فراخوان ارسال نقطه نظرات؛ درخصوص پیش نویس “ضوابط ساخت و ساز در پهنه های گسلی کلانشهرها”

فراخوان ارسال نقطه نظرات؛ انتشار پیش نویس “ضوابط ساخت و ساز در پهنه های گسلی کلانشهرها” جهت اظهارنظر عمومی

مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، پیش‌نویس “ضوابط ساخت و ساز در پهنه‌های گسلی کلانشهرها” را با همکاری استادان دانشگاه‌ها، مهندسان صاحب نظر در حرفه و پژوهشگران همکار در مرکز در قالب منتخبینی از کمیته اجرائی آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله-استاندارد ۲۸۰۰ ایران، تهیه نمود.

مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در راستای مصوبات شورایعالی شهرسازی و معماری ایران و دستور وزیر راه و شهرسازی، همچنین انجام رسالت خود در تهیه و تدوین ضوابط و دستورالعمل‌های مورد نیاز جامعه مهندسی به منظور ارتقای سطح دانش فنی و حرفه‌ای مهندسان و حرفه‌مندان و نظر به عدم وجود “ضوابط ساخت و ساز در پهنه‌های گسلی کلانشهرها”، تدوین این ضابطه را در دستور کار خود دارد.

یکی از مهمترین الزامات توسعه پایدار در شهرهای لرزه‌خیز عملیاتی نمودن برنامه‌های مدیریت کاهش خطرپذیری لرزه‌ای در سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های شهری بوده و بالطبع یکی از نگرانی‌های مدیریت شهری، عدم تطابق مکان‌یابی، نوع کاربری‌ها و ضوابط احداث ساختمان و زیر ساخت‌های عمرانی شهر با نقشه پهنه گسل‌های اصلی و فرعی شهر است. همواره جابه‌جایی سطحی گسل در هنگام زلزله، تأثیر شدید و مخربی روی سازه‌های احداث‌ شده بر آن دارد و در زلزله‌های گذشته، مواردی از تأثیر زلزله بر ساختمان‌ها، مستحدثات و شریان‌های حیاتی مشاهده شده که بررسی شواهد آنها برای مشخص‌کردن اقدامات پیشگیرانه به منظور کاهش خسارات و تلفات ناشی از زلزله الزامی است. با توجه به بررسی‌های موجود، می‌توان با رعایت فاصله مناسب از گسل‌‌های فعال، از تخریب ساختمان جلوگیری و تلفات جانی ناشی از آن را کاهش داد. بنابراین وجود ضوابط برای ساخت ساختمان در پهنه‌های اطراف گسل الزامی بوده و عدم ساخت‌ و ساز در اطراف گسل‌های فعال، می‌تواند آسیب‌های وارده به سازه‌ها را کاهش دهد.
با توجه به اینکه در جلسه مورخ ۹۵/۰۵/۲۵ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، نقشه‌های پهنه‌های گسلی شهر تهران، حریم و محدوده‌های آن مورد تصویب قرار گرفته، در راستای مصوبات شورای مذکور و دستور مقام عالی وزارت به دلیل فقدان ضوابط ویژه برای ساخت و ساز در پهنه‌های گسلی برای شهرها، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اقدام به تدوین ضوابط ساخت ‌و ساز در پهنه‌های گسلی شهرها متناسب با شرایط اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در قالب کمیته‌ای متشکل از استادان دانشگاه‌ها، مهندسان صاحب نظر در حرفه و پژوهشگران همکار در مرکز نموده است. کمیته مذکور با حمایت و توجه ریاست محترم مرکز از اواخر سال ۱۳۹۵ آغاز به فعالیت نموده و در اولین گام ضوابط و مقررات مربوط به ساخت ‌و ساز در پهنه‌‌بندی گسل‌ها در سایر کشورها را از جمله مقررات مربوط به ساخت‌وساز در پهنه‌‌بندی گسل‌ها که برای اولین‌بار در سال ۱۹۷۲ در کالیفرنیا با عنوان مقررات آلکویست-پریولو، با هدف کاهش خطر گسلش سطحی از طریق همکاری بین شهرداری‌ها، مراجع کنترل و صدور پروانه، مدیران بحران، متخصصان علوم زمین و مالکان زمین‌های واقع روی گسل تدوین شد، مورد بررسی قرار داد.
با توجه به اهمیت موضوع، این کمیته تنها به بررسی ضوابط یاد شده اکتفا ننموده و مطالعات انجام شده در این زمینه از جمله ضوابط کشورهای آمریکا، نیوزلند، ژاپن، یونان ، …. و همچنین آخرین دست‌یافته‌های علمی منتج از رساله‌های مقطع دکتری دانشگاه‌ها و جدیدترین مقالات معتبر در زمینه مذکور را مورد بحث و بررسی قرار داده است. پس از انجام مطالعات گسترده و قریب به ۲ سال تلاش مداوم و مستمر در راستای تدوین این ضوابط، پیش‌نویس نهایی” ضوابط ساخت و ساز در پهنه‌های گسلی کلانشهرها” تهیه و در اختیار جامعه مهندسی قرار می گیرد.

* از اینرو به منظور پیشبرد اهداف مد نظر در تهیه و تدوین این ضوابط و ارتقاء کیفی ضوابط ارائه شده، خواهشمنداست صاحبنظران، نظرات تخصصی، پیشنهادها و نکات علمی خود را از طریق پست الکترونیک به نشانی std2800@bhrc.ac.ir تا پایان فروردین ۱۳۹۸ اعلام نمایند.

* دریافت فایل پیش نویس نهایی “ضوابط ساخت و ساز در پهنه های گسلی کلانشهرها”

آخرین مهلت ارسال نظرات و پیشنهادات: ۳۱ فروردین ماه ۱۳۹۸
آدرس ایمیل جهت ارسال نقطه نظرات: std2800@bhrc.ac.ir

تلفن: ۶- ۰۲۱۸۸۲۵۵۹۴۳ (داخلی ۴۰۰ و ۲۹۱)
سایت مرتبط: www.std2800.ir
دریافت تصویر
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


برچسب :

مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook