دفاعیه پایان‌نامه؛ “بازخوانی مدرنیزاسیون در معماری ایران:دورهٔ اوایل قاجار درآذربایجان”

اختصاصی معمارنیوز- دفاعیه پایان‌نامهٔ کارشناسی ارشد مطالعات معماری ایران
با عنوان: «بازخوانی مدرنیزاسیون در معماری ایران: دورهٔ اوایل قاجار در آذربایجان»

ارائه:
محمد شیخی

استاد راهنما:
محمدحسن خادم‌زاده

استاد مشاور:
سعید خاقانی

چکیده ای از پایان نامه:
در اکثر برخوردهایی که با مدرنیزاسیون در معماری ایران شده است، معماری مدرن را پدیده ای در نظر گرفته اند که حاصل مشاهده بناهایی است که در آنها به نحوی از ظواهر و نقشه های غربی استفاده شده است. ما حصل این تمرکز بر واقعه، اصطلاحات رایجی همچون معماری کارت پستالی، معماری بدون کاربری و معماری از روی هوس بوده است. با بررسی نقادانه پیشینه پژوهشی داخلی و خارجی که به مدرنیزاسیون در معماری ایران پرداخته اند، خلأ پژوهشی موجود برای رسیدن به چارچوب نظری تحقیق نمایان می شود. این خلأ باعث شده که با روش تفسیری تاریخی و با رویکرد تفکر و تحلیل سیستمی در این پژوهش، منابع دست اول داخلی و خارجی کتابخانه ای و بناهای متعلق به دوره عباس میرزا در ایالت آذربایجان، ابتدا معرفی شده و سپس شیوه خوانش این متون در بررسی تأثیر عوامل بر فرایند مدرنیزاسیون در معماری آذربایجان، تشریح شده و در ادامه به تأثیرات هر یک از این پنج عامل بر فرایند مدرنیزاسیون معماری، پرداخته شود و در نهایت هر یک از این تأثیرات با توجه به شاخصه های معماری، جمع بندی شوند.

هدف از انجام این پژوهش، بررسی معماری اوایل قاجار برای نیل به خوانش دوباره فرایند مدرنیزاسیون در معماری ایران و همچنین بررسی عوامل موثر بر مدرنیزاسیون معماری اوایل قاجار در آذربایجان است که در ادامه به تعیین شاخصه های مدرنیزاسیون در معماری بناهای ساخته شده اوایل قاجار در آذربایجان نیز می پردازد. طبق این برسی ها، جریانات تجدد خواهانه عباس میرزا را به دلیل بازتاب گسترده ای که در زمان خویش و زمان های بعد از خود داشته، می توان ریشه بسیاری از اقدامات مدرن ناصرالدین شاه دانست و مدرنیزاسیون در معماری ایران را نه از روی هوا و هوس و بدون کارکرد، بلکه از روی نیاز و با شناخت اولیه و به صورت فرایندی و تحت عوامل مختلف درونی و بیرونی دانست. البته برای بیان این موضوع با جزئیات بیشتر، نیاز به پژوهش های تکمیلی و شناخت شاخصه های معماری مدرن در دوره ناصرالدین شاه است تا بتوان به قطعیت گفت، فرایند مدرنیزاسیون معماری آذربایجان در این دوره، شروع جریان مدرنیزاسیون در معماری ایران است.

* حضور برای عموم آزاد و رایگان است.

زمان: سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶، ساعت ۱۳
مکان: دانشگاه تهران، پردیس هنرهای زیبا، ساختمان تحصیلات تکمیلی، طبقهٔ دوم
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook