رونمایی از کتاب “پیشینه زیباسازی شهر تهران”

مراسم رونمایی از کتاب «پیشینه زیباسازی شهر تهران» عصر روز ۲۶ خرداد، با حضور دکتر جمال کامیاب، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، دکتر ناصر تکمیل همایون، حمید شانس، معاونان سازمان زیباسازی شهر تهران و مولفان کتاب و جمعی از کارشناسان سازمان زیباسازی رونمایی شد.

دکتر جمال کامیاب، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با بیان اینکه سیر انتشارات کتاب های حوزه زیباسازی روند خوبی پیدا کرده است، گفت: امیدواریم با ادامه این فرآیند بتوان فروشگاهی برای انتشارات سازمان داشته باشیم.
او با تاکید بر اینکه تمام تلاش سازمان بر این بوده است که از بدنه دانشگاهی و علمی و هنری استفاده شود، ادامه داد: کمتر پژوهشگری را می توان یافت که در حوزه زیباسازی مقاله، کتاب و ترجمه نداشته باشد.

دکتر کامیاب با اشاره اینکه نفس این ارتباط بدنه علمی با سازمان زیباسازی شهر تهران بسیار با اهمیت است، افزود: با توجه به اینکه سازمان از فروشگاهی برای ارائه کتاب های خود برخوردار نیست بسیاری از انتشارات سازمان وارد چرخه عرضه و توزیع نمی شود از این رو امیداریم تلاش های سازمان برای راه اندازی فروشگاه کتاب به زودی برآورده شود.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با بیان اینکه به تایید بسیاری از متخصصان و اهل فن، سازمان زیباسازی شهر تهران در حوزه دانش و تولید معرفت جایگاه خوبی پیدا کرده است، گفت: تمام هم و غم سازمان از این پس تولید آثاری است که از سطح استاندار تعریف شده پایین تر نیاید.

در این جلسه مولفین کتاب به ارائه توضیحاتی در مورد اثر منتشر شده ارائه کردند، مرجان تاج الدینی با بیان اینکه کتاب در چهار فصل به بررسی پیشینه زیباسازی در شهر تهران پرداخته است، گفت: در فصل اول پیشینه تهران از آغاز تا پایان زندیه و وضعیت تاریخی تهران در دوره صفویه بررسی شده است.
او با تاکید بر اینکه سیمای تهران در دوره قاجاریه و برخی از اقدامات عمرانی در راستای زیباسازی شهر موضوع فصل دوم بوده است، ادامه داد: زیباسازی شهری در دوره قاجاریه موضوع فصل سوم است و در فصل چهارم زیباسازی تهران در دوره پهلوی با نگاهی به منظر و اثاثه ی شهری مورد بحث قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه زیباسازی شهری فرآیندی اجرایی و چند بعدی است، افزود: تهران پیشنیه طولانی در شهر شدن ندارد. پیش از این که در این شهر بلدیه و بعدها شهرداری تاسیس شود، در نهایت بحث زیباسازی شهری نظامند شده است.

به گفته یکی از مولفین کتاب همواره اهمیت زیبایی در فضای شهری مطرح بوده و شهرسازان معماران و جامعه شناسان هر یک از دریچه ای متفاوت به آن پرداخته اند که کتاب این موضوع را بررسی کرده است.

درادامه این جلسه ناصر تکمیل همایون به نقد وبررسی کتاب پرداخت گفت: اینکه به پیشینه موضوعی مانند زیباسازی پرداخته شده است بسیار خوب است هرچند چندان متداول نیست که در یک کتاب چنین موضوعی مورد بررسی قرار گیرد.
او با اشاره بااینکه مولفین در سه فصل متوالی موضوعی تاریخی را بررسی کرده اند که شاید چندان جای آن در این کتاب نبوده است، افزود: اما این مساله و پرداخت تاریخی چیزی نیست که زیباسازی تهران به آن نیاز داشته باشد.

تکمیل همایون با اشاره به تفاوت پیرایش و آرایش در حوزه زیباسازی و تعریف این دو واژه ادامه داد: به نظر می رسد کتاب فاقد یک فصل واجب است و آن بررسی این موضوع است که چه عواملی باعث شده است که زیبایی در تهران از بین برود.

در ادامه این جلسه، حمید شانس به عنوان دومین منتقد کتاب پشت تریبون قرار گرفت و گفت: کتابهای مشارکتی که در سازمان منتشر می شود راهگشا بوده و نشان می دهد فعالیت های علمی در حوزه زیباسازی اهمیت زیادی دارد.
به گفته او بهتر بود در این کتاب، زیباسازی صرفا به عنوان آذین بندی و بزک مد نظر نبود و به این موضوع توجه می کردیم که در حقیقت زیباسازی بهبود وضعیت زندگی شهری است.

شانس با اشاره به اینکه تاریخچه، جمع آوری و تحلیل اطلاعات به خوبی در کتاب انجام شده است، گفت: یکی از وظایف اصلی زیباسازی مدیریت حفظ فضاهای اجتماعی و عمومی است و از این رو تکیه بر این کتابها می تواند در این زمینه راه گشا باشد.
به گفته شانس تنها با گسترش هنرهای شهری و قابلیت های فرهنگی و نقش طبیعی درشهر و رفتن به مکان های جدید می توان این فضاها را حفظ و پر بار کرد.
او با تاکید بر اینکه آینده شهردای با این نگاه پربار خواهد شد، گفت: درست است که مدیریت شهری به عنوان نهادی توتالیتر و ابزار اجرایی برای شهر به حساب می آید اما با راه اندازی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی می تواند فضا را به گونه ای باز کند که ارتباط انسانی با شهر حفظ شود.

در پایان این جلسه دکتر جمال کامیاب، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از کتاب «پیشینه زیباسازی شهر تهران» رونمایی کرد.
سایت مرتبط: www.zibasazi.ir

منبع خبر: www.MemarNews.com

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


برچسب :

مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook