فراخوان مسابقه طراحی معماری “یادمان شهدای آوج”

بروزرسانی مورخ ۹۸/۷/۱۰:
اعلام نتیجه مرحله اول فراخوان مسابقه طراحی یادمان شهدا آوج
اطلاعیه دبیرخانه مسابقه:  
نتیجه نهایی داوری مرحله اول طبق نظر هیئت داوران مسابقه با ارائه کد ورود طرح به شرح ذیل ارائه می گردد.
۱-کد۱۳۹
۲-کد۱۱۰
۳-کد۱۷۲
۴-کد۱۴۹
۵-کد۱۵۰
۶-کد۱۳۴
۷-کد۱۱۷
۸-کد۱۷۳
۹-کد۱۷۴
۱۰-کد۱۷۱
لازم به توضیح است که مطابق با برنامه، از طریق سایت و شماره تماس، از برگزیدگان مرحله اول دعوت میگردد تا در جلسه ای که تاریخ آن متعاقباً اعلان میگردد با توصیه اعضا هیئت داوری اقدام به تکمیل طرح و ارائه در مرحله نهایی نمایند.
* (تصاویر داوری مرحله اول مسابقه در انتهای همین خبر درج گردیده است. جهت مشاهده به انتهای خبر مراجعه نمایید.)

پس از پیگیری معمارنیوز، بندهایی از فراخوان توسط برگزارکننده، اصلاح گردید و در قالب بندهای سبز رنگ در متن فراخوان درج شده است.
(همچنین لازم به ذکر است این اصلاحات در سایت مسابقه نیز اعمال گردیده است)
تحریریه معمارنیوز

فراخوان مسابقه طراحی اولیه معماری “یادمان شهدا ی آوج”
شهرداری آوج برای ارتقاءجایگاه این شهر و تبدیل آن به جلوه گاه های فرهنگ و معماری ایرانی _ اسلامی، احداث یادمان شهدای آوج را بطور اخص برای برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای آوج و “شهید طیب حاج رضایی” به واسطه انتصاب محل تولد آن شهید گرانقدر به آوج، بعنوان فضاهایی عمومی، در دست اقدام دارد. و برای دستیابی به طراح اولیه معماری یادمان فوق این مسابقه تدارک دیده شده است.
“یادمان شهدا آوج” به دلیل جایگاه ذهنی خود در عین برخورداری از کارکردهای مختلف و پاسخگویی به نیازهای شهر، به عنوان عنصری اصلی درمنظر شهری نیز واجد اهمیت میشود، از سوی دیگر شهرآوج فضاهای بینابینی گسترده ای دارد (منظور از فضای بینابینی در این مسابقه، فاصله منفصل بین مرکز شهر و حومه شهر است). چنین فضاهایی به طور معمول به دلیل تنوع دائم اجزای شهر از جمله نقش های متفاوت هسته شهری و حومه آن ترکیب های متفاوتی دارند. و به طور فزاینده، اهمیت این فضاها در سال های اخیر افزایش یافته است و سعی شده تا با ایجاد زندگی و شرایط محیطی جدید، نیاز اجتماع را نیز برآورده و از مشکلات داخل شهری کاسته شود. اگر این طرح ها به درستی عملی شوند، نتیجه آن مکان های عمومی جدید با معنا و ارزش متفاوت خواهد بود.
این مسابقه به دنبال پیشنهاداتی برای طرح اولیه معماری “یادمان شهدای آوج” با معنا و ارزشی متفاوت است که در بنابینی شهر امکان ظهور و بروز داشته باشند. پیشنهاد دهندگان باید محل واقعی در ورودی شهر آوج یا توپوگرافی سایت را تصور کنند و طرح احداث “یادمان شهدای آوج” را به عنوان پایه قرار دهند.

شرایط مسابقه:
شرکت‌کنندگان می‌توانند قسمتی یا تمام محدوده زمین را برای طراحی انتخاب کنند.
همه‌ی طرح‌ها باید شامل حداقل یکی از ویژگی‌های زیر باشد:
– برخورداری از طرح مفهومی منبعث از ارزش‌های نمادین و ایجابات نشانه‌شناختی
– استفاده از احجام مناسب و بدیع و نیز متناسب از نظر مقیاس
– دقت و نوآوری در طراحی جزئیات مربوطه
– پاسخ‌گویی بهینه به عملکرد
– پایداری، استواری و صحت فنی
– برخورداری از فرم بدیع و طرح خلاقانه از نظر سیستم سازه‌ای
– توجه به فناوری ساخت و کاربرد مواد و مصالح متداول در کشور و نیز مصالح نوین
– سازگاری با زمینه
– قابلیت درک بصری و فضایی متناسب با سرعت عبور رهگذران در سمت‌های مختلف مجموعه
– توجه به محیط پیرامونی و شرایط اقلیمی
– توجه به جلوه مطلوب در طول شبانه‌روز و فصول مختلف سال و مناسبت‌ها و روزهای خاص
– ارتباط با منطقه‌ی پیرامونی

شرایط شرکت‌کننده‌ها:
گروه‌های چندرشته‌ای از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری، و دانشجویان کارشناسی از معماری، منظر، مهندسی عمران، و رشته‌های مرتبط امکان‌پذیر است. افراد انفرادی نیز می‌توانند شرکت کنند. ثبت‌نام در این مسابقه شامل اسم نویسی به همراه مشخصات درخواستی در سایت مسابقه همچنین پرداخت مبلغ ۳میلیون ریال به حساب شهرداری آوج، بابت دریافت دفترچه مطالعات و یک عدد سی دی مربوط به نقشه ها و طرح سه بعدی محدوده مسابقه می باشد.  همچنین پرداخت مبلغ ۲/۵۰۰/۰۰۰ ریال به حساب شهرداری آوج، بابت دریافت فایل دفترچه مطالعات مربوط به نقشه ها و طرح سه بعدی محدوده مسابقه می باشد.
این مسابقه ۲ مرحله ای بوده و ثبت نام فقط در مرحله اول انجام خواهد شد.

نحوه ارائه آثار در مرحله اول:
کلیه نقشه ها حداکثر در دو شیت شاسی شده به ابعاد ۵۰*۷۰ ارائه خواهد شد.
سایت پلان در مقیاس ۱:۵۰۰
پلان در مقیاس ۱:۲۰۰
نما در مقیاس ۱:۲۰۰
مقطع در مقیاس ۱:۲۰۰ (دو مقطع)
بزرگنمایی بخشهایی از پلان ۱:۱۰۰
بزرگنمایی بخشهایی از نما ۱۱۰۰
پرسپکتیو از طرح نهایی
شرح کانسپت و ایده های کلی طرح
ارائه ماکت و سه بعدی کامپیوتری به صورت اختیاری

 

• برنامۀ جامع برگزاری مسابقه طراحی معماری “یادمان شهدای آوج” :

۱- موضوع مسابقه:
هر شهری، به عنوان مجموعه ای از تر کیب عوامل طبیعی، روابط اجتماعی و محیط های مصنوع و ساخته شده توسط انسان، که در آن جمعیت ساکن، مستقر شده دارای هویت خاصی است. هویتی که آن شهر را از سایر شهرها متمایز می سازد، این هویت، به شهر اعتبار می دهد و به شهروندان ساکن در آن تمایز می بخشد.
در حالیکه روزگاری شهرآوج، یکی از مهمترین شهرهای محور قزوین– همدان، محسوب و یاداور خاطرات شیرین برای، ساکنین، مسافران و رهگذران بود، اینک بنا به دلایلی به گذرگاهی ناآشنا بدل شده است. و دیگر مانند گذشته، تصویر خاطره انگیزی را در اذهان ایجاد نمی کند. متاسفانه امروزه این شهر، تنها مسیر آمد و شد، و یا به بستری که فعالیت های مانند عبور ماشینهای سنگین بر روی آن انجام گیرد، تبدیل شده است ، برای جبران این کاستی، مسئولان و مدیران شهر و از جمله شهرداری آوج در سالهای اخیر، اهتمامی جدی صرف نموده اند. به نظر آنان در هماهنگی با سایر برنامه های توسعه ، معماری و شهر سازی نیز میتواند در شکوفایی شهر نقش بسزایی ایفا نماید. و برای برون رفت از وضع موجود جوانمردی ، فتوت و ایثار شهدا می تواند دستمایه حرکتی فرهنگی برای ایجاد فضایی نمادین قرار گیرد از این رو شهرداری آوج برای ارتقاءجایگاه این شهر و تبدیل آن به جلوه گاه فرهنگ و معماری ایرانی _ اسلامی در اقدامی هدفمند، احداث یادمان شهدای آوج را با هدف “پاسداشت مقام شهادت، جوانمردی و فتوت” در دست اقدام دارد.
سیمای شهرها، از مهمترین عوامل شکل دهنده هویت شهرها بشمار میروند یادمان ها و نمادهای شهری نقش مهمی در ساماندهی سیمای شهرها و در نتیحه تجدید حیات شهری دارند که ضمن برقراری ارتباط با شهروندان و مخاطبین، روشی مؤثر، برای غنی سازی هویت شهری بشمار میروند در این میان یادمان‌ شهدا بعنوان یکی از مهمترین آثار هنری انقلاب اسلامی تاثیری مضاعف در ارتقای کیفیت سیمای شهری خواهند داشت . از آنجا که “یادمان شهدا “، در همه جا ، پدیده ای چندوجهی و چند کارکردی ست که با جنبه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، رفتاری و اعتقادی درهم تنیده است “یادمان شهدا آوج” نیز به دلیل جایگاه معنایی و اعتقادی-اخلاقی، در عین برخورداری از کارکردهای رویدادی و پاسخگویی به نیازهای فرهنگی شهر، به عنوان عنصری اصلی درمنظر شهری نیز واجد اهمیت می شود. یکی از ابعاد ویژه که بشدت مورد توجه می باشد طراحی عنصری نمادین است. که ضمن ارتباط با مفهوم شهادت و فتوت، بعنوان نماد شهر مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بدین ترتیب طراحی ” یادمان شهدا آوج “، روشی امکان پذیر و در عین حا ل سودمند است. که برای دستیابی به آن این مسابقه تدارک دیده شده است.

۲- مفهوم و محتوا «یادمان شهدای آوج»:
«یادمان شهدای آوج» محلِی است که:
• برای غنا بخشیدن به بینشِ جوانمردی و اصول اخلاقی، تدارک دیده می‌شود.

• یادمانی است ایرانی. ایرانی بودن یادمان به معنای تأکید بر وجه وطن پرستی آن نیست. برای توجیه وجه ایرانی بودن آن متذکر شویم که ایثار، شهادت، از خود گذشتگی،جوانمردی و فتوت جریانی است که ریشه در باورهای کهن مذهبی و منش اخلاقی اساطیری ایرانیان دارد. شاهنامه فردوسی مجموعه ای غنی از عیار پیشگی و جوانمردی و پهلوان منشی دلیر مردان ایرانی است ودر آن ایران «مرکز» مراودات و مفاوضات دست آورده‌های حماسی، و جوانمردی شرق و غرب است. ایران تنها نقطه‌ای است که همچون گذشته، امروز نیز چراغ مهربانی در آن روشن است و سنت فلسفه جوانمردی به مثابه سنتی زنده و نه میراث گذشتگانی که زمان و زمانه آنها گذشته است (و لذا تنها ارزش تاریخی می‌توانند داشته باشد) در آن مطرح است. ایران یگانه سرزمینی است که می‌تواند به مثابه میانجی، رفتار جوانمردانه غربیان را برای مردمان شرق و رفتار جوانمردانه شرقیان را برای مردمان غرب «ترجمه» کند. ایران امروز هم مکلف به این تکلیف عظیم تاریخی، انسانی، و دینی است و هم خود نیازمند انجام چنین تکلیفی است.

• برای رجوع صاحبنظران اعم از ایرانی و غیر ایرانی تدارک دیده شده است. یعنی به یمن وجود این یادمان می‌توان جمعی از اهل فکر و نظر و یا تجربه و هنر را گرد هم جمع آورد تا یکی از فواید متکثر چنین یادمانی عبارت باشد از تشکیل جلساتی که در آن اشخاص با شرکت درگروه‌های کوچک اما کاملا صاحب تخصص و دانایی به گفتگوی مستقیم با یکدیگر بپردازند.

• یادآور مبارزه و مقاومت است. هر نبردی بیشک شاهد دلاوری، ایثارو میهن پرستی عده ای بوده است که برای این ارز شها از جان خود گذشته اند. یادآوری مبارزه و مقاومت در قالب یادما نها باید به پررنگ کردن یاد این افراد، مکا نهای خاطر ه انگیز و ارزش های فطری و انسانی مرتبط با مبارزه و مقاومت بپردازد. این یادمان به عنوان نمادی در زندگی روزمره نسلهای جدید، قراراست هم خاطراتی از مبارزین را زنده نگه دارد و هم به صفاتی که در زمره رفتار پهلوانی نیز قرار می گیرند، از جمله: صداقت و راستگویی، اخلاص در عمل، شکر و یاد خدا، سخاوت و بخشندگی، عشق به میهن، رعایت احترام به پرچم و سرود ملی و دیگر قهرمانان، تفاخر ملی، ایثار مال و جان، شرافت و عزت ملی، شجاعت و اقتدار، توکل به خدا در برد و باخت توجه نماید.
• تحت تاثیر حکمت معماری ایرانی با بیانی امروزین و متاثر از ویژگی های معماری کهن منطقه آوج است .

• دارای نقش‌های ترویجی – پژوهشی است. برای دستیابی به راهبردی برای پاسخگویی به نیازهای ترویجی، وسیله ارتباط عینی است که می تواند هدف اساسی از ایجاد آن ،القاء تأثیر فرهنگی – هنری از طریق برخورد مستقیم با اشیاء و اسناد و مدارک باشد. از اینروست که انتظار ایفای نقش‌های ترویجی، انتظاری کاملاً بجا و منطقی است.و ایفای این نقش آنگاه به کمال می‌رسد که آموزش و پژوهش و ارزش‌گذاری به فعالیتهای یادمان به ترویج و اشاعه و معرفی آنها نیز منتهی شود. این ترویج تنها منحصر به تبلیغ نیست بلکه دستیابی به نقطه عطف مهمی به نام «برند» است که می‌تواند نقش مهم‌تر یادمان را که همانا بیدار کردن روح جوانمردی نهفته درونِ انسان‌هاست، را محقق سازد.

۳ – اصول و مبانی:
دراین شهر اگر قرار است نمادی (یادمان شهدا)، در جهت استفاده برای مقصود خاصی (ترویج جوانمردی)، به کار رود لازم است که طراحی آن نماد، دارای ویژگیهای زیر باشد:
– در عین بدیع بودن، متناسب با هویت و محتوای یادمان باشد.
– به ارتقاء منزلت و معرفی شهر آوج کمک کند.
– در عین ایجاد تفاخر، واجد زیبایی ظاهری نیز باشد.
– باید در عین زیبایی و جذاب بودن نشانگر فرهنگ و تاریخ منطقه قرقان نیز باشد.
در یک جمله معمار یادمان باید ، بدون محدود ساختن خود در یک قالب از پیش تعیین شده و به عبارتی بستن دست و پای خود در محدودیتها، طرحی نو برگرفته از نوعی الهام و جرقه ذهنی در اندازد تا محصول طراحی ، موجد نقشی مثبت در شخصیت یا سیمای یادمان شهدای آوج شود. یعنی طرح باید:
• به دیدهای حائز اهمیت از جمله نشانه های شهری پاسخگو باشد.
• به جغرافیا و تاریخ پاسخگو باشد یعنی به آن چه که آن مکان را ایجاد کرده است.
• به مقیاس محیط پاسخگو باشند.
• به شبکه شهری پاسخگو باشند.
• از مصالح و جزئیات با کیفیت و پایدار و شاخص محلی استفاده نماید.
• در راستای افزایش ارزش محیط انجام شود.

• ویژگی های معماری:
با توجه به بررسی ها و مطالعات، در این شهر اگر قرار است نمادی (یادمان شهدا)، در جهت استفاده برای مقصود خاصی (ترویج جوانمردی)، به کار رود لازم است که معماری آن نماد، دارای ویژگی های زیر باشد :
• در عین بدیع بودن، متناسب با هویت و محتوای آن باشد.
• به ارتقاء منزلت و معرفی شهر آوج کمک کند.
• در عین ایجاد تفاخر، واجد زیبایی ظاهری نیز باشد. به عبارتی در معماری آن از ترکیب رنگ ها و اشکالی استفاده گردد که زیبا، آرامش بخش و مفید باشند.
• باید در عین زیبایی و جذاب بودن نشانگر فرهنگ و تاریخ منطقه قرقان نیز باشد. یعنی در عین ایجاد آرامش واجد زیبایی ظاهری باشد تا در پس پشت هر فرمی، خطوط و اشکال هندسی متنوع وممکن بتوانند هم نمادهای معماری ایرانی را دراثر جدید حفظ نماید و هم بر آورنده نیازهای مدرن امروز شهر باشد.
در یک جمله معماری یادمان باید، بدون محدود ساختن خود در یک قالب از پیش تعیین شده و به عبارتی بستن دست و پای خود در محدودیت ها، از طرحی نو برگرفته از نوعی الهام و جرقه ذهنی بهره گیرد و کالبد اصلی آن باید در جهت هماهنگی با ارزش هایی باشد که نقشی مثبت در شخصیت یا سیمای یادمان دارند. یعنی باید:
• به دیدهای حائز اهمیت از جمله نشانه های شهری پاسخگو باشد.
• به جغرافیا و تاریخ پاسخگو باشد یعنی به آن چه که آن مکان را ایجاد کرده است.
• به مقیاس محیط پاسخگو باشند.
• به شبکه شهری پاسخگو باشند.
• از مصالح و جزئیات با کیفیت و پایدار و شاخص محلی استفاده نماید.
• در راستای افزایش ارزش محیط انجام شود.
و ملاحظات کلیدی که در معماری این یادمان حائز اهمیت اند عبارت است از:
• ارتباط میان فضا و طبیعتی که آن را محدود می کند.
• تناسب فضا برای کاربری مورد نظر.
• خدمات عمومی مورد نیاز و ارتباط آنها با عملکرد.
• ایمنی و ادراک عموم از ایمنی مورد نیاز.
• محدودیتهای فیزیکی و محیطی توسعه زمین.
• استفاده از درختان و پوشش گیاهی در جهت مطلوبیت فضا.

هیأت داوران:
– مهندس سید محمد بهشتی
– دکتر احمد محیط طباطبایی
– دکتر حسین سلطان زاده
– دکتر محمد حسن طالبیان
– دکتر علیرضا قلی نژاد پیر بازاری

مشاور ارشد مسابقه:
حمید حیدری مهوار

طراح مسابقه:
دکتر علیرضا قلی نژاد پیر بازاری

مدیر مسابقه:
دکتر محمد مهدی همتی

جوایز مسابقه:
نفر اول: مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال، لوح تقدیر و منتخبی از صنایع دستی نفیس آوج.
نفر دوم: مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال، لوح تقدیر و منتخبی از صنایع دستی نفیس آوج.
نفر سوم: مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال، لوح تقدیر و منتخبی از صنایع دستی نفیس آوج.
چهارم و پنجم هر یک: مبلغ ۳۰ میلیون ریال ، لوح تقدیر و منتخبی از صنایع دستی نفیس آوج.
ششم تا دهم هر یک: مبلغ ۱۰ میلیون ریال ، لوح تقدیر و منتخبی از صنایع دستی نفیس آوج.
توجه: کلیه حقوق آثار ارسالی در اختیار برگزار کننده مسابقه می باشد و شرکت کنندگان از این بابت هیچگونه مطالبه ای نخواهند داشت همچنین آثار برگزیده در نمایشگاهی متقاعب داوری به نمایش در خواهد آمد.
توجه: کلیه حقوق آثار ارسالی برگزیدگان مرحله دوم در اختیار برگزار کننده مسابقه می باشد و برگزیدگان مرحله دوم از این بابت هیچگونه مطالبه ای نخواهند داشت همچنین آثار برگزیده در نمایشگاهی متقاعب داوری به نمایش در خواهد آمد.

زمانبندی مسابقه:
تاریخ ثبت نام: ۹۷/۱۲/۱۵ لغایت ۹۸/۲/۱۵   ۹۸/۳/۱۵    ۹۸/۵/۲۵
بازدید اول: ۱۳۹۸/۲/۲۰  ۹۸/۳/۲۳  ۱۳۹۸/۳/۲۳   تاریخ بازدید: ۹۸/۶/۱
بازدید دوم: ۱۳۹۸/۲/۲۷  ۹۸/۳/۳۰  ۱۳۹۸/۳/۳۰
پایان مهلت ارسال مدارک (مرحله اول): ۹۸/۴/۳۱   ۹۸/۶/۳۱
اعلان اسامی برگزیدگان (مرحله اول): ۹۸/۵/۱۰    ۹۸/۷/۱۰
پایان مهلت ارسال مدارک (مرحله دوم): ۹۸/۶/۲۹   ۹۸/۷/۳۰  ۹۸/۸/۱۲
داوری مدارک مرحله دوم: ۹۸/۸/۱۵
اعلام اسامی برگزیدگان نهایی:
۹۸/۷/۷   ۹۸/۸/۱۱   ۹۸/۸/۱۶ 
مراسم رونمایی از طرح منتخب و آغاز عملیات اجرائی: آبان ماه ۱۳۹۸   ۹۸/۸/۲۴

 

بروزرسانی مورخ ۹۸/۷/۱۰
گزارش تصویری داوری مرحله اول:

 

تصاویر مربوط به بعد از جلسه داوری، با حضور کارفرما و برگزار کنندگان مسابقه:

…………………………………………..

دبیرخانه:
تهران، ولنجک، خیابان مقدس اردبیلی، خیابان شادآور، بن بست شادی، پلاک ۶، طبقه ۳ بنیاد جوانمردی
تلفن: ۲۲۰۳۵۰۸۸- ۰۲۱
۰۹۱۲۷۷۴۳۳۷۳ (شماره جدید اعلام شده توسط دبیرخانه مسابقه)
ایمبل: info@yademan-avaj.com
سایت مرتبط: yademan-avaj.com
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook