دهمین دوره مسابقه معماری میرمیران با موضوع “معماری؛ از زمین تا آسمان”

دهمین دوره جایزه معماری میرمیران
مسابقه طراحی مفهومی (CONCEPT DESIGN)
با موضوع “معماری؛ از زمین تا آسمان”

مقدمه:
سیر تاریخ معماری و شهرسازی حکایت از آن دارد که شهرها در طول تاریخ همواره در سطح افقی گسترده می شدند و ساختار زندگی شهر را در افق شهری به وجود آورده اند. گرچه فضاهای شاخص شهری در این نظام افقی در قالب عناصری عمودی خودنمایی می‌کردند.

توجه به آسمان همواره نشان دهنده تمایل انسان به جهان ماوراء، معنویت، کشف ناشناخته های جهان دیگر، عروج و بالارفتن بوده است و البته در مواردی هم نشان قدرت و توانایی انسان و گاه ابزار قدرت نمایی انسان طی قرون گذشته بوده است.
با انقلاب صنعتی و افزایش جمعیت و رشد شهرنشینی، ایجاد ساختمان‌های بلندمرتبه و رشد عمودی شهرها رواج یافت و تراکم، وضعیت زمین، هزینه زیرساخت‌های فضای زیست انسان در متروپل‌های در حال رشد منجر به گذار به سوی توسعه عمودی برای شهر‌ شد.
به عبارت دیگر شکل گیری ساختمان‌های بلند را می توان پاسخی به گسترش روزافزون جمعیت شهرها، به تقاضای مسکن، مشکل کمبود زمین و دیگر عملکرد‌های شهری دانست. کیفیت، ضرورت و عدم ضرورت و چگونگی طراحی این بناها همواره از سوالات و چالش های پیش روی جوامع گوناگون بوده است.

در ایران نیز، همگام با سایر کشورها این پدیده نمایان شد و روز به روز قوت بیشتری گرفت. پدیدۀ بلندمرتبه‌سازی اگرچه همواره از سوی اندیشمندان حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، شهرسازی و غیره مورد انتقاد قرار گرفته است؛ اما همواره بنا به ضرورت‌ها، حضور و تأثیر دائمی خود را در شهرها حفظ کرده است. ساختمان‌های مرتفع مؤثرترین، متمایزترین و در عین حال متنوع‌ترین نقش را در قیاس با سایر عناصر و اجزای تشکیل‌دهندۀ ساختار فضایی ـ کالبدی شهرها دارند.
این بناها در شکل‌دهی به ماهیت و کیفیت بصری فضاها، مناظر و نشانه‌های شهری نقش مهمی ایفا می‌کنند که بسته به وجوه گوناگون ادراکی، احساسی، روان‌شناختی، زیباشناختی، هویتی و عملکردی (مرتبط با برداشت‌های ذهنی افراد از محیط شهری) متفاوت است.

از آنجا که در عصر حاضر، شهرهای ما شاهد رشد و گسترش ساختمان‌های بلند بر بستر خود هستند، مسابقه جایزه معماری میرمیران در پی پاسخ به این پرسش است که ساختمان های بلند و شهرهای عمودی با توجه به مفاهیم بنیادی، فرم‌ها و الگوهای اصیل و تجربه‌های غنی معماری و شهرسازی کهن این سرزمین به چه صورت طراحی و سازماندهی شوند تا بتوان علاوه بر بهره‌مندی از مزایای ساخت بناهای رفیع، این پدیده را تحت کنترل درآورد و با ایجاد پیوندی میان زمین و آسمان و جاری ساختن ساختار‌های زندگی انسان همراه با ارتفاع گرفتن بنا‌ها و ساختمان‌ها، شهر را علاوه بر دارا بودن ساختاری افقی از ساختارهای عمودی نیز بهره‌مند ساخته و ساختمان های بلند به عنوان بناهای شاخص و نمادهای شهری در بستر شهر حضوری تاثیرگذار و ماندگار یابند.

بنیاد معماری میرمیران با همکاری دانشگاه پارس و کرسی یونسکو در معماری (UNESCO Chair in Architecture) از کلیۀ معماران، طراحان، دانشجویان معماری و اندیشمندان که به این موضوع علاقه‌مند می‌باشند دعوت می‌کند تا در این رقابت علمی و تخصصی که مبتنی بر اندیشه ای پویا در خصوص چگونگی پیوند میان زمین و آسمان است، شرکت نمایند.

مدارک مورد نیاز و نحوه ارائه طرح:
• مدارک مورد نیاز باید بتوانند با استفاده از نقشه ها، پرسپکتیو، رنگ ها، تصاویر سه بعدی رایانه ای و یا عکس ماکت و یا هر روش دیگری به معرفی فضاهای اصلی (داخلی و خارجی) در رابطه با “معماری؛ از زمین تا آسمان” بپردازد.
• از آنجایی که در نظر است کلیه طرح های منتخب در مراسم یادمان و جایزه معماری میرمیران در نمایشگاه جنبی معرفی و به نمایش عمومی گذاشته شود، لازم است مدارک طرح به صورت:
یک پوستر در قطع Height:166 * Width:74 سانتی متر به صورت عمودی به همراه خلاصه ی توضیحات حداکثر در یک صفحه A4 به زبان انگلیسی و یک صفحه به زبان فارسی و فایل کامپیوتری محتوی پوستر و متن پروژه ارائه گردد.
• با توجه به اینکه پوستر ارائه شده به شرکت کنندگان مسترد خواهد شد، لذا جهت چاپ مجدد صفحه فایل های ارائه شده توسط بنیاد معماری میرمیران، فایل های ارسالی می بایست از کیفیت ۱۵۰dpi در ابعاد ۱۶۶ در ۷۶ سانتیمتر عمودی و در قالب فرمت گرافیکی TIFF به صورت لوح فشرده (CD) ارائه شود.
• لطفاً فایل مورد نظر قبل از تحویل تست شده و از سلامت کیفیت آن اطمینان حاصل شود. بدیهی است که در صورت عدم رعایت موارد اشاره شده، پروژه در مسابقه شرکت داده نخواهد شد.
• از شاسی کردن شیت ها خودداری به عمل آید، لمینت کردن برای شیت های ارسالی اجباری نیست و به هیچ عنوان نام طراح و یا گروه طراحان و یا آرم خاصی روی پوستر درج نگردد.
• ولی نوشتن نام و نام خانوادگی و شماره تلفن همراه و ثابت روی لوح فشرده (CD) و روی پاکتی که صفحه ی توضیحات داخل آن گذاشته شده و همچنین روی کاغذی که دور شیت (پوستر) پیچیده شده الزامی است.

* لازم به یادآوری است که مدارک تحویلی شامل یک عدد پوستر، یک عدد CD و دو صفحه A4 (یک صفحه فارسی و یک صفحه انگلیسی) می باشد.

جوایز:
نفر اول: ۶۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال
نفر دوم: ۳۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال
نفر سوم: ۱۵/۰۰۰/۰۰۰ ریال
به ۱۰ منتخب دیگر نیز، لوح تقدیر اهدا خواهد شد.

زمان تحویل و داوری طرح ها:
آخرین مهلت تحویل طرح ها به دبیرخانه:
تا ساعت ۱۶ روز یکشنبه ۶ دی ماه ۹۴    ۶ بهمن ماه ۹۴
زمان داوری طرح ها: ۱۱ و ۱۲ بهمن ماه ۹۴
نتایج داوری و اهداء جوایز: اول اردیبهشت ماه ۹۵
* جوایز در مراسم یادمان و جایزه معمازی میرمیران در روز چهارشنبه اول اردیبهشت مقارن با روز معمار در خانه هنرمندان اعلام می گردد.

 

• اعلام نتایج:
(بروزرسانی مورخ ۹۵/۲/۴)

رتبه اول:
طرح مشترک خانم مهندس الهام کاظمی و خانم مهندس مائده اقارب پرست
(لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۶۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال

رتبه دوم:
– طرح مشترک آقای مهندس اشکان قشقایی، خانم مهندس سمانه متقی پیشه و آقای مهندس مجید اسماعیلی
– طرح مشترک خانم مهندس سارا کریمی، خانم مهندس سارا رحمتی سایه و آقای مهندس مجید اسماعیلی
(لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۳۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال)

رتبه سوم:
طرح مشترک خانم مهندس مایسا ظفر رزاق نیا و خانم مهندس مریم مسگریان
(لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۱۵,۰۰۰,۰۰۰ ریال)

طرح های منتخب :
۱- طرح مربوط به آقای دکتر محمد حسن ماستری فراهانی
۲- طرح مشترک مربوط به آقای مهندس پیمان کیانی – خانم مهندس رونیکا بی ریا- آقای مهندس امیر رنجبر
۳- طرح مشترک مربوط به آقای مهندس یاسر رحمانیان- خانم مهندس حمیرا عسکری- خانم مهندس مهدیه غلامی
۴- طرح مشترک مربوط به آقای مهندس محسن کاظمیان فرد- آقای مهندس مهران عارفیان- خانم مهندس مونا رضوی
۵- دطرح مشترک آقای مهندس کریم نعمتی- آقای مهندس حمید حجازی آزاد
۶- طرح مشترک آقای مهندس مهدی قائمی- آقای مهندس محمد عرب دشتی- خانم مهندس هنگامه مهره پرور- خانم مهندس مینا صالحی- خانم مهندس ندا دبیری
۷- طرح مشترک آقای مهندس امیر حجار- خانم مهندس لیلی میرزا خلیلی
۸- طرح مشترک آقای مهندس مهدی احمدی- آقای مهندس پیمان اسحاقی
۹- طرح خانم مهندس مینا کاکاوند
۱۰- طرح آقای مهندس حامد اسدی

………………………………………………………………………

در صورتی که شرکت کنندگان سوالی در رابطه با برگزاری مسابقه داشته باشند می توانند از طریق ایمیل و تلفن های بنیاد معماری میرمیران تماس حاصل فرمایند.
تلفن: ۸۸۶۱۵۸۶۹    –    ۸۸۰۵۸۸۲۷
ایمیل: info@mirmiran-arch.org
سایت مرتبط: www.mirmiran-arch.org
پوستر فراخوان
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



۳ نظر on “دهمین دوره مسابقه معماری میرمیران با موضوع “معماری؛ از زمین تا آسمان””

  • عادل wrote on ۷ آبان, ۱۳۹۴, ۱۶:۲۷

    دوستانی که میخوان شرکت کند ی طرح معماری ندن بلکه با توجه به سابقه این فراخوان های قبلی فقط کار گرافیکی انجام بدین “مسابقه در حد طراحی پوستره.سری قبل رو حتما ببینید.با اون طرح ویژشون

  • کیومرث سبحانی wrote on ۱۳ آذر, ۱۳۹۴, ۲۱:۵۷

    لطفا به منظور تحویل پوستر متقاضیانی که از شهرستان ها تمایل به شرکت دارند آدرسی مرقوم بفرمایید.
    در غیر این صورت آیا پوسترها بایستی به صورت حضوری تحویل داده شوند؟

  • saras wrote on ۶ دی, ۱۳۹۴, ۱۰:۱۸

    این مسابقه احتیاج به ثبت نام نداره؟
    فقط باید تا ۶ بهمن مدارک رو ارسال کنیم؟

نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook