ساختمان بانک ملی یورن اوتزون در سه سالانه معماری اسلو

سه سالانه معماری اسلو از رویدادهای معماری در کشورهای حوزه اسکاندیناوی هست. پژوهش انجام شده بر روی پروژه بانک ملی یورن اتوزن در دفتر معماری میان بود (Inter-Esse Studio) برای شرکت در این برنامه دعوت شده است.

بانک ملی شعبه دانشگاه (۱۳۴۰-۱۳۳۸)، به طراحی یورن اوتزون و همکاری هانس مونک هانسن، در میان ۴۰ ساختمان تاثیرگذار اداری دنیا در سه سالانه معماری اسلو به نمایش در آمده است.
این پژوهش با عنوان”صحنه و نمایشنامه” (Scene and Scenario)، توسط سولماز صادقی و علی توکلی دینانی دردفتر معماری “میان بود” (Inter-Esse Studio) انجام شده است، روایتی است از متابولیسم بنا در بستر اجتماعی شهر تهران از سال ۱۳۳۸ تا ۱۳۹۸. درگاه این بنا “مکانی جمعی” است که از حرکتهای اجتماعی به مانند انقلاب ۵۷ تا زندگی روزمره یک دستفروش معاصر را روایت می کند. بانک ملی از زمان ساخت، دست خوش تغییراتی در فضای معماری خود بوده که محل بحث و اختلاف نظر میان معمار و کارفرما، و اکنون میان افکار عمومی و کارفرماست.
با این حال، مرمت سال ۱۳۸۹ بانک، بیشتر به نوسازی بنا پرداخت تا به بازگرداندن آن به طرح اولیه. ثبت ملی این بنای ارزشمند در سال جاری به عنوان میراث معماری مدرن ایران، می تواند مقدمه ای باشد برای احیای آن در بستر شهر امروز.

این تحقیق به همراه سایر کارهای پژوهشی از ساختمانهای اداری قرن بیستم (کارهایی از میس وندر روهه، ارو سارانین، آی ام پی، ریچارد راجرز و دیگران) به صورت یک مجموعه در قالب سه سالانه معماری اسلو به نمایش گذاشته شده است.

پژوهش: سولماز صادقی و علی توکلی دینانی (دفتر معماری میان بود)
عکس: هانس مونک هانسن، پرستو نوروزی (دفتر معماری میان بود)

* بازدید برای عموم آزاد است.

زمان: ۲۶ سپتامبر الی ۲۴ نوامبر ۲۰۱۹ (تا ۳ آذر ماه ۹۸)
مکان: کشور نروژ، موزه ملی اسلو
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook