فراخوان همکاری؛ برپایی «کمیتۀ استادکاران» در موسسۀ فرهنگی ایکوموس ایران

کمیته ایکوموس، فراخوان همکاری جهت برپایی «کمیتۀ استادکاران» در موسسۀ فرهنگی ایکوموس ایران، طی اطلاعیه ای به شرح زیر اعلام می دارد:

هیئت مدیرۀ مؤسسۀ فرهنگی ایکوموس ایران، برپایی «کمیتۀ استادکاران» را اعلام می‌دارد. این شخصیت‌ها از برترین معماران، بنّایان، گچکاران، کاشی‌ورزان، نجّاران، آئینه‌کاران، حجّاران، طراحان و مجریان، و مرمت‌گران آرایه‌های وابسته به معماری بودند و هستند.

اینان که عموماً با فروتنی و کمترین ادعاها، مهم‌ترین طرح‌های فنّی و هنری مربوط به حفاظت و مرمت بناهای تاریخی کشورمان را در چهارچوب «دفاتر فنّی حفاظت آثار باستانی» در سراسر کشور، در دوران پیش از انقلاب اسلامی و یک دهه پس از آن و نیز در «واحدهای میراث فرهنگی» در طول نزدیک به سه دهۀ اخیر، از تأسیس «سازمان میراث فرهنگی کشور» تاکنون، به اجرا گزارده‌اند، همواره کمتر مورد توجه بوده و کارهای آنها به شایستگی معرفی نشده‌اند.

در حال حاضر، تعداد قابل توجهی از این گرامیان ازجامعۀ حافظت و مرمت بناهای تاریخی بازنشسته شده و یا رخت بربسته و به جهان مینوی پیوسته‌اند. مؤسسۀ فرهنگی ایکوموس ایران لازم می‌داند به معرفی این استادکاران بپردازد و خدمات ارزشمند آنان را به بناها و محوطه‌‌های تاریخی کشورمان یادآوری نماید.

اهداف «کمیتۀ استادکاران» عبارتند از:
ـ شناسایی استادکاران برجسته و دارای تخصص و مهارت در زمینه‌های گوناگون مرمت بناهای تاریخی، اعم از آنها که در حال حاضر فعال هستند، یا بازنشسته شده یا  درگذشته‌اند.
ـ گردآوری اسناد و مدارک کارهای تخصصی و مهارت‌های ویژۀ هر یک از آنان و ایجاد یک هستۀ اطلاعاتی
ـ معرفی تدریجی کارهای این استادکاران، به صورت مصور و مستند، به شیوه‌های مناسب و مقتضی مانند: معرفی در نشست‌های ادواری اعضای مؤسسه فرهنگی ایکوموس ایران؛ انتشار به‌صورت مقاله، کتاب، …؛ معرفی در فضای مجازی

در جهت آغاز اقدامات مورد نیاز و حرکت به سوی اهداف، افزون بر بهره‌مندی از نتایج اقداماتی که پیش از این، در همین راستا در برخی استان‌ها (اصفهان، خراسان، …) انجام‌ ‌شده‌‌است، نیاز به همکاری اعضاء علاقه‌مند مؤسسۀ فرهنگی ایکوموس ایران، دانشجویان رشته‌های مرمت، معماری، باستان‌شناسی و … و دوستداران این موضوع در سراسر کشور، وجود دارد. بدین‌وسیله کسانی که تمایل به همکاری دارند، می توانند آمادگی خود را اعلام دارند.

برپایی «کمیتۀ استادکاران» در موسسۀ فرهنگی ایکوموس ایران با مسئولیت مهندس حسین رایتی مقدم اجرا می گردد.

دبیرخانه:
تهران، خیابان امیرکبیر نرسیده به چهار راه سرچشمه، کوچه علیرضا جاویدی، شماره ۱۰۷، کدپستی: ۱۱۱۸۷۴۳۳۶۴
تلفن: ۳۳۴۴۰۰۵۴      فکس: ۳۳۴۴۰۰۵۵
ایمیل: info@iranicomos.org
دریافت تصویر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


برچسب :

مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook