فراخوان مسابقه «طراحی راهرو شهری»؛ زاینده رود… آبشار… بازپیوند

فراخوان مسابقه «طراحی راهرو شهری»؛ زاینده رود… آبشار… بازپیوند 

سخن کارفرما:
رویکرد های طراحی شهرسازی و معماری در شهر خلاق، فراتر از الگو های مهندسی به مفهوم کلاسیک آن است. در مهندسی کلاسیک بیشتر به زیرساخت‌ های سخت، مثل جاده‌ ها و مسکن یکنواخت و ساختمان‌های اداری معمولی توجه می‌ کنند؛ اما شهر خلاق مردم را به کارکردن با قوه تخیل بر می‌ انگیزد و هم زمان به زیرساخت‌ های سخت و نرم توجه می‌ کند. در شهر خلاق اهتمام به توسعه فیزیکی و مکان سازی و طراحی شهری نیز باید زمینه ارتباط بیشتر مردم با یکدیگر را فراهم آورد. این نگرش در حوزه شهرداری اصفهان نیز بروز یافته و نتیجه عملی تحقق نتایج آن شاید روشی عدالت محور را طلب می‌ نماید.
برگزاری مسابقات به منظور جذب حداکثری مشارکت متخصصان در امور شهر توسط اداره خلاقیت شهرداری اصفهان روشی است که در این راستا تبیین گردیده است.
بها دادن به ابتکار ها و ریسک پذیری مدیران شهری در اجرای خلاقانه پروژه‌ ها و طرح‌ ها از جمله مهم‌ ترین اهداف برگزاری مسابقات است که با استاندارد های ملی و با داوران خبره برگزار می‌ شود. دبیرخانه مسابقه ابتدا نیاز شهر را در حوزه‌ های مختلف عمران، شهرسازی، معماری، خدمات شهری و…. بررسی می‌ کند و طی فراخوان اعلام شده صاحبان ایده و طرح را به میدان خلاقیت فرا می‌ خواند.

گپ و گفتی با داوران:
آن هنگام که از کارفرمای محترم مسابقه، علی‌ رغم وجود پل عابر پیاده در نزدیکی پروژه، دلایل تعریف این طرح را جویا شدم، عارضه‌ های دسترسی محلی از منظر مسافت به پل موجود و میزان تصادفات ناشی از تقدم ماشین در رهگذر دسترسی محله و بافت مسکونی آبشار به پارک و زمین‌ های بازی و کاربری‌ های ورزشی- تفریحی در ضلع مقابل را از دغدغه‌ های ایشان و از دلایل یافتم. در این میان، کارگروه‌ ها و کمیته‌ های سیاست گذاری، علاوه بر دلایل طرح شده، به اهمیت وجود کوچه‌ ای در بافت مسکونی با نام مسجد کاظمیه و رها شدن آن در اتصال به خیابان آبشار اشاره نموده و ارتباط شهروند محور این کوچه با حاشیه زاینده‌ رود را در قالب «راهرو شهری» تاکید می‌ نمودند.
مختصات شروع طرح را که جویا شدم، به گستره‌ ی حدودی دو طرف این کوچه در خیابان آبشار (ضلع مقابل پارک) دوباره تاکید شد.
حال نگرش تئوریک و پراگماتیک داوران محترم می‌ توانست تکمیل کننده خواسته کارفرما قرار گیرد تا اصول و برنامه این رقابت تکمیل شود.
به این ترتیب درصدد پاسخ به سوالات احتمالی شرکت‌ کنندگان و هر چه تابناک کردن موضوع به نزد داوران محترم مسابقه رفته و سوالات زیر را طرح نمودیم.

مدیر: چرا کلید واژه‌ های «زاینده‌رود، آبشار، بازپیوند» را برای عنوان مسابقه برگزیدید؟
داوران: واژه «زاینده‌ رود» را به عنوان شاخص مهم این بستر طرح کردیم. این واژه همراه همیشگی هویت اصفهان بوده و خواهد بود. همچنین خواستیم دوباره به تفاوت این شهر با شهرهای دیگر از جنبه‌ های گوناگون فرهنگی، اجتماعی، فضایی و مکانی و …تاکید نماییم. واژه «آبشار» قاعدتاً باید مخاطب را به محله آبشار و توجه به کیفیات بستر محله رهنمون کند. و در آخر اصطلاح «بازپیوند»، به عنوان نگرش اصلی داوران در قضاوت پیشنهاد شد.

م: آیا منظور از خواست این برنامه، طراحی مصداقی از پل است؟
د: نه لزوما، بحث بر سر باز‌پیوند یا ارتباط مجدد این دو قطعه جدا شده است. به طوری که در راستای برتری و اصالت شهروند بر شهر و ماشین بتواند ایده‌ ها و نگرش‌ های مستخرج از این مسابقه، در انطباق با بستر و زمینه‌ های گوناگون، الگو واقع شود.

م: سخن پایانی شما به شرکت کنندگان چیست؟
د: بیایید به بهانه شرکت در این مسابقه، دوباره به ارتباط شهروند، ماشین و شهر بیندیشیم؛ به آسیب‌ هایی بیندیشیم که سال‌ ها با اندیشه تقدم ماشین در عرصه‌ های مختلف زیستی به کرامت انسان و شهروند وارد نموده‌ ایم؛ به آسیب‌ های حاصل از جداشدگی بافت‌ ها، و در لحظه لحظه‌ ی اندیشیدن و طرح اندازی. به یاد داشته باشیم که:
برای اصفهان، در اصفهان و با اصفهان طراحی می‌ کنیم.
در پایان، برای دست اندرکاران این مسابقه و به ویژه شما شرکت کنندگان محترم، آرزوی سلامتی و موفقیت می‌ نماییم و آرزو داریم نتایج و نگرش‌ های متفاوت متخذ از این رقابت بتواند کیفیت‌ ها و ارزش‌ های شهروند مدارانه را پشتیبانی و تقویت نماید.

سخن مدیر:
مسابقات عرصه ایست برای بروزِ ظهورِ خلاق و خلاقیت، در بستری عدالت محور و دموکراتیک. اینکه این شعار های برابری طلبانه و فرصت ساز چگونه می‌ تواند نزدیک به کمال محقق گردد وابسته به امور بسیاری است ولی آنچه در حوزه مسئولیت‌ های مدیریت و اجرای این رویداد طرح می‌ گردد؛ رعایت آداب و تشریفات برگزاری مسابقه است.
در این راستا تلاش شده است تا مکانیزم‌ ها و قوانین مسابقه بر اساس تجارب، قوانین و مقررات مرتبط طراحی، تهیه و تنظیم گردد.
– رعایت پنهان بودن هویت شرکت‌ کنندگان تا پایان رویداد 
– قضاوت پنهان داوران برای لیست کوتاه نهایی (۵ طرح) 
– تنظیم برنامه مسابقه با مشارکت فعال داوران 
– استفاده از تجارب و نیرو های متخصص و اجرایی «دپارتمان رقابت» 
– شفاف بودن تمامی مراحل مسابقه 
– مخفی بودن آراء تا روز اعلام نتایج برای همه دست اندرکاران مسابقه و شرکت‌ کنندگان و پایش و استخراج نمونه‌ های موردی مشابه طراحی شده در سراسر جهان و ارجاء این نمونه‌ ها به داوران برای تشخیص نهایی 
– نمایش همه آثار اخذ شده از جمله منتخبین با اذعان به محدودیت‌ ها و ویژگی‌ های طرح و دلایل انتخاب 
– ارزیابی‌ های کمی و فنی صورت گرفته قبل از فعالیت داوری 
از جمله این اقدامات می‌ باشد.         

تعاریف:
مسابقه معماری:

فرایندی است برای انتخاب طرح و طراح به صورتی که موضوع پروژه به دو یا چند کارشناس معماری و رشته‌ های وابسته ارجاع گردد تا از میان آن ها بهترین نتیجه اخذ گردد.
طرح یا اثر:
نتیجه‌ ی نهایی (حاصل کار) فعالیتی که شرکت کنندگان در مسابقه، به دبیرخانه‌ ی مسابقه تحویل می‌ دهند و داوری مسابقه در میان آن ها صورت می گیرد (مانند متن، نقشه یا…).
کارفرما:
شخصی حقیقی یا حقوقی است که مالک پروژه‌ ی مورد رقابت بوده و بنا بر قانون دارای اختیارات شخص مالک می باشد.
نماینده تام الاختیار کارفرما:
شخصی است حقیقی یا حقوقی که با اختیار کامل تصمیم گیری از طرف کارفرما به برگزار کننده، جهت پیشبرد مسابقه معرفی می‌ شود.
برگزار کننده:
شخص حقیقی یا حقوقی، دولتی یا غیردولتی است که مسابقه را برگزار می‌ کند و متولی برگزاری آن در چارچوب مقررات و قوانین برنامه‌ ی مدون مسابقه و مسئول اصلی در مقابل شرکت کنندگان و قانون است.
مدیر مسابقه:
شخص حقیقی متخصصی است که برگزار کننده، وی را برای برنامه ریزی و مدیریت برگزاری مسابقه انتخاب می‌ کند و از آغاز تا پایان مسابقه، مدیریت آن را بر عهده دارد و رابط اصلی بین برگزار کننده، شرکت کننده و عموم است.
دستیاران مدیر مسابقه:
اشخاص حقیقی هستند که در راستای پیشبرد مسابقه، همکاری و هماهنگی لازم را با مدیر انجام می‌ دهند.
حامی مادی و معنوی:
شخصی حقیقی یا حقوقی، اعم از دولتی یا غیردولتی است، که صرفاً به منظور حمایت، تشویق یا خیرخواهی و بدون قصد انفاع مادی، از طریق مساعدت مالی یا در اختیار قرار دادن تسهیلات، تجهیزات و امکانات، کلاً یا جزئاً، از ایجاد مالکیت فکری حمایت می‌ کند و درخواست و ادعایی درمورد مالکیت مادی، فکری و عواید حاصل از تجاری سازی آن ندارد.
اعضای کارگروه سیاست گذاری:
کارگروهی متشکل از اشخاص حقیقی، که بر اساس قوانین و مقررات مسابقه، اهداف، سیاست‌ ها و راهبرد های علمی و اجرایی را تعیین می کنند.
کمیته راهبردی تحقق پروژه:
کمیته ای متشکل از اشخاص حقیقی، که پس از اتمام فرآیند برگزاری مسابقه (اعلام نتایج) و اذعان هیئت داوری بر اجرایی بودن طرح نخست تا سوم، وظیفه انتخاب و معرفی یکی از این طرح‌ ها را به منظور توسعه و اجرا به کارفرما بر عهده دارند.
جامعه شرکت کنندگان:
اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند که بنا بر قوانین و ضوابط مسابقه، مجاز به شرکت در مسابقه شناخته می‌ شوند، ولو عملاً در مسابقه شرکت نکنند، یعنی جامعه‌ ی شرکت کنندگان بالقوه.
شرکت کننده:
شخصی حقیقی یا حقوقی داوطلبی است که مطابق شرایط مندرج در برنامه مسابقه برای شرکت در آن مسابقه پذیرفته می‌ شود.
هیئت داوری:
جمعی از اشخاص صلاحیت دار، که نتیجه مسابقه با قضاوت ایشان تعیین می‌ گردد.
داور اصلی:
داور اصلی مسابقه شخصِ با صلاحیتی است که کارفرما یا برگزار کننده وی را به عضویت در هیئت داوران منصوب می‌کند.
داور جانشین:
شخصی حقیقی است که در صورت عدم حضور داور اصلی، می‌ تواند تا پایان فرایند مسابقه در جایگاه داور اصلی قرار گیرد.
دبیر هیئت داوری:
شخصی است حقیقی که با رأی اکثریت اعضای هیئت داوران انتخاب شده و کلیه مسئولیت هدایت جریان داوری، گزارشات و … را بر عهده دارد.
ارزیابان فنی و کمی:
اشخاص حقیقی معمار و یا با تخصص‌ های مرتبط با موضوع مسابقه، که صلاحیت ارزیابی کمی یک مسابقه حرفه‌ ای را دارا می‌ باشند. ارزیابان فنی (مقدماتی)، گزارش اولیه مبنی بر تطبیق آثار با قوانین مسابقه و در صورت لزوم، بررسی پروژه‌ های مسابقه را منحصراً از نظر جنبه‌ های کمی و قابل اندازه‌ گیری به هیئت داوران به صورت کتبی ارائه می‌ دهند.
هیئت بدوی رسیدگی به اختلافات:
هیئتی متشکل از اشخاصی حقیقی یا حقوقی هستند که وظیفه بررسی و حل اختلاف را در اختلافات احتمالی میان ارکان مسابقه بر عهده دارد. رسیدگی حل اختلاف در این هیئت مانع از پیگیری قضائی نمی باشد. (ضمن تشکر از حسن توجه کارفرما و مدیر محترم مسابقه، این بخش با درخواست معمارنیوز اصلاح و به شرح متن فوق تغییر گردید.)
نشست مسابقه:
نشستی تخصصی است که پس از پایان مسابقه در خصوص ارزیابی، نقد و بررسی آثار برگزار می‌ شود. می‌ تواند حضوری یا مجازی باشد.
فرایند مجازی:
کلیه فعالیت‌ هایی که در بستر فضای مجازی انجام می‌ گیرد و می‌ تواند بخشی از فعالیت‌ ها و فرایند‌ های مسابقه توسط شرکت‌ کنندگان صورت پذیرد.
دبیرخانه مسابقه:
محل اداره‌ ی کلیه امور مربوط به مسابقه است، که برگزار کننده آن را در اختیار مدیر قرار می‌ دهد.
برنامه مسابقه:
عبارت است از برنامه فیزیکی و برنامه اجرایی پیشبرد مسابقه.
برنامه فیزیکی:
به فهرست محدوده مورد نیاز هر پروژه به همراه مساحت فضای مورد نیاز و ویژگی‌ های اصلی آن، که اغلب در قالب یک جدول با عنوان جدول “برنامه فیزیکی و ضوابط طراحی” ارائه می‌ شود.
برنامه اجرایی:
برنامه اجرایی مسابقه، ترکیبی از استراتژی، فرایند و اقدام است که دست اندرکاران رقابت برای دستیابی به هدف مشترک از آن استفاده می‌ کنند، از جمله طراحی نوع و چگونگی اجرای مسابقه، زمان بندی‌ ها، جوایز و….
آیین نامه:
آیین‌ نامه جامع برگزاری مسابقات طراحی معماری و شهرسازی، مصوب ۱۳۸۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ مرجع قانونی برگزاری مسابقات شهرسازی و معماری در ایران که در سال ۱۳۸۱ به پیشنهاد فرهنگستان هنر و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصویب و ابلاغ گردید در این شیوه نامه «آیین نامه» قید می‌ گردد.
قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، مصوب ۱۳۸۷ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ملحقات آن:
قوانینی را در بر می‌گیرد که دسترسی عمومی به اطلاعات نگهداری شده توسط دولت و مؤسسات خصوصی را تضمین می‌ کند. این قوانین فرایند قانونی «حق بر دانستن» را که بر اساس آن درخواست‌ هایی که برای اطلاعات نگهداری شده توسط بنگاه‌ های انتفاعی و غیر انتفاعی (بند ه ماده ۱ بخش تعاریف)، داده می‌ شود باید رایگان یا با هزینه اندک و با در نظر گرفتن استاندارد های مورد انتظار، برآورده شود را در بر می‌ گیرد.
قانون حمایت حقوق مؤلفان، مصنفان و هنرمندان، مصوب ۱۳۴۸ مجلس شورای ملی:
قانون مصوب مجلس شورای ملی که مستفاد از آن، حقوق معنوی و مادی محصول (اثر معماری از قبیل طرح و نقشه ساختمان و …) و پدید آورنده اثر تبیین گردیده است.
حقوق مالکیت فکری آثار:
عبارت است از حق مالکیت فکری از منظر بهره‌ برداری معنوی از آن نظیر: درج در رزومه و ابراز نقش خود در ایجاد دارایی فکری در نشست ها، کنفرانس‌ ها و وب سایت‌ ها. حق معنوی اثر متعلق به پدید آورنده‌ ی آن است.حقوق معنوی پدید آورنده محدود به زمان و مکان نیست و غیر قابل انتقال است.
حقوق مالکیت مادی آثار:
عبارت است از حق مالکیت از منظر تجاری‌ سازی و بهره‌ برداری مادی و اقتصادی از اثر. که این حق جزئاً یا کلاً قابل انتقال است.
اظهار نامه:
ابزاری است برای ثبت قانونی آنچه مورد نظر اظهار کننده است و می‌ خواهد به طرف دیگر ابلاغ کرده، تشریح و توضیح ‌دهد.
جایزه:
یکی از ملزومات مسابقه به عنوان ابزار بهره مندی طرح‌ های برتر منتخب از مزایای مادی و معنوی مربوطه است، به نحوی که انگیزه‌ ی شرکت در مسابقه را ایجاد نماید و متناسب با ارزش آثار مسابقه باشد.

بیان مسأله و استراتژی: 
از دیرباز بستر جنوب شرقی رودخانه زاینده رود (جایی که ما به عنوان محدوده سکونتگاهی آبشار می‌ شناسیم) سکونتگاهی بوده که بخشی از پویایی آن از هم‌ پیوندی مناسب با بستر طبیعی رودخانه زاینده رود میسر شده است. ساماندهی بستر حاشیه رودخانه زاینده رود با ایجاد فضاهای سبز طراحی شده و ایجاد حریم برای این محدوده سبز با محور های سواره از چند دهه پیش به این سو در حاشیه رودخانه زاینده رود عملا سیما و منظر و عملکرد غالبا انسان محور آن دچار تغییر و تحول شد. با اینکه در حال حاضر ما با گستره فضای سبز مطلوبی مواجه هستیم که پیشبینی عملکرد های ورزشی در آن موجب شده به نقطه جاذب ساکنین منطقه و شهروندان شهر اصفهان تبدیل شود، منتها نگاه ماشین محور و منبعث از این نگرش، احداث محور های سواره که عملا حلقه ترافیکی نخست شهر در شمال و جنوب رودخانه زاینده رود است منجر به عدم سهولت دسترسی پیاده ساکنان منطقه مسکونی آبشار به این حاشیه سبز و خدماتی است که در آن ارائه می‌ شود.
وقوع تصادفات جاده‌ ای در این محور که معمولا برای عبور ساکنین منطقه از خلال خیابانی که حاشیه رود زاینده رود مورد استفاده واقع می‌ شود، ضرورت تعریف این پروژه را چندین برابر می‌ نماید.
ضلع جنوبی محدوده سایت، کوی و برزنی به نام کوچه مسجد کاظمیه وجود دارد که از اهداف و نقطه اصلی این بازپیوند می باشد.
در نزدیکی این کوچه، پلی آهنین همچون پروتوتایپ‌ های اجرا شده در سراسر ایران برای عبور شهروندان تعبیه شده است ولی چندان از آسیب‌ های این جدا افتادگی فضایی جلوگیری نکرده است. این جداشدگی بافت‌ ها و نحوه مواجهه شهرسازان و معماران در بازپیوند این فصل‌ ها می‌ باید مورد مداقه مجدد قرار گیرد و در جواب به پرسش‌ ها، ملاحظات شهروند مدارانه لحاظ گردد. در این میان بی‌ شک نگرش‌ های ابژه انگارانه که نمود آن پل‌ های بالا آمده و یا زیرگذر هایی است که در ایران برای عبور شهروندان طراحی شده است باز هم، شهروندان را دچار سختی نموده و این سوال را هرچه بیشتر در ذهن انسان معاصر طرح می‌ نماید که چرا کرامت انسان این گونه در مقابل ماشین کم رنگ است. استراتژی مواجهه با این چالش در سطوح مختلف این رقابت، رسیدن به راه حلی خلاقانه و شهروند مدار برای دسترسی ساکنین محله آبشار و بازپیوند گستره پروژه می‌ باشد؛ شاید الگویی؛ نه برای رونوشت برداری بلکه برای تعمیم جوهره نگرش طرح و باز طرح این نگرش در اتصال بافت‌ های جدامانده و یا جدا افتاده واقع گردد.

چه خواسته‌ای از مسابقه داریم؟
این مسابقه در پی پاسخگویی به چند مسئله است:
– چگونه می‌ توان از نگاه ابژه محور به موضوع مسابقه و موضوعات شهری رهایی یافت و شاهد نگرشی زمینه‌ گرا با اندیشه بازپیوند بود؟
– چگونه می‌ توان شرایط فضایی و کیفی ایجاد نمود که در سطح شهر، شاهد طرح‌ هایی باشیم که در آن، اصالت به شهروند داده شده باشد؟ نه اصالت نصف و نیمه‌ ای که جواب‌ های گذشته مانند پل‌ های هوایی و یا زیرگذرهای عابر به ما ارزانی داشته‌ اند.
– چگونه می‌ توان شرایط آسایش و امنیت شهروند را در عبور از بافت‌ های جدا افتاده با نگرش بازپیوند فضایی فراهم آورد؟
– چگونه می‌توان این پروژه را در دیگر محدوده‌ های محور زاینده رود و یا دیگر بافت‌ های جدا افتاده تسری داد؟
– چگونه می‌ توان فضاها و کریدور های حرکتی و کیفیت‌ های گوناگون ایجاد کرد که به تجربه متفاوت شهروند منجر گردد؟

نوع مسابقه:
مسابقه‌ی آزاد ملی: مسابقه‌ ای است که محدودیتی برای شرکت‌ کنندگان نداشته باشد و همه‌ی جامعه‌ ی اهل فن را در سطح ملی دربرگیرد.
مسابقه ­ی طراحی اجمالی: مسابقه‌ ای است که برای دست یافتن به انگاره‌ ها و ایده‌ های برتر طراحی در موضوعی معین انجام گیرد و نتیجه‌ ی آن در حد طرح‌ های اجمالیِ بیان‌ کننده‌ ی ایده‌ی طرح باشد.
مسابقه­ ی یک ‌مرحله‌ ای (با دو بخش داوری): مسابقه‌ ای است که داوری آن در یک مرحله صورت ‌گیرد.

اشاره: این مسابقه یک مرحله‌ ای با دو بخش داوری است؛ به این معنی که اثر های ارائه شده در بخش نخست داوری، توسط داوران قضاوت شده و لیست کوتاهی (حداکثر ۲۰ اثر) به بخش دوم داوری راه پیدا می‌ نمایند. در بخش دوم، داوران با تدقیق آثار، سه اثر را شایسته معرفی جهت انتخاب رتبه نخست، دوم و سوم معرفی خواهند نمود.

جامعه شرکت کنندگان:
اشخاص حقیقی معمار و شهرساز و اشخاص حقوقی معماری و شهرسازی، در قالب مشارکت گروهی، جامعه شرکت کنندگان را شکل می‌ دهند.
* در صورت تمایل دانش آموختگان رشته‌ های دیگر برای شرکت در مسابقه باید ایشان در گروه خود یک معمار یا شهرساز به دبیرخانه مسابقه به عنوان «مسئول طراحی»، معرفی نمایند.

شاخص‌ های داوری:
– اتصال انسان و محیط طبیعی
– سهولت حرکت و دسترسی
– توجه به منظر بصری، تاریخی و همچنین توجه به حریم زاینده رود
– توجه به توسعه اقتصادی
– تحلیل مناسب ترافیکی
– عدم ایجاد فضاهای نا امن و غیر قابل دفاع

ارزیابی فنی و داوری:
روند ارزیابی فنی و کمی آثار:
طرح‌ هایی که در موعد مقرر به دبیرخانه مسابقه واصل گردیده‌ اند، توسط گروه مدیریت با برنامه مسابقه تطبیق داده می‌ شود و نتیجه این بررسی بصورت کتبی همراه با تحلیل‌ های فنی و شیت‌ های تمامی طرح‌ ها در روز داوری در اختیار اعضای هیئت داوران قرار خواهد گرفت.

روند داوری آثار:
– این مسابقه به صورت یک مرحله‌ ای برگزار شده و در دو بخش، داوری می‌ شود.
– هویت شرکت کنندگان در فرایند برگزاری مسابقه و تا روز اعلام نتایج پنهان خواهد بود.
بخش نخست: مجازی
بررسی انفرادی آثار:
آثار دریافت شده در دبیرخانه، به همراه گزارش ارزیابی فنی و کمی پروژه که توسط دبیرخانه مسابقه و ارزیابان فنی تهیه می‌ گردد، به صورت محرمانه برای داوران ارسال خواهد شد. سپس هر یک از داوران پس از بررسی طرح‌ ها، حداکثر ۲۰ طرح را از بین تمامی آثار انتخاب نموده و در پایان لیست کوتاهی از راه یافتگان به بخش دوم داوری، استخراج گردیده، به نحوی که هر طرحی که حداقل یک بار در لیست یکی از داوران حاضر باشد، به بخش دوم داوری راه خواهد یافت.
* هریک از داوران مکلفند در خصوص هر ۲۰ طرح احتمالی منتخب، دلایل انتخاب، ویژگی‌ ها و محدودیت‌ های آن ها را به صورت کتبی به مدیر تحویل دهند.

بخش دوم:
انتخاب ۵ طرح برتر و رتبه های نخست، دوم و سوم:
در ادامه روند داوری، هر یک از داوران پس از بررسی تکمیلی طرح‌ ها و استماع نظرات دیگر اعضای هیئت داوران در خصوص هر یک از طرح‌ ها، این بار ۵ طرح را به ترتیب رتبه های ۱ تا ۵، در قالب فرم‌ های مدون دبیرخانه استخراج می‌ نمایند و به صورت محرمانه به تیم مدیریت مسابقه ارسال می‌ کنند. سپس با توجه به جمع بندی امتیاز‌ ها و تعیین رتبه‌ های نخست تا پنجم، سه طرح حائز بالاترین رتبه، به عنوان طرح‌ های برنده جهت اعلام نتایج مسابقه به مدیر معرفی خواهند شد.
* هریک از داوران مکلفند مجددا در خصوص هر ۵ طرح منتخب، دلایل انتخاب، ویژگی‌ ها و محدودیت‌ های آن ها را بصورت کتبی به مدیر تحویل دهند.
* امتیازات اخذ شده طرح‌ ها توسط هیئت داوران همراه با دلایل انتخاب، حداکثر تا یک هفته پس از اعلام نتایج در اختیار جامعه حرفه‌ ای قرار خواهد گرفت.

قوانین جلسه داوری:
– در جلسات داوری به غیر از اعضای هیئت داوری، داوران جانشین، مدیر و دستیاران هیچ کس حق حضور ندارد.
– در صورت داوری مجازی، جلسه داوری به صورت آنلاین از طریق یکی از پلتفرم های آنلاین، در معرض مشاهده قرار خواهد گرفت.
* در صورت تغییر در پلتفرم‌ ها، مراتب از طریق دبیرخانه‌ ی مسابقه اطلاع رسانی خواهد شد.
– هویت شرکت کنندگان تا پایان روز اعلام نتایج پنهان می‌ باشد.
– در جلسه‌ ی نهایی داوری، هر یک از داوران مکلفند تا دلایل انتخاب طرح‌ های منتخب لیست امتیازدهی خود را بصورت کتبی در اختیار مدیر قرار دهند.
– داوران مکلفند که صورتجلسه نهایی روند داوری خود را بصورت کتبی، همراه با استدلال‌ذهای مربوط به دلایل رد و پذیرش آثار راه یافته به بخش دوم داوری را در جلسه نهایی قضاوت، به مدیر تحویل نمایند.
– اعضای هیئت داوری باید در جلسه‌ ی نخستِ داوری، از میان خود، حداقل یک نفر را برای شرکت در نشست تخصصی مسابقه که با حضور مدیر، دبیر و شرکت کنندگان برگزار می‌ شود، بصورت کتبی به دبیرخانه مسابقه معرفی نمایند.

مشخصه های طرح:
الف) معرفی بستر:
کل بستر رودخانه زاینده‌ رود در محدوده شهر اصفهان یک پارک در مقیاس شهر است که بخش مهمی از هویت سیما و منظر شهر را ایجاد نموده و به علت وجود رودخانه و پل‌ های تاریخی روی آن و همچنین فضاهای سبز و خدمات مستقر شده در آن بخش، غالب زندگی شهری ساکنین شهر را به خود اختصاص داده است. طراحی ساختار حرکت پیاده در فضاهای سبز این محدوده به گونه‌ ای است که امکان تفرج مبتنی بر حرکت و مکث در محور های شرقی– غربی به سهولت امکان پذیر است، منتها به علت وجود حلقه ترافیکی شمالی و جنوبی (حلقه ترافیکی نخست شهر اصفهان) به طور کل دسترسی پیاده از بافت سکونتگاهی در شمال و جنوب با مشکلات و بعضا خطراتی مواجه می‌ باشد که می‌ باید با توجه به هویت کالبدی و فضایی آن به ارائه راهکار هایی برای برون رفت از این مشکلات اندیشید. ارائه راهکار در مرحله اول با توجه به موقعیت خاص آن می‌ تواند منطقه محله و خیابان آبشار در محدوده محور زاینده رود بوده و در ادامه به کل محور زاینده رود تسری یابد؛ و یا حتی در آینده، تسری نگرش طراح در مواجهه با حل مشکل‌ های مشابه را شاهد باشیم.

ب) محدوده‌ ی قرارگیری و ضوابط پروژه:
محله آبشار: محله آبشار در استان اصفهان و در محدوده‌ ی مرکزی شهر اصفهان واقع شده است. خیابان آبشار دوم به معابر مهمی مانند پل غدیر، بزرگراه شهید همت، سجاد، پل بزرگمهر، آبشار اول و همچنین آپادانا دوم (۱۵ خرداد) متصل گردیده است و با محله‌ های ‌همت آباد، کوله پارچه، گبر آباد مجاورت دارد. این محله در محدوده‌ ی طرح ترافیک و زوج و فرد نیست و از اماکن مهم این محله می‌ توان به پارک محله آبشار اشاره کرد.

قوانین و شرایط مسابقه:
الف) قوانین و شرایط عمومی مسابقه:
۱. آیین‌ نامه جامع برگزاری مسابقات طراحی معماری و شهرسازی، مصوب ۱۳۸۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی.
۲. قانون حمایت حقوق مؤلفان، مصنفان و هنرمندان، مصوب ۱۳۴۸ مجلس شورای ملی.
۳. قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، مصوب ۱۳۸۷.

ب) قوانین و شرایط اختصاصی مسابقه:
۱. شرکت در این مسابقه به منزله پذیرفتن تمام مفاد مندرج در این برنامه می‌ باشد.
۲. به آثار واصل شده پس از موعد مقرر، ترتیب اثر داده نمی‌ شود.
۳. هریک از اشخاص حقوقی (شرکت) یا حقیقی، فقط مجاز به ارائه حداکثر دو طرح می‌ باشند.
* در صورت ارائه دو اثر توسط یک شخص حقوقی یا حقیقی، باید ارسال این آثار در قالب دو کد اثر مجزا و دو ثبت نام مجزا انجام شود.
۴. شرکت به صورت گروهی و حقوقی (شرکت)، مستلزم معرفی «مسئول طراحی» و «نماینده رسمی» به دبیرخانه مسابقه می‌ باشد.
* «مسئول طراحی» باید معمار و یا شهرساز باشد که وظیفه پیشبرد تحقق پروژه را در صورت نیاز با کارفرمای مسابقه به عهده خواهد داشت.
* «نماینده رسمی» وظیفه مکاتبات و دریافت جایزه را به عهده خواهد داشت.
۵. مسئولیت اختلافات درون گروهی بر عهده شرکت کنندگان می‌ باشد لذا پیشنهاد می‌ گردد حوزه مسئولیت‌ ها و وظایف قبل از ورود به فرایند مسابقه، طبق قراردادی کتبی بین اعضای گروه تدقیق گردد.
۶. طرح‌ هایی که در موعد مقرر در دبیرخانه مسابقه واصل گردیده‌ اند توسط مدیر و تیم مدیریت با برنامه مسابقه تطبیق داده می‌ شود و نتیجه این بررسی بصورت کتبی همراه با تحلیل‌ های فنی و شیت‌ های تمامی طرح‌ ها در روز داوری در اختیار اعضای هیئت داوران قرار خواهد گرفت.
۷. آثار بصورت کدگذاری در جلسات داوری در معرض نمایش اعضای هیئت داوری قرار خواهد گرفت و هویت شرکت کنندگان تا روز اعلام نتایج مخفی خواهد ماند.
۸. گروه مدیریت مکلف است که تجربه‌ های جهانی و ایرانی مشابه با هریک از طرح‌ های ارسالی را به همراه گزارش فنی در روز داوری در اختیار داوران قرار دهد. داوران می‌ توانند نسبت به اصالت آثار اعلام نظر نمایند و در صورت تشخیص مبنی بر کپی برداری، موضوع را به همراه مستندات به مراجع ذیصلاح ارجاع نمایند. تعیین و تشخیص کپی بودن آثار فقط با اجماع همه اعضای حاضر در جلسه داوری امکان پذیر می‌ باشد.
۹. در صورت عدم انطباق طرح‌ ها با برنامه مسابقه مانند عدم انطباق مشخصات شیت‌ های ارائه شده با برنامه اجرایی و فیزیکی مسابقه، دارا بودن نشان هویتی در شیت‌ ها، مدیر می‌ تواند آن طرح‌ ها را از فرایند مسابقه حذف نماید ولی در عین حال باید دلایل حذف را به همراه طرح‌ ها به رویت هیئت داوران برساند و طبق صورتجلسه‌ ای با تایید داوران، حذف قانونی آن‌ ها را مصوب نماید.
۱۰. هیئت داوری نمی‌ تواند هیچ شرکت‌ کننده‌ ای را شایسته‌ ی احراز مقام نخست تا سوم نداند؛ اما می‌ تواند در راستای تحقق پروژه، عیوب و محدودیت‌ های اثر حائز رتبه نخست تا سوم را اعلام نماید.
۱۱. داور جانشین باید در حین تدوین برنامه و داوری با حق ارائه نظر و بدون حق رأی در جلسات حضور داشته باشد.
۱۲. رأی داوری منتج از مسابقه، قطعی و تغییرناپذیر است و هیچ کدام از ارکان مسابقه مجاز به تغییر و تصرف در آن نیست.
۱۳. هیئت داوری نمی‌ تواند در حین برگزاری مسابقه، بدلیل مخفی بودن هویت شرکت کنندگان، ادامه مسابقه را منوط به جلسه مصاحبه و ارائه حضوری شرکت‌ کنندگان نماید.
۱۴. داور یا هیئت داوری می‌ تواند مسابقه‌ ای یک مرحله‌ ای را به دو مرحله‌ ای تبدیل کند. این تصمیم بدلیل اضافه شدن بار مالی به کارفرما (کمک هزینه مرحله دوم)، تنها در صورت موافقت کتبی کارفرما معتبر است. در این صورت باید مراتب به اطلاع شرکت‌ کنندگان رسانده شود و مسابقه مطابق ضوابط مسابقات در میان راه‌ یافتگان به مرحله‌ ی دوم ادامه یابد.
۱۵. اعضای هیئت داوری نمی‌ تواند هیچ دو طرحی را به صورت مشترک شایسته‌ ی اخذ یکی از رتبه‌ ها بداند، مگر با تایید کارفرما و پرداخت کامل جایزه تعیین شده در برنامه مسابقه به هریک از رتبه‌ ها (به عبارتی دیگر جوایز تعیین شده در برنامه مسابقه برای هر یک از رتبه‌ ها قابل تقسیم نمی‌ باشد).
۱۶. در صورت تاخیر در پرداخت مبلغ جایزه از طرف کارفرما، به ازای هر ماه تاخیر، مبلغ پنج میلیون تومان خسارت تعیین می‌ گردد، که باید به هر یک از رتبه‌ های اول تا سوم از طرف شهرداری اصفهان پرداخت گردد.
۱۷. کارفرما مخیر است به ترتیب اولویت تنها از میان طرح‌ های نخست تا سوم، با اذعان هیئت داوران و کمیته راهبردی تحقق پروژه مبنی بر اجرایی بودن، اقدام به ادامه‌ ی همکاری فاز یک تکمیلی و فاز دو طراحی نماید.
۱۸. مرجع رسیدگی به شکایات احتمالی مابین ارکان، «هیئت بدوی رسیدگی به اختلافات مسابقه» می‌ باشد.

حقوق مالکیت فکری آثار:
حقوق مالکیت فکری تمامی آثار واصله به دبیرخانه حفظ خواهد شد و در صورت اجرا و بهره برداری از طرح برنده توسط کارفرما و بهره بردار، تیم طراحی بعنوان «طراح ایده» خواهد بود. حق نشر و ارائه تمامی آثار با ذکر نام و نام خانوادگی تمامی اعضای تیم شرکت کننده با عناوین درج شده مطابق فرم ثبت نام تکمیلی اعم از: مسئول طراحی، همکاران و مشاوران توسط برگزار کننده محفوظ است.
در صورت شرکت در مسابقه بصورت گروهی و یا شخص حقوقی، مالکیت فکری آثار متعلق به همه اعضای گروه معرفی شده به دبیرخانه مسابقه می باشد، مگر اینکه ترتیباتی دیگر در قالب تفاهم نامه‌ ای بین اعضای گروه تدوین و تصویب شده باشد.

نحوه تحویل و ارائه آثار:
ارائه آثار در قالب حداکثر ۵ شیت ۵۰ در ۷۰ به صورت افقی می‌ باشد. محتوای مدارک و نحوه چیدمان آثار آزاد می‌ باشد.

آنچه از خروجی، طرح‌ ها و محصولات مسابقه باید فهم شود عبارت است از:
– نگرش طراح و استراتژی مواجهه با چالش‌ ها
–  جنبه‌ های نوآورانه، عملکردی و زیبایی شناسانه طرح (شب و روز)
– میزان و کیفیت بهره و عایدی طرح، برای کارفرما، شهروند، جامعه و شهر (به هیات داوران نشان دهید که آنها چه منفعتی از طرح حاصل می‌ کنند)
– جنبه های تئوریک، عملی و توجیهی طرح در انطباق با کلیدواژه‌ ها و شاخص‌ های داوری
– برتری طرح و چرایی انتخاب طرح از منظر طراح (به هیات داوران برتری‌ های طرح را نشان داده و ایشان را مطمئن سازید که طرحتان شایسته انتخاب می‌باشد.)
– به همراه یک انیمیشن حداکثر ۱ دقیقه‌ ای (حداکثر ۱۰۰ مگابایت) خواهد بود.
– از جمله مصداق‌ های خروجی مسابقه می‌ توان به دیاگرام، نقشه (پلان، نما، مقطع، پرسپکتیو شب و روز)، عکس، فیلم، متن، جدول، نمودار و .. اشاره نمود.
* در راستای ارائه‌ ی مطلوب ایده توسط شرکت‌ کنندگان، مقیاس کلیه مدارک آزاد می‌ باشد.
* در صورت ارائه تعداد بیش از ۵ شیت، شیت‌ های اضافی به تشخیص مدیر مسابقه حذف گردیده و در فرآیند داوری قرار نخواهد گرفت.
* در صورت عدم رعایت زمان خواسته شده در انیمیشن، فقط یک دقیقه اول نمایش داده خواهد شد.
* طرح‌ های برگزیده که در بخش اول داوری انتخاب شده‌ اند، می‌ باید شیت‌ های ارائه شده‌ ی خود را به صورت چاپ شده و بر روی فوم برد تا قبل از تاریخ برگزاری نمایشگاه آثار، به دبیرخانه مسابقه ارسال کنند.

نحوه ارسال آثار:
ارسال آثار به آدرس پست الکترونیکی دبیرخانه مسابقه؛
۱. پوشه‌ ای حاوی فرم‌ های مسابقه با نام «فرم»
۲. پوشه‌ ای حاوی شیت‌ های ارائه با نام «شیت»
۳. پوشه‌ ای حاوی انیمیشن با نام «انیمیشن»
۴. جمع‌ آوری پوشه‌ های مذکور در پوشه نهایی با نام «کد رهگیری ثبت نام» مثال: Abshar012345
۵. تبدیل فایل نهایی به فایل فشرده

امکان و شرایط تحقق اجرای پروژه:
پس از اعلام نتایج، رتبه‌های نخست تا سوم به کارفرما معرفی شده تا در کمیته راهبردی تحقق پروژه مورد بررسی مجدد قرار گیرد. در این کمیته، جنبه‌ های اجرایی و اقتصادی طرح‌ ها و ملاحظات کارفرما، مورد سنجش دقیق‌ تر واقع می‌ شود. در پایان از میان این سه طرح، یک طرح برای عقد قرارداد طراحی انتخاب می‌ گردد.

ارکان مسابقه:
کارفرما: شهرداری اصفهان
برگزار کننده: اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان
مدیر مسابقه: علی خدادادی
اعضای کارگروه سیاست گذاری:
۱. سعید کورنگ بهشتی
۲. وحید مهدویان
۳. محمد رضا قانعی
۴. محمد عقیلی
۵. محسن معصومی
۶. مرتضی نصوحی
۷. حمیدرضا فرهنگ
اعضای هیئت بدوی رسیدگی به اختلافات:
۱- مدیر مسابقه
۲- دبیر هیئت داوران
۳- نماینده اعضای کارگروه سیاست گذاری
اعضای کمیته راهبردی تحقق پروژه:
۱- نماینده هیئت داوران
۲- نماینده کارفرما
۳- یک متخصص در موضوع به پیشنهاد کارفرما

هیئت داوران (به ترتیب حروف الفبا):
داوران اصلی:
۱- مرتضی ادیب
۲- فیروز فیروز (دبیر)
۳- رامین مدنی
داور جانشین:
۴- علی افشار

 

نحوه ثبت نام:
ثبت نام مسابقه از طریق سایت مسابقه انجام می‌ گیرد. با مراجعه به لینک ثبت نام، فرم ثبت نام را دانلود کرده، پس از تکمیل، در سایت آپلود نمایید. بعد از دریافت کد رهگیری، ثبت نام نهایی خواهد شد.

هزینه ثبت نام:
شرکت در این مسابقه رایگان می باشد.

جوایز مسابقه:
رتبه نخست: ۱۲۰ میلیون تومان
رتبه دوم: ۶۰ میلیون تومان
رتبه سوم: ۳۰ میلیون تومان
* هیئت داوران در صورت صلاحدید می‌ توانند علاوه بر تعیین رتبه‌ های برتر، طرح یا طرح‌ هایی را شایسته تقدیر اعلام نمایند.

تقویم مسابقه: 
توجه: به دلایل امکان وجود محدودیت‌ هایی که در نتیجه بروز بحران هرگونه حوادث غیر مترقبه ممکن است در طول این مسابقه حادث گردد، برخی از تاریخ‌ ها در تقویم مسابقه در بازه‌ های زمانی مشخصی تعریف شده است و در طول فرایند برگزاری مسابقه، تاریخ و اطلاعات زمانی دقیق هر کدام از رویداد ها از طریق مکانیزم‌ های اطلاع رسانی به اطلاع شرکت کنندگان عزیز خواهد رسید.
اعلام فراخوان: ۲۸ دی ماه ۱۴۰۱
تاریخ آغاز ثبت نام: ۴ بهمن ماه ۱۴۰۱
تاریخ پایان ثبت نام:‌ ۴ اسفند ماه ۱۴۰۱     تمدید: ۱۸ اسفند ماه ۱۴۰۱
برگزاری جلسه توجیهی شرکت کنندگان با حضور ارکان رقابت و بازدید حضوری از محل پروژه: ۱۷ الی ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۱ 
* برگزاری جلسه توجیهی در حدود پیشنهاد است که منوط به اعلام نیاز داوران و تایید کارفرما می‌ باشد.
* بازدید حضوری از پروژه در حدود پیشنهاد است که منوط به اعلام نیاز داوران و تایید کارفرما می‌ باشد.
تاریخ آغاز تحویل آثار: ۵ اسفند ماه ۱۴۰۱، ساعت ۸:۰۰     تمدید: ۲۳ اسفند ماه ۱۴۰۱، ساعت ۸:۰۰  
تاریخ پایان تحویل آثار: ۶ اسفند ماه ۱۴۰۱، ساعت ۲۰:۰۰     تمدید: ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۱، ساعت ۲۰:۰۰   
ارزیابی فنی و کمی طرح‌ ها توسط گروه مدیریت: ۷ الی ۸ اسفند ماه ۱۴۰۱
قضاوت آثار و تهیه و تدوین صورتجلسه نهایی داوران: ۹ الی ۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۱
اعلام عمومی نتایج رقابت: ۱۸ اسفند ماه ۱۴۰۱
فرایند بررسی شکایات و اختلافات: ۱۸ الی ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۱
تهیه، تدوین و نشر گزارش پیشبرد پروژه رقابتی: ۲۰ الی ۲۲ اسفند ماه ۱۴۰۱
* تاریخ دقیق برگزاری مراسم اختتامیه و نمایشگاه و رویداد های جانبی در طول فرآیند برگزاری مسابقه، اطلاع رسانی خواهد شد. 

مدارک: 
PDF فراخوان 
– فایل اتوکد سایت، اقلیم، فرم ها، شرح وظایف ارکان، آیین نامه ها و تصاویر و فیلم های محدوده در پوشه ای به نام «پیوست» جهت دانلود و بهره برداری در اختیار شرکت کنندگان محترم پس از ثبت نام قرار خواهد گرفت.

دبیرخانه مسابقه:
آدرس: اصفهان، خیابان خاقانی، نبش کوچه ۳۳
شماره تماس: ۰۳۱۹۵۰۱۰۳۰۵ و ۰۹۱۳۸۰۳۹۲۹۵
آدرس پست الکترونیکی: abshar.competition@gmail.com
کد پستی: ۸۱۷۵۷۱۸۹۸۳
آدرس وبسایت مرتبط:‌ www.ivanculturalgroup.com
پوستر مسابقه

منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook