دفاعیه دکتری شهرسازی؛ «تبیین سازگاری با حس مکان در فضاهای عمومی شهرسازی در جهت ارتقای ادراک آسایش حرارتی»

جلسه‌ی دفاع از رساله‌ی دکتری شهرسازی لابراتوار دکتری نظر، مورخ ۲۱ مهر ماه ۹۷ در گالری نظرگاه برگزار می گردد.

دفاعیه تحت عنوان:
«تبیین سازگاری با حس مکان در فضاهای عمومی شهرسازی در جهت ارتقای ادراک آسایش حرارتی»؛
(نمونه موردی: میدان امام خمینی و میدان امام حسین در شهر تهران)

دانشجو: الهام ضابطیان

استاد راهنما: دکتر رضا خیرالدین
استاد مشاور: دکتر ناصر براتی

داوران:
دکتر سید امیر منصوری
دکتر مهران علی الحسابی
دکتر محمدرضا بمانیان
دکتر فرشاد نوریان

چکیده رساله:
مطالعات انجام شده در زمینه آسایش و بویژه آسایش حرارتی (موثرترین و قابل سنجش ترین نوع آسایش) در فضاهای عمومی شهری، بیشتر به عوامل کالبدی پرداخته اند؛ در حالی که سازگاری روانی یکی از مهمترین عوامل موثر در ادراک آسایش است. لذا بسط مفهوم ادراک آسایش از اهداف کلیدی این پژوهش است. در واقع سنجش آسایش حرارتی، هدف سنجش این مطالعه نیست بلکه ابزاری برای محک زدن رابطه بین عوامل ذهنی و ادراک آسایش و در نهایت تعمیم آن به سایر انواع آسایش در حیطه رشته شهرسازی است. از سوی دیگر وجود حس مکان در یک فضای شهری یکی از پیش شرط های پایداری آن است. تاکنون نمونه مطالعات صورت گرفته در زمینه حس مکان در فضای شهری، به صورت کلی و کیفی بوده و بین سطوح مختلف حس مکان با شاخص های سنجش متفاوت، تمایزی قائل نشده اند. در این پژوهش سعی شده است به عنوان مدخلی برای ورود به این موضوع، به صورت روشمند به سنجش سطوح حس مکان در یک فضای شهری پرداخته شود. فرضیه پژوهش عبارتست از اینکه: «بین سازگاری روانی برای نیل به آسایش حرارتی با سطوح مختلف حس مکان در فضاهای شهری ارتباط مستقیمی وجود دارد.» مدل تجربی پژوهش نیز، پس از مفهوم سازی مبانی و تجارب، استخراج و با کمک خبرگان امر تدقیق شده است و سپس با استفاده از روش پیمایشی در دو فضای شهری تهران (میدان امام خمینی و میدان امام حسین)، با رویکرد مشارکتی (پرسشنامه) و در دو فصل سرد و گرم سال تحلیل شده است. بخش های عینی مربوط به آسایش حرارتی نیز با متغیرهایی مانند دما، باد، رطوبت و تابش، سنجیده شده و توسط نرم افزار Envimet شبیه سازی و تحلیل مکانی و کیفی شده است. همچنین منظر رنگی نیز تحلیل شده است. در نهایت با استفاده از آزمون های آماری، فرضیه پژوهش اثبات شده و پس از تحلیل های کیفی و کمی (برای مثال الگوی حضور جمعیت با توجه به شرایط آسایش و نحوه عکس العمل های افراد، تاثیر فعالیت ها و…) راهبردهایی در جهت ارتقای میزان سازگاری روانی و حس مکان و افزایش همبستگی مذکور، ارائه شده است.

* حضور برای عموم آزاد و رایگان می باشد.

زمان: شنبه ۲۱ مهر ماه ۹۷، ساعت ۱۶:۳۰
مکان: تهران، خیابان آزادی، خیابان دکتر قریب، شماره ۲۳، گالری نظرگاه
شماره تماس: ۰۹۱۲۷۱۷۰۲۵۹
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook