فراخوان دومین جشنواره نشان تعالی سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE)

فراخوان دومین جشنواره نشان تعالی سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE)؛ در بخش “راه، مسکن و شهرسازی”

برگزارکننده: دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان

معرفی:
نشان تعالی HSE چیست ؟
نشان تعالی HSE براساس نتایج ارزیابی عملکرد سازمان‌های متقاضی در رابطه با اجرای فعالیت ها بر اساس HSE و با توجه به معیارهای۴ گانه مدل اعطا می شود. این نشان شامل سطوحی است که برای تعیین آنها ارزیابی همه جانبه و کاملی از فعالیت‌های عملیاتی سازمان در ارتباط با فعالیت های تولید و ارائه خدمات آن مطابق اصول HSE، و مطابقت با نیازمندی‌های مشتریان و سایر ذینفعان جامعه در رابطه با مسائل HSE انجام می‌شود. در طراحی مدل نشان تعالی HSE به مفاهیم، اصول و مبانی تعالی و کاربردی HSE توجه خاص مبذول شده است.

به عنوان یک اصل پذیرفته شده، ایمنی ، بهداشت و محیط زیست ، زمینه­ ساز جلب رضایت مشتریان،کارکنان و عامل پایه در حصول رضایت سایر ذینفعان یک سازمان برای رقابت­پذیری و دستیابی به موفقیت پایدار و اساساً در زمره مسائل زیربنایی کشور است. بنابراین در دنیای رقابتی امروز باید خود را با سازو کارهای رقابت­ پذیری در حال و آینده تجهیز نماییم و اصول نوین مدیریت HSE و قواعد حضور در بازارهای داخلی و جهانی را بیاموزیم و به اجرا درآوریم.

مهم ترین این اصول رعایت HSE در تمامی ابعاد آن، اجرا و استقرار ابزارها و سیستم ­های مدیریت HSE، الگوبرداری و استفاده از روش­های سنجش و اندازه­ گیری عملکرد HSE است.

نشان تعالی HSE در واقع ابزاری است برای اندازه گیری این معیارها و در کنار آن وسیله ای برای ایجاد رقابت سالم و علمی در میان سازمان­ ها اعم از دولتی و خصوصی، تولیدی و خدماتی و نمادی است برای ارج نهادن به زحمات مدیران، کارشناسان و محققان و کارکنانی که به HSE بها داده و با خلاقیت و نوآوری در فعالیت ها به عنوان فلسفه وجودی سازمان ها، به دنبال تأمین انتظارات مشتریان ، کارکنان و کسب رضایت آن­ها هستند.

اهداف:
در جهت توسعه و ترویج دانش HSE و استفاده آن در سازمان‌های دولتی، خصوصی و تعاونی اعم از خدماتی یا تولیدی، نشان تعالی HSE طراحی و به اجرا گذاشته می‌شود.

نشان تعالی HSE براساس نتایج ارزیابی عملکرد سازمان‌های متقاضی در رابطه با اجرای فعالیت ها بر اساس HSE و با توجه به معیارهای۴ گانه مدل اعطا می شود. این نشان شامل سطوحی است که برای تعیین آنها ارزیابی همه جانبه و کاملی از فعالیت‌های عملیاتی سازمان در ارتباط با فعالیت های تولید و ارائه خدمات آن مطابق اصول HSE، و مطابقت با نیازمندی‌های مشتریان و سایر ذینفعان جامعه در رابطه با مسائل HSE انجام می‌شود. در طراحی مدل نشان تعالی HSE به مفاهیم، اصول و مبانی تعالی و کاربردی HSE توجه خاص مبذول شده است.

اصول اعتباری نشان تعالی HSE:
نشان تعالی HSE یک نماد ملی است و برای اعتلای شأن آن به چهار عامل بسیار مهم زیر توجه خاص شده است:
۱) سلامتی نظام ارزیابی و بی شائبه بودن آن به عنوان عامل اصلی جلب احترام و اعتماد مردم در طول زمان از طریق انتخاب ارزیابان مجرب و بیطرف و اجرای فرایند ارزیابی به طور اطمینان بخش.
۲) دقت در کیفیت ارائه خدمات و ارزش آفرینی فرایند ارزیابی به عنوان مقیاسی معتبر برای ارزش گذاری اقدامات و فعالیت‌های سازمان‌های متقاضی.
۳) تلفیق مرجع دانشگاهی، سازمان ها و مرجع مربوطه دولتی و متخصصین صنعتی در شورای سیاستگذاری و کمیته های فنی
۴) انجام مطالعات Best Practice های داخلی و خارجی در متدولوژی مدل

اصول ارزشی نشان:
نشان تعالی HSE وسیله ای برای اطلاع و تایید تلاش و کوشش سازمان های تولیدی و خدماتی کشور در حوزه ایمنی، بهداشت و محیط زیست و بیانگر تعهد سازمانهای متقاضی در استقرار نظام های مدیریتی مربوطه و توجه به فرهنگ HSE و بهبود مداوم و تعالی آن در مسیر موفقیت پایدار است. برخی از مفاهیم ارزشی این مدل عبارتند از:
۱) ارزش نهادن به مدیران، کارشناسان، محققان و افرادی که در سازمان به HSE بها می‌دهند و به استقرار آن تعهد دارند.
۲) ارزش نهادن به خلاقیت و نو آوری در HSE و ارائه صحیح ترین راهکارهای موجود
۳) ارزش نهادن به انتظارات مشتریان و رضایت ذینفعان دیگر در مسائل HSE به طوری که موفقیت پایدارسازمان در گرو وجود بینش هدفمند HSE است.

 

دامنه کاربرد:
دامنه کاربرد نشان تعالی HSE در ۱۰ محور اصلی و در دامنه کاربردهای فرعی مختلف طبقه‌بندی می‌شوند.

۱) راه، مسکن و شهرسازی
۱-۱- ساختمانی و عمرانی
۲-۱- مجتمع های تجاری و اداری
۳-۱- ریلی
۴-۱- فرودگاهی
۵-۱- ساخت و ساز صنعتی
۶-۱- راهداری و راهسازی
۷-۱- بنادر و دریانوردی
۸-۱- تجهیزات و لوازم

۲) صنایع غذایی، کشاورزی
۳) صنوف تولیدی و خدماتی
۴) کمک رسانی، درمانی و بیمارستانی
۵) نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع شیمیایی
۶) تفریحی، ورزشی، مذهبی و گردشگری
۷) نیرو
۸) شهروندی
۹) کودک و نوجوان
۱۰) صنعت وسایل نقلیه

متقاضیان همه ساله در بازه ­های زمانی معین و مطابق با طبقه‌بندی گروه ­های ده­گانه مورد ارزیابی قرار گرفته و بر مبنای میزان موفقیت­ و دستیابی‌شان به معیارهای نشان و سطح تعالی مد نظر شورای سیاستگذاری مربوطه، سطوح ذیل تعلق می­گیرد:
– بدون پذیرش
– تقدیرنامه سطح ۱ HSE؛
– تقدیرنامه سطح ۲ HSE؛
– تقدیرنامه سطح ۳ HSE؛
– گواهی­نامه تعهد به تعالی HSE یک ستاره؛
– نشان تعالیHSE دو ستاره؛
– نشان تعالی HSE سه ستاره؛
– نشان تعالی HSE چهار ستاره؛
– نشان تعالی HSE پنج ستاره؛
– تندیس بلورین شش ستاره HSE؛
– تندیس زرین هفت ستاره HSE.

ثبت نام و ارزیابی:
سازمان­ه ا و واحدهای متقاضی، از طریق مراجعه به سامانه نشان تعالی HSE به نشانی www.hseawards.org ، دبیرخانه نشان تعالی HSE و یا مراکز معتبر اعلام شده از طریق سامانه، برای شرکت در فرآیند ارزیابی نشان ثبت نام می­نمایند.

دوره زمانی نشان:
فرآیند ارزیابی نشان تعالی HSE به صورت سالیانه و در هر گروه به طور مجزا برگزار می­گردد؛ زمانبندی اجرای فرآیند ارزیابی برای هرگروه مطابق جدول زمانبندی موجود در سامانه نشان تعالی HSE می­باشد. جدول زمانبندی هر دوره با دوره‌های آتی متفاوت بوده و تغییرات آن متعاقباً از طریق سامانه، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

سازمان‌های متقاضی مقید به رعایت برنامه‌های زمانی سالیانه می­ باشند و در هر زمان می‌توانند درخواست خود را جهت بررسی به دبیرخانه نشان تعالی HSE ارسال نمایند.

دانلود نظامنامه نشان تعالی HSE
دریافت فایل راهنمای ثبت نام در دومین جشنواره سراسری ارزیابی نشان تعالی HSE

دانلود فرم ثبت نام

زمانبندی برگزاری جشنواره در ۵ الی ۷ اسفند ۹۷:

 

دبیرخانه:
تهران، خیابان سید جمال‌الدین اسد آبادی (یوسف آباد)، خیابان ۵۴، پلاک ۱۴
تلفن: ۸۸۰۳۰۹۹۵ – ۸۸۰۳۰۵۸۲  – ۸۸۰۵۰۲۳۳  –  ۸۸۲۱۶۴۵۹ – ۸۸۰۵۱۰۷۷
سایت مرتبط: hseawards.org
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook