طرح مهدی حجت برای مسجد برج میلاد+عکس

عکس از سایت برج میلاد

عکس از سایت برج میلاد
مشخصات مسجد برج میلاد تهران:

سطح کل محدوده پروژه:۵۴۰۰ متر مربع
ابعاد تقریبی بنا:۸۲*۴۴
شبستان های مردانه همکف:۵۷۰ متر مربع
شبستان های زنانه طبقه اول:۴۱۰ متر مربع
شبستان زیرزمینی:۸۵۰ متر مریع
صحن مردانه:۵۶۰ متر مربع
صحن زنانه:۸۳۰متر مربع

به نقل از همشهری- مسجد برج میلاد که طراحی آن توسط مهدی حجت انجام شده در ضلع غربی برج میلاد قرار داشته و مساحتی معادل ۵۴۰۰متر‌مربع خواهد داشت. معماری مسجد به‌صورت سنتی است و عناصر به‌کارر‌فته در آن بیانگر جنبه تاریخی و سنتی تاریخ مسجد‌سازی‌ ایران است.
به‌گفته دکتر مهدی حجت، گنبدخانه این مسجد همانند گنبد خانه‌ مسجدشیخ‌لطف‌الله اصفهان ساخته می‌شود. معماری مناره‌های این‌ مسجد نیز‌متعلق به قرن دوم است و به قصد از این دوره الهام گرفته شده تا از سبک مناره‌های امروزی به دور باشد چراکه‌ به قول معمارمسجد، مناره‌های کنونی با نمای برج مسابقه خواهند گذاشت و شبیه هم خواهند شد.
در بخش بیرونی مسجد رواق‌هایی دوطرفه احداث می‌شود ومنظره زیبای جنوبی را قابل رویت خواهد کرد. این رواق‌ها در معماری مساجد ایران نماد دعوت افراد برای اقامه نماز است. همچنین در قسمت زنانه رواق‌هایی همراه با سایبانی درنظرگرفته شده است.
در زیرزمین مسجد هم سالن و محل برگزاری مراسم احداث خواهد شد. همچنین بخش وضوخانه و سرویس‌های بهداشتی این ‌مسجد مجهز به آسانسور و با درنظرگرفتن امکانات برای‌جانبازان و معلولان طراحی شده است.حجت درخصوص به کار‌گیری بتن سفید به‌عنوان نمای این مسجد گفت: استفاده از رنگ سفید و همچنین عناصر کاشی در داخل مسجد، تلاشی برای دور شدن از سنگینی جنبه مادی است. در قسمت‌هایی از مسجد، کتیبه‌هایی دوطرفه برگرفته از دوران عیلامی نصب می‌شود که در ایام عزاداری و اعیاد می‌توان از یکی از دوسویه کتیبه که با رنگ‌بندی منفک شده استفاده کرد. مسجد برج میلاد بر بالای تپه‌ای احداث می‌شود که دوطرف آن ۲ دره قرار دارد و در این دره‌ها ۵۰اثر تاریخی ایران در طول دوران مختلف تاریخی به‌صورت مینیاتوری احداث می‌شود. همچنین چشمه آبی از مقابل مسجد به سمت این دو دره مینیاتوری روان خواهد شد.

 

 

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



۴۷ نظر on “طرح مهدی حجت برای مسجد برج میلاد+عکس”

  • احسان wrote on ۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۳, ۱۹:۱۷

    واقعا جای تاسفه!! هیچ خلاقیتی تو این کار وجود نداره. مقایسه بشه با کار عبدالعزیز فرمانفرماییان یا سایر معاصرین که نشون میده چقدر پسرفت داشتیم. با این همه ادعا از مهدی حجت انتظار بیشتری میره. 

  • میثم wrote on ۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۳, ۲۱:۳۷

    من در کلاس های معماری اسلامی استاد حجت بودم و به راستی فهمی ملموس را به همه ما از معماری اسلامی داد… این کار هیچ شباهتی با حرفاتون نداره استاد ما نه تو قرن ۲ نه ۱۲ ایم..

  • فرید wrote on ۲۹ اردیبهشت, ۱۳۹۳, ۱۸:۳۸

    شماها میدونید دارید چی میگید؟توی زمانی که همه ی ساختمون سازی های ما مزخرف شده(توی ابهر میان مسجد آپارتمانی میسازن)این کار و طرح عالیه.یکم مطالعه کنید.همین شماها هستید که با انتقادهای بیخود و بی جهت این وضع معماری رو بوجود اوردین.مثلا بیاد برای شما مثل زاها حدید طراحی کنه تا احساس قرن ۲۱ داشته باشید؟!!!!

  • شفق wrote on ۲۹ اردیبهشت, ۱۳۹۳, ۲۲:۳۳

    من این کارو نپسندیدم

  • فرامرز wrote on ۳۰ اردیبهشت, ۱۳۹۳, ۹:۵۳

    بنظر میاد ، مشغله فکری آقای دکتر حجت ، نگذاشته بصورت زیباتری کار را طراحی کند . امیدوارم در انتخاب طرح برای اجرا تجدید نظر شود .

  • سینا wrote on ۳۰ اردیبهشت, ۱۳۹۳, ۲۲:۳۵

    انتقادها به هر طرحی وارده، کدوم طرح معماری طراحی شده و ازش انتقاد نشده؟
    من تابحال شاگرد دکتر حجت نبودم ولی با شناختی که از نزدیک با ایشون داشتم منافاتی بین طرح داده شده و نظر خود دکتر حجت نمی بینم…
    اولا سایت اجرای مسجد خیلی مهمه و این موقعیت توی تصاویر دیده نمی شه.
    ثانیا ظرافت های خلاقانه ای توی طرحه.به دوستان توصیه می کنم قبل از نقد به قرن(!!) به این خلاقیت های ریز توی تک تک فضاها دقت کنن

  • حامد wrote on ۳۱ اردیبهشت, ۱۳۹۳, ۱۳:۰۷

    نسبت این طرح با برج میلاد نامشخص است. ای کاش فارغ از رانت های رایج این کار به مسابقه گذاشته میشد.

  • آریو wrote on ۳ خرداد, ۱۳۹۳, ۲۱:۰۵

    تا اونجا که از تصاویر میشد اثر رو دید، بسیار عالی. 
    مسلما طرح نهایی از این زیباتر هم خواهد بود. 
    از مرد بزرگی چون دکتر حجت انتظار دیگه ای هم نمیرفت. 

  • maryam wrote on ۱۸ خرداد, ۱۳۹۳, ۱۳:۱۱

    طرح زیبایی است و نمای کلی و ورودی خوبی داره ولی به نظرم
    نه برای برج میلاد
    توی تصویر بالا ویژگی های برج میلاد مشخصه، به نظرم مسجدی متمایز از همه مساجدمون لازم بود که اتفاقا برخلاف نظر دوست عزیز فرید، این جا همون
    ; مثلا بیاد برای شما مثل زاها حدید طراحی کنه تا احساس قرن ۲۱ داشته باشید؟!!!!;
    لازمه

  • سارا wrote on ۲۰ خرداد, ۱۳۹۳, ۲۳:۲۴

    جای تاسف داره …..

  • هاشم پور wrote on ۲۲ خرداد, ۱۳۹۳, ۱۲:۲۱

    با سلام، 
    تناقض بسیار زیادی بین تایید کار اقای دانشمیر (مسجد طراحی شده در همجواری تئاتر شهر) و کار خود ایشان مشاهده می شود. اگر دکتر کار دانشمیر رو تایید می کنند پس چرا در کار خود ایشان این خط و خطوط مشاهده نمی شود. بنظر می رسد این دو شخصیتی در وادی سیاسی گریبانگیر علو و هنر را هم گرفته است. بهر حال فکری برای دانشجویانی که با این تفکر ها روبرو هستند باید کرد. آنها چه گناهی دارند.

  • آرش wrote on ۲۸ خرداد, ۱۳۹۳, ۱۰:۱۰

    این الان فرقش با بقیه مسجدای حجت چیه؟!

  • رضا wrote on ۳ تیر, ۱۳۹۳, ۱۲:۱۶

    فقط باید تاسف خورد..
    وقتی لینک رو کلیک کردم انتظار طرح دیگه ای رو داشتم..!!!
    خدایی اگه ما تو دوران دانشجویی همین طرح رو واسه کرکسیون پیش حجت میبریم شک نکنید رد میکرد به ده ها دلیل..
    کنار برج میلاد همچین طرحی؟!!! چقد بی روح

  • متین wrote on ۷ تیر, ۱۳۹۳, ۲:۱۱

    کار زیبایی است اما بیشتر یادآور معماری قرون گذشته می باشد تا دوره معاصر، خلاقیت در این کار رنگ باخته و کار تا حدود بسیار زیادی تقلید صرف بوده،خلاقیت فقط در کارهای زاها حدید و دنیل لیبسکیند و … نیست بلکه می تواند نشان دهنده پیشرفت در معماری ما باشد معماریی با رنگ و بوی ایرانی!!! این کار بیشتر در رده کارهای نءو کلاسیک می باشد و بهتر بود از سبکی مانند پست مدرن در کار استفاده شود و با توجه به این شیوه معماری تاریخ و هویت معماری ایرانی آشکار گردد.

  • ارمان wrote on ۱۲ تیر, ۱۳۹۳, ۱:۲۱

    کمترین تاثیری که برج میلاد میتونست روی این مسجد بزاره کشیدگی گلدسته ها ی اونه بهترین مسجد های ما اونایی هستن که گلدسته های متناسب دارن (کشیده). این کار تلفیقیه از مسجد شیخ لطف ا.. تاج محل ویک بارو . اگه قراره رجوع بشه به معماری گذشته باید همه چشم شد وهمه گوش شد تا حرف بنا روفهمید .نکته ای که ورودی این طرح رو رد میکنم اینه که رجوع کنن به مسجد شیخ لطف ا.. چرا فرورفتگی داره نصبت به بدنه میدان غیر از اینه که مسجد خونه خداست و خدا هم آغوشش همیشه به روی بندگان باز؟همین حسه که بیننده رو مجذوب میکنه بره به طرف مسجد آغوش باز رکن اصلی معماری ایرانی اسلامی . استاد حجت کتاب های خوبی دارن و معلم خوبی هستن .من دوتا ازکتاباشونو خوندم .صحبتم با جناب دکتر حجت یاسایر اساتیدی که دربحث کنکور معماری صاحب نظرن اینه که توجه بیشتری به طرح های امتحان اسکیس ارشد داشته باشن چرا صدهادانشجو یا معمار باشرکت در کلاس یکی دو استاد اسکیس نه معمار آمار بیشترین قبولی هارو میگیرن یعنی مسححین متوجه نمیشن سبک کارا یکیه یا مجذوب پرزانته میشن؟

  • ارمان wrote on ۱۲ تیر, ۱۳۹۳, ۲:۱۶

    اوه اوه چه اشتباهی . ببخشید عزیزان من منظورم دکتر” عیسی” حجت بود .این طرح مال “مهدی “حجته .ولی این چند خط آخرو که نوشتم بازم خواهش میکنم بیشتر توجه کنن.

  • اسماعیل ضرغامی wrote on ۱۴ تیر, ۱۳۹۳, ۰:۲۲

    سنت و تاریخ ارزش خودش را دارد. ولی این مسجد برای ساخته شدن در کنار برج میلاد و در مقطع کنونی جای تامل دارد.

    از لحاظ رنگ و شکل ارتفاع و تناسبات و هماهنگی با محیط و تپه ها و دره های ذکر شده در اطراف آن قابل بحث و بررسی می باشد. در ساخت آن قبل از نظر دهی جامعه دانشگاهیان ایران نباید عجله کرد.
    بهتر است قبل از تصمیم گیری نهایی از استاد گرامی جناب آقای دکتر حجت خواسته شود این طرح را دوباره بررسی نمایند و سوال گردد آیا این گزینه واقعا گزینه و پیشنهاد نهایی شما ست؟ پیشنهاد می گردد طرح این مسجد به مسابقه گذاشته شده و داوران آن نیز از هر دانشگاه و دانشکده معماری سه نفر و یا دونفر باشد . و با داوری عمومی جامعه متخصصین انتخاب شود تا از هرگونه شبهات موجود در مسابقات شهرداری تهران نیز به دور باشد. و زحمات شهرداری تهران به هدر نه رود. با احترام

  • مریم رمضانی wrote on ۱۹ تیر, ۱۳۹۳, ۱۳:۴۸

    باسلام
    بنده در حدی نیستم که بخوام از کار یه استاد انتقاد کنم ولی با این وجود و با دانش اندکی که از این اقیانوسی که نامش معماری هست دارم هیچ ارتباطی بین این بنا و برج میلاد ندیدم به نظرم این بنا کنار تاج محل احداث بشه همخونیش بیشتره

  • faezeh wrote on ۲۰ تیر, ۱۳۹۳, ۰:۲۰

    دوستان باز هم معماری فضا کنار رفت و نقد پیرامون حجم شد و نگاه تندیس وار به موضوع
    اگر اینجوری پیش بره دیگه جایی برای فضا و حس فضا باقی نمیمونه.
    شما تو کدوم یکی از فضاهای این بنا قرار گرفتین که اینجور نقد تند میکنید.من حمایتی نمیکنم اما بدون شناخت از فضاهای طراحی شده حرفی هم نمیزنم.حیف جامعه ی معماری که همچین جوی داشته باشه…

  • میترا wrote on ۲۴ تیر, ۱۳۹۳, ۱۴:۴۷

    متاسفانه کار متوسطی ست، بنظر می رسد در طراحی ارتباط و هماهنگی با بستر موجود، ویژگی های معماری برج میلاد به عنوان شاخص ترین عنصر دیده نشده،
    بطور کلی در طراحی های میان افزا دو دیدگاه و رویکرد وجود دارد
    ۱-ایجاد هماهنگی کامل بنحوی که طرح جدید نقاط قوت وضع موجود را تحت الشعاع قرار نداده و به نمایان تر شدن آنها کمک کند
    ۲- طرح جدید در تضاد کامل با هویت موجود شکل بگیرد
    ولی این طرح به هیچ کدام از این دو رویکرد نزدیک نیست، مشخص نیست چه حرفی برای گفتن دارد

  • بهزاد wrote on ۱ مرداد, ۱۳۹۳, ۱۱:۵۳

    به نظر من این طرح میتونه خوب باشه ولی نه برای همچین موقعی در طراحی مسجد باید تناسب و هماهنگی بین برج و مسجد و سایر عناصر موجود در سایت مد نظر باشد و با توجه یه این شرایط که طرح از دید اول هماهنگی با برج میلاد و هماهنگ بودن را القا کند مهم نیست که حتما شبیه مسجد بودن رو طراحی کنیم مهم این است که چگونه با توجه به هنر اسلامی و تاریخ معماری ایرانی و طراحی امروزی طراحی کنیم خود برج میلاد هم دارای معماری هنر اسلامی میباشد لذا معماری هنری است که باید بتوان درهر شرایط و در هر محدودیتی کاری نو ارایه کرد نه کاری که از روی شکل آن به کاربریش پی برد یعنی اینکه اینجا نباید طوری طراحی کرد که حتما شکل مسجد را پیاده کرد که کاری تماما کلیشه ای باشد بلکه باید طوری طراحی کرد که ضمن حفظ موازین طرح مسجد بتوان انرا از شکل کنونی خازج و با هماهتگ کردن طرح با سایت به این اصل رسید . و در نهایت شکل نو و خلاقانه ای از یک طزح مسجد ایفا کرد………

  • وفا wrote on ۱۳ مرداد, ۱۳۹۳, ۱۲:۵۱

    من میخواستم انتقاداتی را بنویسم اما دیدم دوستان به نکات مختلف اشاره کرده اند. اما به عنوان یک اصفهانی دیدم که طرح و تناسبات گنبد و فضای داخلی عینا و دقیقا عینا کپی از مسجد شیخ لطف الله اصفهان است. فرم داخلی و تقسیمات زیر گنبد و حتی شکل وجای پنجره ها هم کپی از شیخ لطف الله هستند و فقط طرح کاشیکاری متفاوت است. به نظرم برای چنین پروژ ه ای که جنبه نمادین هم دارد یک کپی کاری صرف قدری بی توجهی است. 
    این پروژه و خود برج میلاد و مصلای تهران و مصلای اصفهان و جهان نمای اصفهان و مقبره ایت الله خمینی و طرح توسعه رضوی و …. همه بروژه های کلان و نمادینی هستند که اگر طرح آنها با مسابقه انتخاب شده بود میتوانستد تحولی بزرگ در معماری معاصر ایجاد کنند اما همگی پس از دهه ها هنوز ناقص اند و هیج ویژگی خاصی هم ندارند. برگزاری مسابقه برای پروژه هایی از این دست ضروری است.

  • 12 wrote on ۱۹ مرداد, ۱۳۹۳, ۱۳:۵۷

    نوآوری خاصی تو طرح نیست…. هیچ نسبتی هم به برج میلاد نداره … این طرح رو هر جا میشه اجرا کرد…..

  • یاس wrote on ۲۳ مهر, ۱۳۹۳, ۹:۱۴

    فضای برج میلاد،با دو برج زاحا حدید، و مسجد اقای حجت…کجا انقدر هماهنگی رو میشه دید؟:))))حالا درسته که تو پلانهای برج میلاد و زاحا به طرحهای دوره اسلامی اشاره شده…ولی واقعا از لحاظ فرمی چرا این مسجد ؟کاش یه جلسه ای بود که ایشون درمورد این طرح صحبت میکردن.؟

  • احمدمرادی wrote on ۱ آذر, ۱۳۹۳, ۱۳:۲۲

    آقای حجت اصلا ازمسجد آقابزرگ تقلید نکرده اند.

  • javid wrote on ۱۰ آذر, ۱۳۹۳, ۱۴:۴۳

    متاسفم برای ذهنیت های همسان سازی فرم عملکردی معماری
    فقط باید اسم داشته باشی نه علم و ایده نو..
    متاسفم..

  • حسین کمالی wrote on ۱۷ آذر, ۱۳۹۳, ۲:۳۱

    با درود به همه ی دغدغه داران معماری ایرانی … با ادای احترام به دیدگاه همه ی بزرگواران که دیدگاه موافق یا مخالف با طرح فوق دارند میتوان گفت که همه نظرات موافق و مخالف ، درست هستند . چرا که هر اثر هنری مانند دیگر اعضا خانواده ی چهار نفری خود همواره در معرض این داوری های متناقض هست .
    این خانواده ی ” هرمنوتیک ” ( برداشت های متفاوت کردن از یک موضوع ) ؛ شامل این افراد است ؛ پدر : متون دینی ، مادر : متون فلسفی ، برادر : متون حقوقی و خواهر : متون ادبی و آثار هنری .
    … همه ی آثارچهار گانه ، بخاطر زبان غیر قطعی که در ذات پرقابلیت خود دارند ، برداشت های متفاوت و حتی مخالف را به مخاطب هدیه می کنند . … حال اگر متعالی ترین اندیشه ها را در فرهنگ خودی دنبال کنیم اندیشه ی ملاصدرا ،در قله به سر می برد و اگر متعالی ترین اندیشه در غرب را جستجو کنیم اندیشه ی هایدگر رخ نمایی می کند . در اندیشه ملاصدرا ، سفرهای بیرونی به سفر درونی ختم می شود و در اندیشه هایدگر ، هستی مثال زدنی در شکل ” کوزه” ما را به تفکر وا می دارد . که کوزه ،آنجا که از بیرون به پوسته اش میرسد ،پایان نمی یابد بلکه آغاز میشود . و هستی کوزه نه قائم به پوسته است بلکه از وجود داشتن نیستی درون کوزه ، کوزه به جهان هستی می تواند پا گذارد. ” مرز ، جایی نیست که از آنجا چیزها پایان می یابند بلکه مرز ، جایی است که از آنجا چیزها آغاز می شوند. ” ودر مورد مسجد و باغ ایرانی به هنگام مطالعه هستی شناسانه آن، چنین در می یابیم .( این موضوع در مباحث نظری توپولوژی ، شاخه ی پیشرفته ی هندسه ی جدید ریاضیات محض قابل مطالعه است ) …. هایدگر ما را به ” رویداد از آن خود کننده ” فرا می خواند که جدای از کنجکاوی ذهنی ، از ما بعنوان مخاطب یک اثر هنری ، تجربه حضور در فضا را می خواهد تا هر کدام از ما انسانهای معاصر برای فهم و ارزیابی یک اثر، ” روش پدیدارشناسی” را در پیش گیریم ، یعنی محیط اثر را میدان پدیداری بدانیم و با تجربه دیالکتیکی (دو طرفه ) فضا و انسان ، از پیش داوری های جزم اندیشانه بپرهیزیم . امروزه گفتمان هنرهای تجسمی ،از خودنمایی های مدرنیستی و پست مدرنیستی عبور کرده و جای خود را به گفتمان های پسا پست مدرنیستی همچون هنر محیطی ، هنر زمینه گرا ، هنر محیط زیستی ، هنر بازیافتی و هنر مردم واری داده است که در این هنرهای اخیر ، هنر ، فریاد زدن نیست بلکه هنر ، سکوت است . چرا که هنر فریاد، در خودشیفتگی است و هنر سکوت در هستی شیفتگی است . و جملات کلیدی فلسفه ی هنر ، چیزی نیست جز اینکه ؛ ” آنچه انسان رابه شگفتی وا می دارد ، مهارت است ، و آنچه انسان را به تفکر وا می دارد هنر است .” … ما به قدر یک تاریخ ، در هیئت پدر و برادر ، از بالا بر مادر و خواهر خود حکم عمودی رانده ایم . حال وقت آن رسیده که پدر ، آغوش بر مادر و نیز برادر ، آغوش بر خواهر خود بگشایند . ( دین با فلسفه و حقوق با هنر ) …. (منابع مباحث نظری فوق در پایان نامه “باغ خودشناسی گناوه” ، دانشگاه توسعه و آبادانی روستاها همدان ۱۳۸۷ موجود می باشد .) … hoseynkamali@yahoo.com

  • الف 102 wrote on ۲۰ آذر, ۱۳۹۳, ۱۶:۴۹

    سلام

    برج میلاد با اون شکل و شمایل باید به نظرم یه بنای به عنوان مسجد کنارش ساخته میشد که همخوانی داشته باشه و این مسجد که من دیدم با مسجد های دیگه هیچ فرقی نمی کرد خلاقیتی در اون دیده نشده بود

  • محمد wrote on ۵ دی, ۱۳۹۳, ۲۱:۵۹

    با سلام به دوستان..به نظر من این طرح ایراد ندارد چون تکرار مسجد های زیبای یزد واصفهان است ودوستان معمار وهنری خواهان طرحی زیبا وجدید هستند مورد پسند نیست. خود برج میلاد اصلا اثری زیبا است؟ البته طرحی که محدویت عملی وکاری نداشته باشد واسترسی برای معمار نداشته باشد همین میشود….! تورو خدا به خود استاد بگید شاخص های طرحشون بگویند ..! آیا رنگ سفید برای هوای آلوده تهران خوبه …؟

  • مریم wrote on ۱۵ دی, ۱۳۹۳, ۱۴:۴۴

    هیچ خلاقیت و ایده نویی توی طرح مشاهده نمیشه. هیچ هماهنگی بین آن با برج میلاد و … نیست. هیچ توجهی به بستر طرح نشده. مثلا ۱ نمونه میشد گلدسته ها برای هماهنگی با برج بلندتر و لاغر تر طراحی میشد یا خیلی ایده های بهتر و جالب تر . ولی ………..

  • مهران wrote on ۱ بهمن, ۱۳۹۳, ۱۴:۵۸

    چرا در جا می زنیم

  • رضا wrote on ۲۵ بهمن, ۱۳۹۳, ۱۲:۳۶

    متاسفانه انگار نمیتونیم و بلد نیستیم مسجدی به شکلی غیر از آنچه که از ۱۰۰۰ سال پیش تا به امروز میساختیم بسازیم! معمار هم اگر بخاد تغییری ایجاد کنه، کارفرما اجازه نمیده! همه کماکان فکر میکنند که مسجد باید گنبد و گلدسته و طاق و گنبد داشته باشه! وگرنه معلوم نمیشه که مسجده و کسی هم نمیفهمه که ما مسجد ساختیم! شاید نکته آخری اهمیتش از همه چیز بیشتر باشه!

  • علیرضا wrote on ۲۵ بهمن, ۱۳۹۳, ۲۰:۲۱

    با سلام 
    طرح خوبیه اما نمیدونم چرا فکر میکنم مکانش برای این طرح جواب نمیده

  • seyed mohsen dadgar wrote on ۲۸ بهمن, ۱۳۹۳, ۲۲:۴۵

    اگر قرا ر بر تقلید است یک تقلید خوب بهتر از طرح بد است  بهر حال تقلید بدی است 

  • اسماعیل wrote on ۲۸ اسفند, ۱۳۹۳, ۱۷:۱۵

    مهدی حجت بهتره کار نظری انجام بده – حتما نباید که دستی تو طراحی داشته باشه

  • مهدیه wrote on ۶ فروردین, ۱۳۹۴, ۱۴:۳۴

    با سلام

    فک کنم طبیعیه که نظرات متفاوت باشه به اندازه ی معماران حداقل راه و عقیده و طرح وجود داره اما مگر نه اینکه معماری روح حاضر هر زمان است من که روحی از زمان مان حس نکردم کاری به آثار زاها حدید و خارج ایران ندارم الان ما قرن ۱۴ و سال ارائه اثر . علاوه بر آن حس تعلقی هم به سایت به نظر م نداره اثر دوختی به سایت نداره.

    یا شاید اطلاعات کافی در دست نداریم که به طور عادلانه قضاوت کنیم …

  • سبحان wrote on ۱۹ فروردین, ۱۳۹۴, ۱۳:۲۷

    سلام و درود بر همه دوستان . نما و حجم زیبای داره ولی این حجم و نمای زیبا در کنار برج میلاد به نظرم با هم تضاد بسیار زیادی دارند ………………………….. ولی با این حال خسته نباشند جناب دکتر حجت . سالم و سلامت باشید همگی .

  • ستایش wrote on ۳۰ فروردین, ۱۳۹۴, ۱:۳۰

    من فکر میکنم این طرح ، طرح نهایی نیست . از تری دی کار کاملا مشخص است که هنوز برای اون متریال گذاشته نشده .
    به طور مثال طرح داخلی گنبد که الهامی از مسجد شیخ لطف الله است قراره با گچ اجرا بشه که سفیده ؟
    یا حتی نمای خارجی گنبد ؟

    کاش سایت معمار نیوز تری دی کامل شده کار رو به اسم طراحی دکتر حجت میگذاشت تا بشه قضاوت بهتری درمورد طراحی کرد تا اینکه بعضی دوستان اون رو بی روح ندونن ! .
    به هر حال به نظر من این طرح در حد معرفی اولیه روابط فضاها و پلان است که م اون رو میپسندم

  • محمد wrote on ۲۱ اردیبهشت, ۱۳۹۴, ۱۸:۴۵

    واقعا که چه ربطی به برج میلاد داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • معاد wrote on ۲۷ اردیبهشت, ۱۳۹۴, ۱۹:۱۱

    با سلام
    ضمن عرض ادب و تشکر از جناب آقای حجت که معماری ایران مدیون ایشون و امثال ایشون هستن.
    تناقضاتی در این طرح دیده میشه اولا مسجد تا بوده خود معین کننده راسته شهری و محلات بوده است و اگر گفته میشده آـ«مسجد بازار »به معنای واقعی خود مسجدی بوده که بازار را به رهبری خود داشته است نه فدای بازار شود.
    ولی در این طرح به مفهوم مکانی و فرمی و تاویلی اهمیتی داده نشده و مسجد جایگاه خود را از دست داده است!
    مسجد گلدسته های خود را در برابر کشیدگی بی تناسب برج میلاد از دست داده و به نظر بنده در این کار مسجد به عنوان مظهر خانه خدا فدای مظهر خانه ظواهر دنیوی و تجارت … شده است.

  • محمدرضا wrote on ۱۰ خرداد, ۱۳۹۴, ۱۳:۰۳

    آیا شبستان ۵۷۰ متر مربعی به عرض سه تا قالی می شه؟ سه بعدی کار تناسبات کار رو درست در نیاورده
    عرض این گنبدخانه ۹ متر بیشتر به نظر نمیاد!

  • مجتبی wrote on ۲ شهریور, ۱۳۹۴, ۲۳:۳۳

    قضاوت در مورد یک اثر هنری کار بسیار مشکلی هست… اما بنده اینقدر می دونم که اگر رنگی سفید بر مسجد شیخ لطف اله بریزیم خیلی تفاوتی با این اثر ندارد.. تقلید گرایی تقلیل گرایانه.. اما کاش میرمیران رو بیشتر می فهمیدیم.

  • فرشاد استاد wrote on ۷ شهریور, ۱۳۹۴, ۱:۴۵

    وقتی مفهوم هویت را دنبال میکنیم برای این که یک اثرمعماریرا بتوان باهویت خواند باید دارای ویژگیهایی باشد که منجمله میتوان به آن اشاره داشت که باید با هویت زمانی و مکانی خود انطباق داشته باشد یعنی با نگاه به  آن اثر بتوان عصر ودوره شکل گیری پروژه را فهمید و یا آنکه بتوان موقعیت قرارگیری یا اصطلاحا لوکیشن پروژه را درک کرد وبا محیط پیرامون خود سنخیت داشته باشد مثلا عبدالعزیز فرمانفرمایا ن که مسجد دانشگاه تهران را به عنوان مهمترین مرکز علمی که شاخصترین افراد علمی کشور با آن در ارتباط هستند را در زمان خود به گونه ای طراحی کرده که با توجه به گذشت حدود نیم قرن از آن هنوز بوی کهنگی نمیدهد که هیچ هنوز بناییست کاملا متعلق به عصر حاضر و جذاب برای جوانان امروزی که با آن میتوانند ازتباط برقرار کنند ولی آیا اگر قرار بود ایشان مسجدی را در یک روستا در استان هرمزگان یا سیستان و بلوچستان طراحر کنند باز هم همین رویکرد را میداشتند من بسیار بعید میدانم  د  رهر حال نمیدانم که این بنا شروع به ساخت شده یا نه و لی باید بگویم  این نوع تفکر و نگرش ودر نهایت خط معماری ، سطح معماری مملکت ما را به شدت به عقب میبرد چرا که این مکان جاییست که در سطح بین المللی مخاطب داره واین نوع معماری کاملا بیانگر آنست که ما به دنیا بگوییم ما نمیتوانیم با شما به یک زبان مشترک برسیم  و آیا واقعا همانطور که کلیساها در دنیا توانسته اند خود را از تزیینات دوران کلاسیک رهایی دهند توسط معماران معاصر آیا نمیتوان مساجد با نگاه مینیمالیستی را خلق نمود که این مهم به عهده ما معماران معاصر ایرانی که داعیه اسلام را در دنیا بیش از هر کشور دیگری داریم به شدت سنگینی میکند البته با توجه به موقعیت قرارگیری آن نه در هر بافت یا شهری ….  

  • حسین حقگویان wrote on ۳۰ مهر, ۱۳۹۴, ۱۱:۵۲

    قبل از هرچیزی باید در نظر داشت برای چه زمانی طراحی صورت میگیره…
    به نظر من این مسجد طراحی خوبی نداره یا شاید بشه گفت اصلا طراحی نداره!!!
    شما این طرح رو نشون یکی دیگه بدید حتی ممکنه طرف فکر کنه که این مسجد مال چند قرن پیشه!!
    طراحی معماری یعنی اینکه از مفهوم معماری گذشته استفاده کنیم نه این که یه کپی کاری خوب داشته باشیم…
    متاسفم برای راهی که پیش گرفته ایم………

  • پوریا wrote on ۱۷ تیر, ۱۳۹۵, ۱۵:۵۶

    به امید اینکه این طرح برای اجرای امتخاب نشده باشه ! چرا که این طرح بیشتر معمار یمستجد هند رو نشون میده تا مساجد ایرانی در ضمن هیچ نوع خلاقیتی هم در طراحیش وجود نداره !!
    آقای دکتر حجت با اون همه کتب در زمینه های مفهوم و معنا در معماری چرا همچین طرحی رو ارائه دادن نمیدونم!!!!!!

  • محمد wrote on ۹ دی, ۱۳۹۵, ۱۶:۳۷

    به نظر من شاهکار نیست ولی کاری حساب شده وخوب است امیدوارم که ساخته هم بشود هرچه زود تر

  • فاطيما wrote on ۲۸ فروردین, ۱۳۹۶, ۱۹:۳۰

    سلام دوستان ببخشید میخواستم بدونم ایا کسی اثار معماری اقای مهدی حجت رو میشناسن و معرفی کنن اخه من یه کار تحقیقاتی درباره اثار ایشون دارم انجام میدم ولی به جز طراحی مسجد برج میلاد هیجی نتونستم بیدا کنم خواهش میکنم اکه کسی میدونه کمکم کنه خیلی ضروریه

نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook