابل بازیافت بسازند.
۴. این قسمت با مقیاس ۱:۲ نسبت به طرح اصلی و در ابعاد (طول)۳*(عرض)۲*(ارتفاع)۲.۵ ساخته خواهد شد.
۵. شرکت کنندگان می بایست سه اصل مسابقه یعنی «زی» (به معنای عنصرمعماری تأمین کننده محیط زیست انسانی، جانوری یا گیاهی)، «زیبا» (توجه به معیارهای زیبایی شناسی)، «بازیافت» (توجه به ساختار مصالح بازیافتی یا بازیافت شدنی در ساخت عناصر معماری) را در طراحی‌های خود لحاظ کنند.

* گروه‌های شرکت‌کننده می‌بایست از پیش مصالح مورد نیاز خود (لزوماً با رعایت رویکرد مسابقه) را انتخاب و تهیه نموده و در شب پیش از مسابقه یا روز مسابقه در سایت قرار دهند.
* بدیهی است استفاده از مصالحی که قابلیت بازیافت نداشته باشند، مورد قبول نبوده و در داوری نمره منفی خواهد ‌‌داشت.
* شرکت‌کنندگان دالان سبز را برای رودخانه خشک طراحی می‌کنند اما ارائه کار و ساخت یک قسمت از دالان در محل دیگری (محل برپایی مسابقه) انجام خواهد شد.
* تصاویر و نقشه‌های سایت طراحی و محل برگزاری مسابقه در سایت پیوست شده است.

هیأت داوران:
هیأت داوران این دوره از مسابقه را تعدادی از چهره‌های سرشناس در زمینه طراحی و شناخت و تدریس معماری تشکیل می‌دهند.
– علیرضا تغابنی؛ معمار، نقاش و مدرس دانشگاه
– امیرحسین جمشیدی؛ عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس و مدرس دانشگاه
– ساناز حائری؛ معمار، هنرمند و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز
– علی سوداگران؛ معمار و مدرس دانشگاه
– علی شامس؛ مدرس دانشگاه آزاد اسلامی شیراز و عضو مدعو مرکز پژوهش انرژی دانشگاه نیوکسل استرالیا
– فرامرز غفارپسند؛ معمار و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی شیراز
– حسین فهیمی‌زاده؛ معمار ، طراح شهری و مدرس دانشگاه
– علی وجدانی؛ معمار، محقق و فعال اجتماعی در حوزه معماری معاصر و مدرس کارگاه های آموزشی در دانشگاه

جوایز:
گروه اول: ۲ میلیون تومان + لوح تقدیر برای اعضاء
گروه دوم: ۱.۵میلیون تومان + لوح تقدیر برای اعضاء
گروه سوم: ۱ میلیون تومان + لوح تقدیر برای اعضاء
* سه گروه نیز به عنوان گروه‌های منتخب انتخاب شده که به تمامی اعضای این ۳ گروه لوح تقدیر اهدا خواهد شد.

تاریخ های مهم:
ثبت نام مرحله اول (زود هنگام): تا ۹۵/۱۱/۲۰
ارسال شیت ایده: تا ۹۵/۱۱/۲۵
ثبت نام مرحله دوم (دیر هنگام): از ۹۵/۱۱/۲۰ تا ۹۵/۱۱/۲۰
اعلام نتایج داوری اولیه (شیت ایده): ۹۵/۱۱/۲۶
* کارگاه و سخنرانی: ۹۵/۱۱/۲۸
* کرکسیون ایده ها: ۹۵/۱۱/۳۰
* کرکسیون نهایی و ارائه طرح ها: ۹۵/۱۲/۳
برگزاری مسابقه: ۹۵/۱۲/۵
داوری آثار و اهدای جوایز: ۹۵/۱۲/۶
* سخنرانی‌ها و کارگاه جهت آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان با دغدغه اصلی برگزارکنندگان مسابقه (حفظ محیط زیست)، ارائه نمونه‌های واقعی اجرا شده در کشورهای مختلف و هدایت طراحی‌ها در مسیر مورد نظر مسابقه است و عدم حضور در آن‌ها مشکلی برای گروه ایجاد نخواهد کرد. برای رفاه حال شرکت کنندگانی که از سایر شهرها در این مسابقه شرکت می‌کنند، به مدت روز کارگاه – مسابقه (از تاریخ ۹۵/۱۱/۲۸ تا ۹۵/۱۲/۶) محل اسکان در دانشگاه شیراز تدارک دیده خواهد شد.

هزینه ثبت‌نام (به ازای هر یک از اعضای گروه) :
مرحله اول (زود هنگام): تا ۹۵/۱۱/۲۰
دانشجویان دانشگاه شیراز: ۳۰ هزار تومان
سایر شرکت‌کنندگان: ۳۵ هزار تومان

مرحله دوم (دیر هنگام): ۹۵/۱۱/۲۰ تا ۹۵/۱۱/۲۵
دانشجویان دانشگاه شیراز: ۴۰ هزار تومان
سایر شرکت‌کنندگان: ۴۵ هزار تومان

* برای همه دانشجویان گواهی شرکت درمسابقه به زبان فارسی صادر خواهد شد. دانشجویانی که متقاضی دریافت گواهی شرکت در مسابقه به زبان انگلیسی هستند می‌بایست در فرم ثبت نام تقاضای خود را اعلام نمایند. در این صورت مبلغ ۵۰۰۰ تومان جهت صدور گواهینامه انگلیسی به هزینه ثبت نام ایشان افزوده می‌گردد..
وجه پرداخت شده توسط گروه‌هایی که آثار آن‌ها در مرحله داوری اولیه (شیت ایده) مورد پذیرش قرار نگرفته و نیز گروه‌هایی که از شرکت در مسابقه انصراف دهند -کسانی که بعد از ثبت نام زودهنگام به هر دلیلی موفق به ارسال شیت ایده نگردند، به منزله انصراف تیم آن‌ها از مسابقه قلمداد می‌شود- مطابق جدول زیر به آن‌ها استرداد خواهد شد.

• دریافت فایل شرایط فراخوان:
دانلود PDF

 

بروزرسانی مورخ ۹۵/۱۲/۱۱
اعلام نتایج مسابقه:

گروه برتر اول: موسسه آموزش عالی حافظ شیراز (۱۱۱)
گروه برتر دوم: دانشگاه شیراز (۱۲۴)
گروه برتر سوم: موسسه آموزش عالی آپادانا (۱۱۰) + شرکت شهرتاش زنده‌رود (۱۲۲)

از نظر هیات داوران ۳ گروه نیز قابل تقدیر بوده‌اند:
الف. موسسه آموزش عالی آپادانا شیراز (۱۰۱)
ب. دانشگاه آزاد شیراز (۱۰۸)
پ. موسسه آموزش عالی آپادانا (۱۱۹)
……………………………………….

دبیرخانه:
تلفن: ۰۹۱۷۸۴۰۰۹۷۸
ایمیل: Zibazyaft5@gmail.com
سایت مرتبط: www.ZiBazyaft.ir
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook