دو دفاعیه پایان‌نامه ارشد مطالعات معماری ایران در دانشگاه شهید بهشتی؛ فردا ۱۳ شهریور

دو جلسه دفاع پایان‌نامهٔ کارشناسی ارشد مطالعات معماری ایران، فردا به تاریخ ۱۳ شهریور ماه ۹۷ در دانشکدۀ معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار می گردد.

• دفاعیه پایان‌نامه اول با عنوان:
خوانش معماری در هفت پیکر نظامی با رویکرد اسطوره‌شناسی

دانشجو: سپیده احمدخانی

استاد راهنما: دکتر مهرداد قیومی بیدهندی
استاد مشاور: دکتر ابوالقاسم اسماعیل‌پور مطلق
داوران: دکتر زهره تفضلی، دکتر بهمن نامور مطلق

* حضور برای عموم علاقه‌مندان آزاد و رایگان میباشد.

چکیده ای از پایان نامه اول:
یکی از منابع مهم تحقیق دربارهٔ معماری گذشتهٔ ایران متون نظم و نثر است. هنگام تحقیق بر روی این متون باید به ویژگی‌های خاص هر اثر و نوع اطلاعاتی که می‌تواند آشکار کند توجه کرد. منظومهٔ هفت‌پیکر نظامی گنجوی که اثری پیچیده و آکنده از مفاهیم اسطوره‌ای است در خلال داستان‌پردازی زندگی بهرامِ گور روایت‌هایی از مقولات معماریانه نیز پیش چشم‌ می‌گذارد. با توجه به این موضوع برای نزدیک شدن به فهم معماری در این منظومه رویکرد اسطوره‌شناسی انتخاب شده است.
با این رویکرد در فصل اول جایگاه مقولات معماریانه در هفت‌پیکر با توجه به نظریات اسطوره‌شناسانی نظیر جوزف کمبل، اتو رانک و ژرژ دومزیل والگوهایشان در خوانش روایت هفت‌پیکر نشان داده می‌شود. در فصل دوم به بررسی تطبیقی روایت هفت ‌پیکر و معماری در آن با روایت‌های اسطوره‌های ایرانی به خصوص اسطوره‌های مهری و زرتشتی پداخته می‌شود و در فصل سوم نتایج حاصل از دو فصل اول دربارهٔ معماری کنار هم گذاشته می‌شود و شاکله و کلیت معماری در هفت‌پیکر روایت می‌شود.
در مجموعِ این سه فصل نشان داده می‌شود معماریِ روایت شده در هفت‌پیکر جایگاهی اساسی در ساختار اسطوره‌ای این اثر دارد و مهم‌ترین مفاهیم و کنش‌های اسطوره‌ای چگونه در بناهایی که جنبه‌‌های مختلف آن‌ها از قبیل نحوهٔ ساخته‌شدنشان و ویژگی‌هایشان در منظومه توصیف شده؛ نمود یافته است.

زمان: سه شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۷، ساعت ۱۰
مکان: دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی

 

  • • دفاعیه پایان‌نامه دوم با عنوان:
    روایت سرآغاز معماری تئاتر در ایران، بررسی مکان‌های اولیه تئاتر در تهران

دانشجو: فائزه پناهنده

استاد راهنما: دکتر زهره تفضلی
استاد مشاور: دکتر زهرا اهری
داوران: دکتر محمد غلامعلی فلاح، دکتر آزاده خاکی قصر

* حضور برای عموم علاقه‌مندان آزاد و رایگان میباشد.

چکیده ای از پایان نامه دوم:
هدف این پژوهش پرداختن به چگونگی حضور و ظهور پدیدۀ تئاتر در ایران از حیث معماری و شهر بوده است. پدیدۀ تئاتر در دورۀ قاجاریه و در پی سلسله تحولات فرهنگی زمانه، که از آن به تجدد تعبیر می‌شود، در جامعۀ ایران حضور پیدا کرد و به تدریج به ظهور کالبدی رسید. چگونگی حضور این پدیدۀ نو و فضاهایی که در آنجا ظهور (تجسم کالبدی) یافت به همراه ویژگی‌های مکانی آنها در سیاق اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در حوزۀ اهداف این تحقیق است.
اولین مواجهۀ ایرانیان با تئاتر به‌مثابۀ پدیده‌ای نوین در دورۀ صفویه رخ داد. شرایط فرهنگی و مذهبی سبب می‌شد که مردم از تئاتر و همچنین بازیگری تلقی مثبتی نداشته باشند و به موجب آن، ورود تئاتر به ایران در ابتدا مورد پذیرش عموم قرار نگیرد. رفع این موانع و ایجاد آمادگی برای پذیرش تئاتر، زمانی بیش از یک قرن به طول انجامید. در طول این مدت، ارتقای سطح فرهنگی جامعه و به تبع آن ایجاد جو مبتنی‌بر آزاداندیشی موجب فراهم شدن مقدمات پذیرش تئاتر شد.
سیاحان ایرانی که از فرنگ دیدن کردند، توصیف‌هایی شامل طریقۀ نامیدن تماشاخانه‌ها، انواع آنها، محل قرارگیری در شهر، فرم، انتظام کلی، اجراء، صحنه و محل نشستن تماشاچیان عرضه کرده‌اند. ایران نیز همچنین دارای سابقۀ نمایشی و به موجب آن مکان‌های نمایشی خاص خود، ولی متفاوت با غرب بوده است.
پس از فراهم شدن شرایط حضور و اجرای تئاتر در ایران، نیازی به وجود مکان‌های‌ ویژۀ اجرای تئاتر، یعنی تماشاخانه، احساس نشده بود. بنابراین تئاتر در بدو ورود در مکان‌های غیرمختص خود جای گرفت. حضور تئاتر در فضای غیرمختص خود نیازمند پیوند با زمینۀ فرهنگی ایران برای فهم آن به علت متکی بودن به زبان بود. با توجه به شواهد می‌توان از تأثیر و تأثر محتوای نمایشنامه‌ها و شکل‌گیری مکان آنها سخن گفت.
به نظر می‌رسد سیر شکل‌گیری تئاترها از چند وجه قابل بررسی است. در یک تفسیر، می‌توان تحول مکان‌های اجرای تئاتر در طول زمان از فضاهای خصوصی به عمومی دانست. در تفسیر دیگری، می‌توان شکل‌گیری تئاترها در مسیر تولید ماهیت جدیدی از تئاتر را به تلفیق نمایش ایرانی و تئاتر فرنگی به دست میرزاآقا تبریزی منسوب دانست.
راهبرد این تحقیق، تاریخی است که با جمع‌آوری داده‌ها از منابع و تفسیر آنها انجام شده است. به این منظور از منابع مکتوب اعم از روزنامه‌ها، خاطرات، سفرنامه‌ها، اسناد و در موارد لزوم مصاحبه با اشخاص شاخص مرتبط با موضوع، کمک گرفته شده است.

زمان: سه شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۷، ساعت ۱۲:۳۰
مکان: دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی

منبع: آسمانه t.me/asmaaneh
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook