دفاعیه کارشناسی ارشد؛ «آینده ای برای گذشته خیابان مدرس؛ ارایه الگوی مناسب نما در بافت سنتی شهر کرمانشاه» – دانشگاه رازی

جلسه دفاعیه پایان نامه کارشناسی ارشد گروه معماری، سه شنبه مورخ ۲۹ آبان ماه ۱۳۹۷ در دانشگاه رازی برگزار می گردد.

دفاعیه پایان نامه تحت عنوان:
آینده ای برای گذشته خیابان مدرس (ارایه الگوی مناسب نما در بافت سنتی شهر کرمانشاه با تاکید بر حفظ هویت جداره ارزشمند خیابان مدرس)

دانشجو: سیده رضوان عزیزی
استاد راهنما: دکتر سعید مرادی از دانشگاه رازی
استاد مشاور: دکتر محمدعلی خانمحمدی از دانشگاه علم و صنعت
داوران: دکتر بیژن کلهرنیا – دکتر عباس مهروان

چکیده ای از پایان نامه:
امروزه حفاظت از بافت های تاریخی از جمله موضوعات مورد توجه معماران و طراحان شهری است. در این میان جداره های شهری که متشکل است از نمای مجموعه بناهای یک محور، بیش از تمام عناصر در بافت تاریخی اهمیت دارد. بنابر این ساخت و ساز در این گونه محورها باید با دقت و توجه بیشتری انجام شود. از طرف دیگر موضوع نابسامانی نماها و اغتشاش منظر شهری از موضوعات مهم مورد بحث در طراحی معماری و شهرسازی می باشد. با این وجود منابع چندانی که به طور اختصاصی به این موضوع پرداخته باشد وجود ندارد.
موضوع طراحی نما در بافت تاریخی اهمیت بیشتری دارد زیرا محله های تاریخی شهرها جایگاه ویژه ای در فرهنگ و تاریخ کشورها دارند؛ به نوعی بافت تاریخی شهر شناسنامه واقعی آن است و هر نوع مداخله در آن نیازمند تحیل و ارزیابی بستر تاریخی است. دیدگاه های افراطی کپی کردن نماهای قدیمی و یا ایجاد نماهای متضاد و مغایر هر دو می تواند بر هویت جداره های معابر اثر مخرب داشته باشد. کپی کردن یا تقلید ظاهری از خصوصیات معماری گذشته در واقع نادیده گرفتن ابداع و نوآوری معمارانه است و مغایرت یا عدم توجه به زمینه تاریخی باعث نابودی هویت فرهنگی و تاریخی است. اتفاق درست در برخورد با این بافت ها این است که مخاطب باید احساس کند که پدیده ای متجانس به محیط افزوده شده است. همچنین درک زمینه و سازگاری با بناهای مجاور هرگز بر تقلید صرف متکی نیست. سازگاری ساختار جدید به طرح زمینه تاریخی آن وابسته است.
در این پژوهش جداره محور تاریخی مدرس در شهر کرمانشاه مورد بررسی قرار گرفته است. ایتدا با مطالعات کتابخانه ای و به روش تحلیلی-توصیفی؛ قواعد ترکیب بندی نما در معماری ایران از دوران باستان تا کنون بررسی شد. سپس با برداشت میدانی و با تحلیل و ساده سازی نمای بناها در این خیابان و به وسیله گونه شناسی نماها و همچنین ریشه یابی تاریخی برخی از فرم ها در این جداره؛ ضوابطی برای ساخت و سازهای آتی در این محور پیشنهاد شد. به این دلیل که ممکن است برداشت های متفاوتی از جملات یکسان وجود داشته باشد؛ در مرحله آخر طبق ضوابط پیشنهادی، طرح هایی نیز ارایه شد تا به عنوان الگو برای ساخت و ساز بناهای جدید مورد استفاده قرار گیرد.

* حضور برای عموم آزاد و رایگان است.

زمان: سه شنبه ۲۹ آبان ماه ۱۳۹۷، ساعت ۱۳
مکان: کرمانشاه، دانشگاه رازی. دانشکده هنر و معماری، کلاس ۳۰۲
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook