“مجالی برای طراحانه / عکاسانه اندیشیدن به خیابان ولیعصر”؛ (کارگاه ملاقات با خیابان)-دور دوم

کارگاه ملاقات با خیابان (دور دوم)
مجالی برای طراحانه / عکاسانه اندیشیدن به خیابان ولیعصر (عج)

خیابان تنها یک راسته‌ی کشیده شده در شهر نیست، خیابان‌ها بسته به میزان تاثیری که در زندگی روزمره و در ساختن حافظه‌ شهر دارند بخش‌های عمیق‌تری از پیرامون خود را تحت تاثیر قرار می‌دهند؛ درست مثل رودخانه‌ها. همانطور که رودخانه‌ها بنابر وسعت، نوع، شکل حضور و بستر شکل گیری‌شان، ساحل و پس‌کرانه دارند وحوزه‌‌های آبریز را بوجود می‌آورند که موجب زندگی‌ها، خرده فرهنگ‌ها و فرهنگ‌ها می‌شود، خیابان‌ها هم اینگونه‌اند و در پیرامون خود انواع گوناگون از ظرف‌های زندگی را بوجود می‌آورند.
از سوی دیگر بنابر وجه شهری خیابان، آدم‌های بسیاری از فرصت‌ها، مکان ها و ویژه‌گی‌های شخصیتی خیابان در حافظه‌ی خود تصور، نقش و یادی دارند. اینگونه است که، فرصت‌ها، مکان‌ها و ویژه‌گی‌های هر خیابانی می‌شود حافظه‌ی جمعی اهالی شهر و همه‌ی اهالی شهر به قاعده این اشتراک ذهنی مجال گفت و شنود با هم بر سر موضوع مشترکی را می‌یابند و بدین ترتیب انسانی ترین وجهی که شهر را شهر می‌کند شکل می‌گیرد؛ و این همه حاصل خیابانیت خیابان‌ها در شهر است.
این حافظه‌ی جمعی حاصل زندگی جاری روزمره و تجربه‌ی زیسته‌شده شهر است، همان ماده‌ی خام عمل آمده‌ای که اگر در دست اهلش قرار گیرد می‌تواند اسباب سامان دادن شود و مسبب ساختن. و البته نه ساختنی صرفا از جنس سنگ و گل و خشت و ملات، بلکه ساختنی از جنس زندگی.

کارگاه ملاقات با خیابان، یعنی خیابان در شهرکسی‌ست، کسی که می‌شود به ملاقات‌اش رفت و بنابر اینکه از چه منظری آن را می‌فهمیم این ملاقات برای هر کسی آداب خودش را پیدا می‌کند.
از سوی دیگری این کارگاه‌ها تلاشی برای ایجادِ امکان زندگی کردنِ شهر بنابر قاعده‌ی رشد از درون خود و با اهالی‌اش است.

حالا در دوره ‌دوم کارگاه ملاقات با خیابان و بنابر تجربه‌ای که از کارگاه اول حاصل شد برآن نیم تا، ظرف‌های گوناگون زندگی بر پیرامون خیابان مشجر و طولانی پایتخت را بشناسیم، مورد خوانش قرارشان دهیم، روایت‌هایش را ملموس و دقیق کشف کنیم و با اهلی‌اش وارد گفتگو شویم و از خلال بازی سازی با همه‌ی آنچه خیابان است در پی این برآئیم تا چگونه با فکری طراحانه یا نگاهی عکاسانه‌ای که برآمده از شناخت و رسیدن به روایتی ست می‌توان کیفیت‌هایی را در شهر ایجاد کرد، کیفیت‌هایی که یا حاصل طراحی‌اند یا حاصل بیانی عکاسانه.

شورای راهبردی کارگاه ملاقات با خیابان:
– عبدالرضا گلپایگانی
– مصطفی کاظمی
– حمید رضا سپهری
– اسکندر مختاری
– حسین ایمانی جاجرمی
– مهدی مقیم‌نژاد
– ابراهیم حقیقی

♦ کارگاه مجالی برای عکاسانه‌ اندیشیدن به خیابان ولیعصر(عج)
♦ کارگاه مجالی برای طراحانه اندیشیدن به خیابان ولیعصر(عج)

 

  • ♦ کارگاه ملاقات با خیابان: مجالی برای “طراحانه” اندیشیدن به خیابان ولیعصر (عج)

چه کسانی می‌توانند در کارگاه شرکت کنند؟
کلیه علاقه‌مندان، حرفه‌مندان و دانشجویان حوزه شهر می‌توانند در این کارگاه شرکت کنند. به دلیل چندوجهی بودن مسئله طراحی، افراد شرکت‌کننده می‌توانند از رشته‌ها و حوزه‌های مختلف در این کارگاه شرکت کنند؛ ازجمله: معماری و گرایش‌های وابسته، شهرسازی و گرایش‌های وابسته، جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی، مرمت، محیط‌زیست، گرافیک، ادبیات و …

قالب و روال برگزاری:
این رویداد در قالب کارگاه و در دو بخش و از تاریخ ۱۰ اسفندماه ۱۳۹۹ تا ۲۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ برگزار می‌گردد.
نکته: در پایان بخش اول (بازه‌ی زمانی ۱۰ تا ۲۰ اسفندماه ۱۳۹۹) شرکت‌کنندگان نهایی برای ادامه کارگاه انتخاب خواهند شد.
در مرحله‌ی اول شرکت‌کنندگان و متقاضیان شرکت در کارگاه از طریق فراخوان عام و ارسال مدارک درخواستی توسط دبیرخانه کارگاه انتخاب می‌شوند.
شرکت‌کنندگان منتخب در رویدادی که از ۱۰ تا ۲۰ اسفندماه برگزار می‌شود شرکت خواهند کرد؛ این رویداد روالی مبتنی بر بازی‌سازی شهری دارد. هدف از برگزاری این رویداد آشنایی شرکت‌کنندگان با ماهیت کارگاه، شناخت بیشتر خیابان ولیعصر و کشف‌ لایه‌های گوناگون این خیابان است.
بعد از پایان قسمت اول کارگاه، کسانی که امتیاز مطلوب از رویداد برگزار شده را کسب کرده‌اند برای دوره بعد انتخاب می‌شوند و شنبه ۲۳ اسفندماه ۱۳۹۹ به آن‌ها اطلاع داده می‌شود. این افراد در تاریخ ۲۴ اسفندماه تست کرونا می‌دهند و در تاریخ ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۹ اولین جلسه حضوری کارگاه برگزار می‌شود.
گروه‌های منتخب به همراه راهبران خود از ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۹ تا ۱۰ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ فرصت دارند تا محدوده‌های مورد نظر خود را بر اساس چهارچوب ارائه شده در جلسه ۲۵ اسفندماه، انتخاب کرده و به دبیرخانه اعلام نمایند.
دبیرخانه تا ۱۵ فروردین‌ماه، محدوده‌های ارائه شده را بررسی می‌کند و نتایج نهایی را به گروه‌ها اعلام می‌کند.
گروه‌ها از ۱۵ فروردین‌ماه تا ۳ اردیبهشت‌ماه فرصت دارند که پروپوزال‌ خود را نهایی کنند و چهارچوب طراحی خود را در جلسه‌ ۳ اردیبهشت‌ماه که به صورت حضوری برگزار می‌گردد، ارائه نمایند.
پس از آن گروه‌ها سه هفته فرصت دارند تا طرح‌های خود را نهایی کرده و در تاریخ ۲۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ مدارک را تحویل دبیرخانه دهند.
نکته: در فاصله ۱۵ فروردین‌ماه تا ۲۴ اردیبهشت‌ماه رویدادهایی به صورت مجازی و حضوری برای افراد حاضر در کارگاه در نظر گرفته شده است.
نکته: لازم به ذکر است که با توجه به شرایط فراگیری بیماری کرونا، برخی از جلسات به‌صورت مجازی برگزار می‌شود و جلسات حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ستاد کرونا برگزار می‌شود.
نکته: تمامی پذیرفته‌شدگان و افراد حاضر در کارگاه روز قبل جلسات حضوری می‌بایست برای انجام تست کرونا از ساعت ۸ لغایت ۱۲ بعدازظهر به آزمایشگاهی که توسط دبیرخانه به آن‌ها معرفی می‌شود، مراجعه نمایند. لازم به ذکر است هزینه تست کرونا بر عهده دبیرخانه اجرایی کارگاه است و انجام تست کرونا برای تمامی شرکت‌کنندگان و راهبرها الزامی است

مراحل کارگاه به‌طور کامل در زیر شرح داده شده است:

۱. فراخوان و ثبت‌نام شرکت‌کنندگان
پس از انتشار فراخوان در روز سه‌شنبه ۲۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۹، شرکت‌کنندگان تا ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۷ اسفندماه ۱۳۹۹ مهلت دارند تا فرم‌های الف و ب را تکمیل کنند و به آدرس ایمیل دبیرخانه ارسال نمایند. فرم ها در انتهای این مطلب پیوست شده است.

۲. انتخاب شرکت‌کنندگان برای حضور در کارگاه
دبیرخانه اجرایی کارگاه پس از بررسی فرم‌های ارسال‌شده، در تاریخ ۸ اسفندماه ۱۳۹۹ شرکت‌کنندگان منتخب برای حضور در بخش نخست کارگاه را تعیین کرده و با آن‌ها برای حضور در کارگاه تماس گرفته خواهد شد.

۳. بخش نخست کارگاه (حضوری و مجازی)
از روز یکشنبه ۱۰ اسفندماه ۱۳۹۹ لغایت چهارشنبه ۲۰ اسفندماه ۱۳۹۹ بخش نخست کارگاه شروع خواهد شد. در این دو هفته برای شرکت‌کنندگان مجموعه رویدادهایی در قالب بازی‌سازی شهری در خیابان ولیعصر تعریف شده است. در روز پنج‌شنبه ۲۱ اسفندماه ۱۳۹۹ شرکت‌کنندگان موظف هستند مجموعه مدارک و مستندات مربوط به رویداد را از طریق ایمیل و یا حضوری در اختیار دبیرخانه قرار دهند.

۴. انتخاب شرکت‌کنندگان برای شرکت در بخش دوم کارگاه
دبیرخانه اجرایی کارگاه تا روز شنبه ۲۳ اسفند‌ماه ۱۳۹۹ با بررسی مدارک و مستندات ارائه‌شده در بخش نخست کارگاه، افراد نهایی منتخب برای ادامه کارگاه را انتخاب می‌کند و از طریق تماس تلفنی به آن‌ها اطلاع خواهد داد.

۵. انجام تست کرونا
تمامی پذیرفته‌شدگان و افراد حاضر در کارگاه می‌بایست یک‌شنبه ۲۴ اسفند‌ماه ۱۳۹۹ برای انجام تست کرونا از ساعت ۸ لغایت ۱۲ بعدازظهر به آزمایشگاهی که توسط دبیرخانه به آن‌ها معرفی می‌شود، مراجعه نمایند.
تذکر ۱: هزینه تست کرونا بر عهده دبیرخانه اجرایی کارگاه است.
تذکر ۲: انجام تست کرونا برای تمامی شرکت‌کنندگان و راهبرها الزامی است.

۶. شروع بخش دوم کارگاه (حضوری)
روز دوشنبه ۲۵ اسفند‌ماه ۱۳۹۹ روز شروع بخش دوم کارگاه به‌صورت حضوری است.

۷. معرفی محدوده طراحی
گروه‌ها موظف هستند تا ۱۰ فروردیم‌ماه ۱۴۰۰ محدوده طراحی خود را به دبیرخانه معرفی نمایند و دبیرخانه تا ۱۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ محدوده‌ها را بررسی می‌کند و نظر نهایی خود را به گروه‌ها اعلام می‌کند.

۸. ارائه اولیه و رویکرد طراحی (مطابق چهارچوب‌های کارگاه)
گروه‌ها تا ۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ زمان دارند تا ایده‌ها و نظرات خود را تکمیل کنند و روز جمعه ۳ ا‌ردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ در جلسه رویکرد طراحی و طرح اولیه خود را ارائه دهند.

۹. تکمیل طرح اولیه تا رسیدن به طرح نهایی
پس از جلسه ارائه پروپوزال نهایی، گروه‌ها از جمعه روز ۳ ا‌ردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ لغایت جمعه ۲۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ در جلسات مجازی و یا حضوری به تکمیل طرح اولیه خود می‌پردازند تا به ارائه نهایی برسند.

۱۰. تحویل نهایی دبیرخانه اجرایی
کارگاه سرانجام با جمع‌بندی نتایج حاصل از کلیه‌ی کارهای شرکت‌کنندگان در روز شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد.

۱۱. داوری و انتخاب طرح‌های برگزیده برای اجرا
به تمامی گروه‌ها گواهی شرکت در کارگاه داده می‌شود و گروه‌های برگزیده، نشان شهردار تهران را دریافت می‌کنند. در ادامه کار، گروه‌هایی که قابلیت اجرا دارند اعلام می‌شود.

چگونه باید در کارگاه شرکت کرد؟
علاقه‌مندان به شرکت در این کارگاه طی مراحل و شرایط زیر می‌توانند در کارگاه ثبت‌نام کنند:
۱. مطالعه کامل فراخوان، پر کردن فرم‌های الف (فرم ثبت‌نام) و ب (فرم پرسش‌ها) و ارسال آن‌ها به ایمیل دبیرخانه. فرم ها در انتهای این مطلب پیوست شده است.

۲. نحوه شرکت به‌صورت گروهی:
– گروه‌ها می‌بایست متشکل از ۶ تا ۸ نفر باشند.
– درصورتی‌که گروهی تعداد افرادش کمتر باشد و برای تکمیل نیاز به افراد بیشتری داشته باشد، دبیرخانه اجرایی کارگاه افرادی را به آن گروه اضافه خواهد کرد.
– تنوع تخصص و رشته کاری یا تحصیلی در گروه‌ها الزامی است (تمام افراد نباید تنها از یک‌رشته و یا حوزه کاری باشند)
– پر کردن فرم الف و برگه پذیرش شرایط حضور در کارگاه برای تک‌تک اعضای گروه الزامی است.
– از فرم ب تنها یک نسخه به نمایندگی از تمامی اعضا برای دبیرخانه می‌بایست ارسال گردد.
– یک نفر به‌عنوان نماینده گروه می‌بایست فرم‌های الف و ب را در یک ایمیل برای دبیرخانه ارسال کند.
– درصورتی‌که گروهی در کارگاه شرکت نمایید، رویداد دو هفته‌ای ابتدای کارگاه را می‌بایست به‌صورت تک‌نفره شرکت نمایید.

۳. نحوه شرکت به‌صورت فردی:
– در صورت شرکت به‌صورت فردی، برگه‌های الف و ب را به‌صورت تک‌نفره برای ایمیل دبیرخانه ارسال کنید.
– در بخش نخست کارگاه افرادی که به‌صورت تک‌نفره در کارگاه شرکت کرده‌اند، گروه‌بندی خواهند شد.

۴. اعلام نتایج قبول شدن در کارگاه از طریق تماس تلفنی خواهد بود.

برگزارکننده:
پایگاه میراث شهری و موزه خیابان ولیعصر با مشارکت:
– معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران
– سازمان نوسازی شهرداری تهران
– سازمان زیباسازی شهرداری تهران
– مرکزارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران
– دبیرخانه‌ی تهران ۱۴۰۰
– شهرداری مناطق ۱، ۳، ۶ و ۱۱

دبیر رویداد: وحید قاسمی
دبیر راهبرها: عقیل بهرا
دبیر اجرایی: پگاه هاشمی

راهبران کارگاه دوم:
• احمد طالبی نژاد
• شیوا آراسته
• بابک شکوفی
• پرستو عشرتی
• مهرناز عطاران
• شیوا علینقیان
• رضا فیضی
• بهروز مرباغی
• کامبیز مشتاق گوهری
• سروش مهاجری
• محمدرضا مهربانی
• پژمان نوروزی
• امیر وارسته
• محمد یار احمدی

رویکردهای کارگاه:
– توجه به حیات اجتماعی و شهری در خیابان ولیعصر؛
– شناخت و معرفی ظرفیت‌های فرهنگی-تاریخی خیابان ولیعصر؛
– تقویت هویت‌مندی خیابان ولیعصر؛
– پیوند خیابان ولیعصر با محلات اطراف؛
– تقویت خیابان ولیعصر از منظر زیست‌محیطی؛
– خوانش روایت‌های خیابان ولیعصر؛ و
– تقویت فرصت‌های تعاملی مبتنی بر ظرفیت‌های شهری خیابان ولیعصر.

تقویم کارگاه دوم:
• فراخوان: ۲۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۹
• آخرین‌مهلت ثبت‌نام: ۷ اسفندماه ۱۳۹۹.
• انتخاب شرکت‌کنندگان: ۸ اسفند‌ماه ۱۳۹۹.
• بخش اول کارگاه: ۱۰ تا ۲۰ اسفندماه ۱۳۹۹.
• آخرین مهلت تحویل مدارک خواسته شده در رویداد: ۲۱ اسفندماه ۱۳۹۹.
• معرفی شرکت‌کنندگان منتخب دور اول کارگاه: ۲۳ اسفندماه ۱۳۹۹.
• انجام تست کرونا: ۲۴ اسفندماه ۱۳۹۹.
• شروع کارگاه در بخش دوم: ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۹.
• معرفی محدوده منتخب: ۱۰ فروردین‌ماه ۱۴۰۰.
• ارائه اولیه و رویکرد طراحی (مطابق چهارچوب‌های کارگاه): جمعه ۳ ا‌ردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰.
• تحویل پروژه‌های نهایی شده: جمعه ۲۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰.

کمک‌هزینه شرکت در کارگاه:
دبیرخانه اجرایی کارگاه به هر گروه شرکت‌کننده مبلغ ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به‌عنوان کمک‌هزینه شرکت در کارگاه اختصاص خواهد داد.

هزینه شرکت در کارگاه: ثبت‌نام و شرکت در کارگاه رایگان است.

نکته‌هایی که نباید از یاد برد:
۱- وبگاه کارگاه ملاقات با خیابان به نشانی valiasr.tehran.ir/events است.
۲- ثبت‌نام و شرکت در کارگاه رایگان است.
۳- کسانی که پس از مهلت مقررشده در تقویم کارگاه ثبت‌نام کنند، دبیرخانه از پذیرش آن‌ها معذور است.
۴- دبیرخانه به کلیه‌ی شرکت‌کنندگانی که در روز مقرر اثرشان را به دبیرخانه عرضه می‌کنند، گواهی شرکت می‌دهد.
۵- کلیه حقوق مادی و مالکیت معنوی آثار در اختیار دبیرخانه اجرایی کارگاه است و اجازه چاپ و نشر آثار را با ذکر نام گروه‌ها دارد.
۶- روز پیش از جلساتی که در فضای بسته تشکیل می‌شود، تمامی افراد حاضر در کارگاه می‌بایست به آزمایشگاه معرفی‌شده از طرف کارگاه برای انجام تست کرونا مراجعه نمایند (هزینه تست کرونا بر عهده دبیرخانه اجرایی کارگاه است).

مکان برگزاری:
تهران، پایگاه میراث شهری خیابان ولی‌عصر(عج)، موزه خیابان ولی‌عصر(عج) و فضای مجازی Adobe Connect

تماس با دبیرخانه:
نشانی: تهران، خیابان ولیعصر(ع)، بالاتر از میدان منیریه، بن بست کریمی طینت، خانه تاریخی مینایی (موزه خیابان ولی‌عصر).
تلفن: ۰۹۳۷۸۵۷۸۱۲۴
رایانامه: k.m.khiaban@gmail.com
وبگاه کارگاه: www.valiasr.tehran.ir/events
اینستاگرام: molaghat.ba.khiaban@ valiasrstreetmuseum@

 

  • کارگاه ملاقات با خیابان: مجالی برای “عکاسانه‌” اندیشیدن به خیابان ولیعصر(عج)

چه کسانی می‌توانند در کارگاه شرکت کنند؟
شرکت در این کارگاه برای تمامی کسانی که تجربه عکاسی داشته و مسئله شهر و خیابان برای آنان یک دغدغه عکاسانه است بلامانع است. شرکت‌کنندگان می‌توانند به‌صورت فردی و یا در قالب گروه‌های دو یا سه نفره در کارگاه شرکت کنند.

قالب و روال برگزاری:
این رویداد در قالب کارگاه، و به مدت‌زمان هفت هفته (در دو بخش و در بازه‌های زمانیِ ۱۰ تا ۲۰ اسفندماه و ۱۵ فروردین تا ۱۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰) برگزار می‌گردد.
نکته: در پایان بخش اول (بازه‌ی زمانی ۱۰‌ تا ۲۰ اسفند) شرکت‌کنندگان نهایی برای ادامه کارگاه انتخاب خواهند شد.
در مرحله‌ی اول شرکت‌کنندگان و متقاضیان شرکت در کارگاه از طریق فراخوان عام و ارسال مدارک درخواستی توسط دبیرخانه کارگاه انتخاب می‌شوند.
شرکت‌کنندگان منتخب در رویدادی که از ۱۰ تا ۲۰ اسفندماه برگزار می‌شود شرکت خواهند کرد؛ این رویداد روالی مبتنی بر بازی‌سازی شهری دارد. هدف از برگزاری این رویداد آشنایی شرکت‌کنندگان با ماهیت کارگاه، شناخت بیشتر خیابان ولیعصر و کشف‌ لایه‌های گوناگون این خیابان است.
بعد از پایان قسمت اول کارگاه، کسانی که امتیاز مطلوب از رویداد برگزار شده را کسب کرده‌اند برای دوره بعد انتخاب می‌شوند و فرصت خواهند داشت تا تاریخ ۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۰، مسئله‌ای را که از خلال رویداد اول کشف کرده‌اند و راهکاری عکاسانه برای آن اندیشیده‌اند را در قالب نوشته‌ای (حداکثر پانصد کلمه) به دبیرخانه کارگاه ارسال نمایند.
بخش دوم کارگاه ۱۵ فروردین‌ماه شروع خواهد شد. در این تاریخ شرکت‌کنندگان با راهبر خود آشنا شده و به مدت دو هفته فرصت دارند تا با راهبری راهبر گروه نوشته و مسئله خود را دقیق‌تر کرده و اتود‌های عکاسانه خویش را به انجام رسانند. در این مقطع پیش ارائه‌ای خواهند داشت و پس‌ازآن طی سه هفته‌ی بعد کار خود را تکمیل و نهایی خواهند کرد.
نکته: جلسه‌ی پیش ارائه با حضور افرادی از جامعه‌ی عکاسی، معماری، هنرشناس و فرهنگ شناس در کنار راهبرهای هر گروه برگزار خواهد شد.
در مدت‌زمان برگزاری کارگاه، هر یک از راهبرها، راهبری پنج تا هفت پروژه ارائه‌شده توسط شرکت‌کنندگان را بر عهده خواهد داشت.
در تاریخ ۱۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ مجموعه‌های انجام شده و مورد تأیید راهبر توسط راهبر هر گروه به دبیرخانه کارگاه تحویل داده می‌شود.
از میان این آثار، مجموعه‌های منتخب توسط گروه داوری شامل متخصصین حوزه‌های عکاسی، معماری، هنرشناس و فرهنگ شناس که رویکرد شهری دارند انتخاب می‌شوند و بعد از طی فرآیندهای اجرایی توسط دبیرخانه، در قالب نمایشگاهی به نمایش در خواهد آمد.
نکته: در فاصله ۱۵ فروردین‌ماه تا ۲۴ اردیبهشت‌ماه رویدادهایی به صورت مجازی و حضوری برای افراد حاضر در کارگاه در نظر گرفته شده است.
نکته: لازم به ذکر است که با توجه به شرایط فراگیری بیماری کرونا، برخی از جلسات به‌صورت مجازی برگزار می‌شود و جلسات حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ستاد کرونا برگزار می‌شود.

مراحل کارگاه به‌طور کامل در زیر شرح داده شده است:

۱. فراخوان و ثبت‌نام شرکت‌کنندگان
پس ‌از انتشار فراخوان در روز سه‌شنبه ۲۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۹، شرکت‌کنندگان تا ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۷ اسفندماه ۱۳۹۹ مهلت دارند تا فرم‌های الف و ب را تکمیل کنند و به آدرس ایمیل دبیرخانه ارسال نمایند. فرم ها در انتهای این مطلب پیوست شده است.

۲. انتخاب شرکت‌کنندگان برای حضور در کارگاه
دبیرخانه اجرایی کارگاه پس از بررسی فرم‌های ارسال‌شده، در تاریخ ۸ اسفندماه ۱۳۹۹ شرکت‌کنندگان منتخب برای حضور در بخش نخست کارگاه را تعیین کرده و با آن‌ها برای حضور در کارگاه تماس گرفته خواهد شد.

۳. بخش نخست کارگاه (حضوری و مجازی)
از روز یکشنبه ۱۰ اسفندماه ۱۳۹۹ لغایت چهارشنبه ۲۰ اسفندماه ۱۳۹۹ بخش نخست کارگاه شروع خواهد شد. در این دو هفته برای شرکت‌کنندگان مجموعه رویدادهایی در قالب بازی‌سازی شهری در خیابان ولیعصر تعریف شده است. در روز پنج‌شنبه ۲۱ اسفندماه ۱۳۹۹ شرکت‌کنندگان موظف هستند مجموعه مدارک و مستندات مربوط به رویداد را از طریق ایمیل در اختیار دبیرخانه قرار دهند.

۴. انتخاب شرکت‌کنندگان برای شرکت در بخش دوم کارگاه
دبیرخانه اجرایی کارگاه تا روز یک‌شنبه ۲۴ اسفند‌ماه ۱۳۹۹ با بررسی مدارک و مستندات ارائه‌شده در بخش نخست کارگاه، افراد نهایی منتخب برای ادامه کارگاه را انتخاب می‌کند و از طریق تماس تلفنی به آن‌ها اطلاع خواهد داد. شرکت‌کنندگان منتخب موظف هستند تا تاریخ ۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۰، مسئله‌ای را که از خلال رویداد اول کشف کرده‌اند و راهکاری عکاسانه برای آن اندیشیده‌اند را در قالب نوشته‌ای (حداکثر پانصد کلمه) به دبیرخانه کارگاه ارسال نمایند. گروه‌بندی شرکت‌کنندگان و تعیین راهبر هر گروه در تاریخ ۸ و ۹ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ خواهد بود.

۵. انجام تست کرونا
تمامی پذیرفته‌شدگان و افراد حاضر در کارگاه می‌بایست شنبه ۱۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ برای انجام تست کرونا از ساعت ۸ لغایت ۱۲ بعدازظهر به آزمایشگاهی که توسط دبیرخانه به آن‌ها معرفی می‌شود، مراجعه نمایند.
تذکر ۱: هزینه تست کرونا بر عهده دبیرخانه اجرایی کارگاه است.
تذکر ۲: انجام تست کرونا برای تمامی شرکت‌کنندگان و راهبرها الزامی است.

۶. شروع بخش دوم کارگاه (حضوری)
روز یکشنبه ۱۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ روز شروع بخش دوم کارگاه به‌صورت حضوری است.

۷. جلسه ارائه اولیه
شرکت‌کنندگان در حدود دو هفته زمان دارند تا نوشته و مسئله خود را تصحیح و تدقیق نموده و همراه با اتودهای عکس‌های خود در روز جمعه ۲۷ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ در جلسه ارائه نمایند.

۸. تکمیل طرح اولیه تا رسیدن به طرح نهایی
پس از جلسه ارائه اولیه، شرکت‌کنندگان تا تاریخ ۱۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ فرصت خواهند داشت تا با راهبری راهبر خود پروژه عکاسانه‌ی خود را تکمیل نمایند.

۹. تحویل نهایی دبیرخانه اجرایی
کارگاه در تاریخ ۱۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ به پایان خواهد رسید و شرکت‌کنندگان موظف خواهند بود پروژه نهایی خود را از طریق راهبر خود در اختیار دبیرخانه قرار دهند.

۱۰. داوری و انتخاب پروژه‌های برگزیده
در تاریخ ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ جلسه داوری و انتخاب آثار برگزار خواهد شد. به‌تمامی شرکت‌کنندگان گواهی شرکت در کارگاه داده می‌شود و افراد برگزیده، نشان شهردار تهران را دریافت می‌کنند.

چگونه باید در کارگاه شرکت کرد؟
علاقه‌مندان به شرکت در این کارگاه طی مراحل و شرایط زیر می‌توانند در کارگاه حضور یابند:
۱. مطالعه‌ی کامل فراخوان، پر کردن فرم‌های الف (فرم ثبت‌نام) و ب (فرم ارزیابی شرکت‌کنندگان) و ارسال آن‌ها به آدرس ایمیل دبیرخانه. فرم ها در انتهای این مطلب پیوست شده است.
۲. اعلام نتایج فراخوان از طریق ایمیل و تماس تلفنی.

برگزارکننده:
پایگاه میراث شهری و موزه خیابان ولیعصر با مشارکت:
– معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران
– سازمان نوسازی شهرداری تهران
– سازمان زیباسازی شهرداری تهران
– مرکزارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران
– دبیرخانه‌ی تهران ۱۴۰۰

دبیر رویداد: وحید قاسمی
دبیر شورای راهبری: حسین گنجی
دبیر اجرایی: زهرا رضی

راهبرهای کارگاه دوم:
• بهنام صدیقی
• مهدی وثوق‌نیا
• محسن یزدی‌پور

رویکردهای کارگاه:
موضوع این کارگاه خیابان ولیعصر است و هر آنچه مربوط به خیابان ولیعصر و محلات آن باشد می‌تواند رویکرد عکاسی شرکت‌کنندگان در این کارگاه باشد. ازجمله رویکرد‌های کارگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
– خیابان ولیعصر و حیات اجتماعی و شهری آن (مباحث جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی و … )؛
– خیابان ولیعصر و ویژه‌گی‌های فرهنگی این خیابان؛
– خیابان ولیعصر و نسبت آن با محلات پیرامون این خیابان؛
– خیابان ولیعصر و محیط‌زیست؛ و
– خیابان ولیعصر از منظر روایتگری.

مکان برگزاری:
پایگاه میراث شهری خیابان ولی‌عصر، موزه خیابان ولی‌عصر و فضای مجازی Adobe Connect.

تقویم کارگاه دوم:
• فراخوان: ۲۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۹
• آخرین‌مهلت ارسال درخواست: ۷ اسفندماه ۱۳۹۹.
• انتخاب شرکت‌کنندگان: ۸ اسفند‌ماه ۱۳۹۹.
• بخش اول کارگاه: ۱۰ تا ۲۰ اسفندماه ۱۳۹۹.
• ارائه مدارک و مستندات مربوط به رویداد به دبیرخانه: ۲۱ اسفندماه ۱۳۹۹.
• معرفی شرکت‌کنندگان منتخب دور اول کارگاه: ۲۴ اسفندماه ۱۳۹۹.
• ارائه نوشته -پروپوزال- به دبیرخانه: ۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۰.
• گروه‌بندی و تعیین راهبر: ۸ و ۹ فروردین‌ماه ۱۴۰۰.
• انجام تست کرونا: ۱۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۰.
• شروع کارگاه در بخش دوم: ۱۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۰.
• ارائه اولیه: ۲۷ فروردین‌ماه ۱۴۰۰.
• تحویل پروژه‌های نهایی شده : ۱۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰.
• داوری و انتخاب آثار برگزیده: ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰.

جوایز کارگاه:
– به کلیه شرکت‌کنندگان که تا مرحله‌ی پایانی کارگاه حضور داشته باشند گواهی شرکت در کارگاه اعطاء می‌شود.
– به شرکت‌کنندگانی که مجموعه عکس‌ آن‌ها به‌عنوان مجموعه‌های منتخب معرفی می‌شود به ازای هر مجموعه مبلغ ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال (حق هنرمند) به همراه نشان شهردار تهران اهدا خواهد شد.
– در پایان هر دوره از کارگاه، به حداکثر سه نفر از شرکت‌کنندگان، کمک‌هزینه‌ای در قالب قرارداد انجام پروژه و تا سقف صد میلیون ریال برای تکمیل عکس‌های خود به‌عنوان یک مجموعه عکس از خیابان ولیعصر تعلق می‌گیرد.
تذکر: مدت‌زمان برای انجام تکمیل پروژه‌های عکاسی دو ماه است.

♦ هزینه شرکت در کارگاه: ثبت‌نام و شرکت در کارگاه رایگان است.

نکاتی که نباید از یاد برد:
۱. وبگاه کارگاه ملاقات با خیابان به نشانی valiasr.tehran.ir/events است.
۲. ثبت‌نام و شرکت در کارگاه رایگان است.
۳. کسانی که پس از مهلت مقرر شده در تقویم کارگاه ثبت‌نام کنند، دبیرخانه از پذیرش آن‌ها معذور است.
۴. شرکت‌کنندگان منتخب باید در تاریخ ۱۴ فروردین‌ماه برای انجام تست کرونا به آدرس مرکزی که به ایشان اعلام می‌گردد مراجعه کنند (تست کرونا برای شرکت‌کنندگان رایگان است).
۵. کلیه حقوق مادی و مالکیت معنوی آثار در اختیار دبیرخانه اجرایی کارگاه می‌باشد و دبیرخانه اجازه نمایش، چاپ و نشر آثار را با ذکر نام عکاس دارد.

تماس با دبیرخانه:
نشانی: تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از میدان منیریه، بن‌بست کریمی طینت، خانه تاریخی مینایی (موزه خیابان ولیعصر)
تلفن: ۰۹۳۷۸۵۷۸۱۴۲
ایمیل: khiaban.aks@gmail.com
وبگاه کارگاه: www.valiasr.tehran.ir/events
اینستاگرام: molaghat.ba.khiaban@ valiasrstreetmuseum@

 

♦ دریافت فایل های پیوست:
فرم الف
فرم ب
فراخوان کارگاه

دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook