علی‌اکبر صارمی؛ استاد برجسته معماری درگذشت

علی‌اکبر صارمی؛ معمار و نویسنده، پیشکسوت و استاد برجسته معماری معاصر ایران، دوم بهمن ۱۳۹۵ در سن ۷۳ سالگی درگذشت.

صارمی به سال ۱۳۲۲ در شهر زنجان متولد شد. در سال ۱۳۴۷ از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، در رشته معماری فارغ‌التحصیل شد. او بین سالهای ۱۹۶۸ و ۱۹۷۶ میلادی در دانشگاه پنسیلوانیا تحصیلات خود را ادامه داد و با درجه دکترا از آن دانشگاه فارغ التحصیل شد. رساله دکترای او با راهنمایی استادش، لویی کان نوشته شد. او سالها بعد، در سال ۱۳۷۶ بخشی از رساله ی دکترای خود را با نام «ارزش های پایدار در معماری ایران» به چاپ رساند. او پس از بازگشت به ایران، در دانشگاه فارابی و بعدها در دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامی به تدریس مشغول شد.

صارمی سال ۱۳۵۹ دفتر شخصی خود، مهندسین مشاور تجیر، را تأسیس کرد. مقالاتی نیز، از ایشان در مجلات معماری معتبر دنیا منتشر شده است. همچنین در سال ۱۳۸۷ کتاب آنچه می ماند؛ طرح های دکتر علی اکبر صارمی از وی به چاپ رسید.

فهم اندیشه های صارمی ریشه در بی زمانی مفاهیم معماری سنتی ایران و هم سو شدن آن با جریان های معماری معاصر جهان دارد. او بر این عقیده بود که می توان آثار معماری ای خلق کرد که بدون عطف مستقیم به معماری گذشته، واجد ارزش، اصالت و هویت امروزین باشد. به زعم او معماری معاصر ایرانی، در زمانه ای زندگی می کند که با تکثر اطلاعات و رویکردهای معماری مواجه است و ناگزیر از ایجاد ارتباط با کل جهان می باشد. لذا او حق انتخاب دارد که بهترین را برگزیند. اینجاست که آگاهی از شم زمانه و برخورداری از حس تاریخی به کمک او می آمد و معمار را از گرفتارشدن در دایره ی تکرار کلیشه ها و تقلید از عناصر فرمال معماری گذشته می رهاند. او در این باره چنین نوشته است:
معماری سنتی ایران نمیتوانست بدون تغییر ادامه یابد و تغییراتی که در آن صورت گرفت ناگزیر بود و بایستی چنین میشد. بنابراین، خود معماری نمیتواند و نباید به همان شکل ادامه یابد. در اینجا مهم روح سنت است که می تواند الهام بخش باشد نه شکل آن.

و در جای دیگر چنین نوشته است:
… معماری امروز ما نیازمند کشف و خلق فضاهای جدید است؛ فضاهایی که صرفاً با رنگ و لعاب خاطره پوشیده نشده اند. تکیه کردن بر پشتی آشنای خاطرات و آرمیدن بر ابریشمین بالش سنت های گذشته مسلماً دلپذیر و رویایی است، ولی روح را از تلاش و تکاپو باز می دارد. اما بدون تکیه گاه گذشته، هنگام پا نهادن بر سرزمین سخت، تکاپو آغاز می شود و این جستجو برای پیدا کردن تکیه گاه، پاسخ به چون و چراهای بسیار، ساختن و برهم زدن و برچیدن، ندانستن و پرسیدن، آزمون و خطا، پا نهادن در وادی حیرت، درآمیختن با امور نامتعین، همه و همه روح و ذهن هنرمند را صیقل می دهد و غنا می بخشد.

صارمی همسو با طراحی پروژه های معماری از سال ۱۳۵۴، پژوهشی مستمر در مورد معماری سنتی ایران انجام می داد. ماحصل این پژوهش کتاب ارزش های پایدار در معماری ایران است که در سال ۱۳۷۶ به چاپ رسید. ایشان همچون یک پدیدارشناس و با رویکردی مدرن به مفاهیم معماری گذشته می نگریست. بیان او، بیانی صرف توصیفی نیست بلکه عمده ی هدف او گونه ای خاص از نگریستن به معماری بود. و در پی یافتن مفاهیم و عناصر مشترک در معماری سنتی و مقایسه ی آن با معماری غرب بوده است.

تعدادی از آثار وی:
ویلای صارمی، نوشهر، ۱۳۵۲
خانه افشار، زعفرانیه، تهران، ۱۳۵۳-۱۳۵۵
آمفی تئاتر انستیتوپاستور، تهران، تجیر ۱۳۶۷
ساختمان تجاری و اداری برج بلور، تبریز، تجیر ۱۳۸۰
ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در الجزایر، ۱۳۸۱
ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در تیرانا آلبانی، ۱۳۸۱-۱۳۸۳
مجموعه تجاری و فرهنگی و شورای شهر مشهد، تجیر ۱۳۸۳
تالار مرکزی شهر کرمانشاه (تالار انتظار)، ۱۳۸۷-۱۳۸۳
مجموعه نمایشگاهی و اداری، کیش، تجیر ۱۳۸۴

آثار تألیفی وی:
معماری و موسیقی، مجموعه مقالات، نشر فضا ۱۳۷۰
کتاب گیلان، مجموعه مقالات، انتشارات روشنگران ۱۳۷۵
تاریخ معماری و شهرسازی، مجموعه مقالات، انتشارات میراث فرهنگی ۱۳۷۵
ارزشهای پایدار در معماری ایران، انتشارات میراث فرهنگی
طرح هایی از ایران، انتشارات فرهنگسرا ۱۳۷۷
ارائه طرح هنرستان هنرهای تجسمی کرج، کتاب نگاهی به مهندسی ساختمان و معماری معاصر ایران ۳، انتشارات وزارت مسکن و شهرسازی ۱۳۷۷
ارائه طرح خانه جلفا، کتاب معماری جهان نوشته کنت فرامپتون، امریکا ۱۳۷۹
ارائه طرح های سفارت خانه های آلبانی و الجزایر، کتاب معماری دیپلماتیک، انتشارات وزارت امور خارجه ۱۳۸۳
تار و پود … و هنوز سرگذشت من و معماری ما . نشر هنر معماری قرن . تهران . ۱۳۸۹

• مراسم تشییع و خداحافظى با پیکر دکتر علی اکبر صارمی، روز سه شنبه پنجم بهمن ماه، ساعت ٩:٣٠ صبح در برابر خانه هنرمندان برگزار مى شود.  یادبود ایشان نیز پنجشنبه هفتم بهمن ماه از ساعت ۵ تا ٨ شب در باغ موزه قصر خواهد بود.

معمارنیوز درگذشت ایشان را به خانوده محترم و جامعه معماری تسلیت گفته و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم علو درجات و رحمت واسعه و برای بازماندگان ایشان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارد.

دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



یک نظر on “علی‌اکبر صارمی؛ استاد برجسته معماری درگذشت”

  • محمد wrote on ۲ بهمن, ۱۳۹۵, ۱۷:۳۶

    درگذشت ایشان را به خانوده محترم و جامعه معماری تسلیت گفته و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم علو درجات و رحمت واسعه و برای بازماندگان ایشان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت داریم.

نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook