“مالکیت معنوی اثر معماری؛ حق غیر قابل انکار و انتقال؟”؛ از سلسله نشست ۱۰گفتار معماری

اختصاصی، معمارنیوز- سومین جلسه از سلسله نشست های ده گفتار معماری با حمایت شرکت کی دبلیو سی، ۲۰ آبان ماه ۹۵ در سالن همایش دکتر محمود افشار برگزار می گردد.

نحوه برگزاری جلسات به این صورت است که دو گروه با دو دیدگاه مختلف درباره یک موضوع واحد گفتگو خواهند کرد. افراد هر دو گروه از شخصیتهای برجسته و شناخته شده انتخاب میشوند که قبلا به این موضوعات پرداخته اند.
در این جلسات یک نفر به عنوان مدیر جلسه برای هدایت و جمع بندی موضوعات در نظر گرفته خواهد شد. در صورت لزوم برای ادامه بحث میتوان آن را در جلسات بعدی دنبال نمود و به جمع بندی رسید.

موضوع سومین نشست:
آیا مالکیت معنوی اثر معماری، حق غیر قابل انکار و انتقال است؟

حقوق مالکیت فکری طبق ماده‏ ی دوم کنوانسیون تاسیس سازمان جهانی مالکیت فکری و ماده ۲۷ اعلامیه‏ ی جهانی حقوق بشر، مفهوم حقوقی نوینی است که از فعالیت‌ها و محصولات فکری در زمینه‌های تجاری، علمی، ادبی و هنری حمایت می‏کند. به عبارت دیگر، حقوق مالکیت فکری مجموعه‏ ای از قوانین ومقرراتی است که از اثرات ناشی از فکر، خلاقیت و ابتکار بشر حمایت کرده و در این راستا یک سری حقوق مادی محدود به زمان و حقوق معنوی دائمی به پدید آورنده آن اعطاء می‏ نماید. فرض اساسی در قانون مالکیت فکری این است که اندیشه‏ های خلاق انسانی زمانی شکوفا می‏شود که صاحبان حق انحصاری اثر از نظرمالی از کار خود بهره ‏مند شوند و نسخه برداری از اثر خود را تحت کنترل داشته باشند. بنابراین حقوق مالکیت فکری، حلقه مکمل چرخه نوآوری به حساب می‏ آید و سبب شکوفایی اندیشه ‏های خلاق انسانی، توسعه‏ ی تحقیقات، علم و فناوری و تجارت می‏شود.

از طرفی، قانون حمایت از حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان بدنه اصلی قانون حق تکثیر در ایران است، این قانون با هدف حمایت از حقوق مادی و معنوی مولفین، مصنفان و هنرمندان به وجود آمده که پس از تصویب مجلس سنای ایران در سال ۱۳۴۸ به تصویب مجلس شورای ملی رسیده است و در سال ۱۳۸۹ طرح اصلاح ماده ۱۲ این قانون به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و بعد از تایید شورای نگهبان، به دولت ابلاغ شده و ملاک عمل قرار گرفته است.

طبق بند ۷ ماده دوم قانون حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان، اثر معماری شامل طرح و نقشه ساختمان هم از جمله آثار مورد حمایت این قانون در ایران است که به نظر می‏رسد شناخت آن و توجه به نکات حقوقی و قانونی آن، زمینه‏ ساز اعتلای حرفه معماری و نقش معمار به عنوان مولف و خالق اثر هنری باشد. این موضوع چنانچه در شرایط حقوقی قراردادهای خدمات مهندسی در خارج از کشور نیز رواج دارد می‏تواند در کلیه توافقات و قراردادهای با موضوع معماری هم در عرصه مسابقات معماری و هم در حوزه قراردادهای طراحی و ساخت از شخصیت حرفه‏ ای و حقوقی یک معمار و حقوق مادی و معنوی ایشان، حراست و نگاهبانی کند.

با حضور:
(در یک طرف) :
ایرج بزرگی
حمیدرضا موسوی
(در طرف دیگر) :
ایرج کلانتری
محمدرضا نیکبخت

مدیر جلسه:
مهرداد زواره محمدی

* حضور برای عموم آزاد و رایگان می باشد.

زمان: پنجشنبه ۲۰ آبان ٩۵، ساعت ١۵ الی ١٩
مکان: خیابان ولیعصر، سه راه زعفرانیه، خیابان عارف نسب، پلاک١٢، سالن همایش موقوفات دکتر افشار
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook