دفاعیه کارشناسی ارشد مطالعات معماری ایران؛ «تاثیر نمایش و نمایش‌گری بر شکل‌گیری عرصه‌های عمومی شهر تهران در دوران قاجار» – در پردیس هنرهای زیبا

جلسه دفاع از پایان‌نامهٔ کارشناسی ارشد مطالعات معماری ایران، مورخ ۷ اسفند ماه ۹۷ در پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران برگزار می گردد.

دفاعیه پایان‌نامه با عنوان:
«تاثیر نمایش و نمایش‌گری بر شکل‌گیری عرصه‌های عمومی شهر تهران در دوران قاجار»

دانشجو: سیدمصطفی مرادیان
اساتید راهنما: الهام اندرودی و شیوا مسعودی
استاد مشاور: فریدون علیاری

چکیده ای از پایان نامه:
نمایش و نمایش‌گری هر کدام با تعبیری متفاوت، از جمله فعالیت‌های انسانی هستند که در میان جمع برگزار می‌شوند. به‌طور ویژه عرصه‌هاى عمومی شهر به واسطه حضور مردم برای انجام فعالیت‌های جمعی اجرای نمایش و نمایش‌گری را امکان‌پذیر می‌کنند. نمایش به‌طور مستقیم و نمایش‌واره‌ها و کنش‌های نمایش‌گری به‌مثابه امری درونی به‌طور غیرمستقیم به‌عنوان فعالیتی اجتماعی، به بررسی و بیان مسائل جامعه می‌پردازند. وضعیت سیاسی دوران قاجار، بستر مناسبی برای رشد نمایش و نمایش‌گری در عرصه‌های عمومی شهر ایجاد می‌کند. کارناوال‌های آینی مذهبی، نمایش‌های شادی‌آور یا نمادین و نمایش‌گری‌هایی به قصد بروز قدرت، عرصه‌های عمومی را به صحنه اجرا تبدیل کرده‌اند. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی چگونگی تأثیر نمایش و نمایش‌گری بر شکل‌گیری و توسعه عرصه‌های عمومی شهر تهران است. در این پژوهش، پس از مطالعه پیشینه موضوع، تعاریف مختلف عرصه‌های عمومی بررسی شده و ویژگی‌ها و انواع گونه‌های نمایشی و نمایش‌گری در دوران قاجار توصیف شده است. با بررسی این مؤلفه‌ها به روش توصیفی و با مراجعه به اسناد تاریخی دوران قاجار، در گام تحلیلی تلاش بر این است که چگونگی فعالیت و تأثیر گونه‌های نمایشی و نمایش‌گری بر عرصه‌های عمومی شهر تهران با ارجاع به نقشه‌ها و مدارک تصویری بر جای مانده ارایه شود. این پژوهش می‌تواند راه‌گشای نگرشی تازه بر تفسیر چگونگی شکل‌گیری شهر باشد. از نتایج این تحقیق پس از انجام تحلیل‌های معمارانه در شکل و عملکرد عرصه‌های عمومی شهر تهران می‌توان به ایجاد مسیرهای جدید، گسترش سطحی عرصه‌های عمومی معابر و محله، تبدیل عرصه بام به مکان جمعی، به وجود آمدن میدان و برون‌گرایی جداره‌های میدان، گشودگی جداره‌های مسکونی به گذرها با ایجاد تراس‌ها و موارد مشابه به‌واسطه هنر نمایش و امر نمایش‌گری اشاره کرد.

* حضور برای عموم علاقه‌مندان آزاد و رایگان می باشد.

زمان: سه‌شنبه، ۷ اسفند ماه ۱۳۹۷؛ ساعت ۱۲
مکان: دانشگاه تهران، پردیس هنرهای زیبا، ساختمان دپارتمان تجسمی، سالن دفاع
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook