دفاعیه دکتری با عنوان «تبیین رابطه پیکره بندی فضایی و تعاملات اجتماعی: در طرح بندی محیط های مسکونی معاصر؛ کوی نارمک، کوی یوسف آباد و شهرک غرب»

جلسه دفاعیه دکتری معماری، دوشنبه مورخ ۲۴ تیر ۹۸ در سالن قضاوت دکتری معماری پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزار می گردد.

دفاعیه پایان نامه تحت عنوان:
تبیین رابطه پیکره بندی فضایی و تعاملات اجتماعی
در طرح بندی محیط های مسکونی معاصر؛ کوی نارمک، کوی یوسف آباد و شهرک غرب

پژوهشگر:
حامد همدانی گلشن؛ دانشجوی مقطع دکتری رشته معماری

استاد راهنما:
دکتر قاسم مطلبی

استاد مشاور:
دکتر مصطفی بهزادفر

چکیده ای از پایان نامه:
امروزه، نظریه نحوفضا، گستره وسیعی یافته است و توانایی و قابلیت های آن بر بخش های زیادی از ادبیات معماری و طراحی شهری سایه افکنده است. غالب دانشکده های معماری و شهرسازی در دوران کنونی، کرسی یا هسته تحقیقاتی بر محور این نظریه، را در خود جای داده اند. هر ساله بخش زیادی از پژوهش های کارشناسی ارشد معماری و طراحی شهری و شهرسازی بر پایه آن شکل می گیرد. این پژوهش در تلاش برای نشان دادن ویژگی های فرهنگی است که در هر جامعه ای باید پیش شرط مطالعات مذکور قرار گیرد. هدف از آن سنجش و ارزیابی نتایج نظریه نحوفضا با استفاده از یک مدل تجربی است. برای این منظور، سه کوی مسکونی که هر سه در دوران پهلوی دوم شکل گرفته اند را به صورت هدفمند از میان کوی های متعدد بر می گزیند. مدل نظری نحوفضا را بر روی آنها اعمال می کند و سپس با استفاده از مدل تجربی که در مطالعات میدانی پژوهشگر شکل گرفته است به سنجش و ارزیابی مدل نظری نحو فضا می پردازد. فرضیه اصلی پژوهش این است که واقعیت بیرونی رخدادها، با مدل نظری نحوفضا تطابق ندارد و برای تطابق آن با نتایج تجربی می توان از نظریه قرارگاه های رفتاری راجر بارکر بهره گرفت. برای شکل دهی به مدل نظری نحوفضا، ابتدا بلوک های ساختمانی و قطعات زمین ها از داخل این کوی های مسکونی استخراج می شود و مابقی جزییات آن حذف می شود. سپس این بلوکها و قطعات زمین در داخل نرم افزار دپت مپ وارد می شود و بر روی آن نقشه های خطی ترسیم می گردد. توسط نرم افزار، با استفاده از نقشه های خطی، مدل ارتباط میان فضاها و اتصالات فضاها به یکدیگر، به صورت یک طیف از قرمز به بنفش ترسیم می شود. از سوی دیگر، به منظور شکل دهی به مدل تجربی از مشاهده مستقیم استفاده می شود. پژوهشگر با استفاده از موقعیت های متنوع مشاهده، در کوی های نارمک، یوسف آباد و شهرک غرب به زندگی در میان مردم برای فواصل زمانی چهار ماهه مبادرت کرده است و تجربیات خود را در یادداشت های روزمره و مشاهدات ثبت نموده است. براساس نظریات راجر بارکر، از میان مشاهدات روزمره، قرارگاه های رفتاری به تمایز مشخص می شوند. در نهایت از تطابق مدل نظری نحو فضا و مدل روانشناسی اکولوژیک، خلاء های نظریه نحوفضا نمایان می شود. نتیجه اینکه، فرهنگ جامعه ساکن در نوع استفاده از نحوفضا نمی تواند نادیده گرفته شود. ویژگی های فرهنگی، الگوهای رفتاری حرکت را تغییر می دهد و تغییر الگوهای رفتاری-حرکتی به معنی تغییر مبانی اولیه ای است که نحوفضا بر آن بنا شده است. لذا واقعیت های بیرونی تعاملات اجتماعی قابل مشاهده در کوی های مسکونی، برآیندی از نظریه نحوفضا و نظریه قرارگاه های رفتاری هستند و هر یک بدون دیگری ناقص است و تنها گویای بخشی از واقعیت بیرونی است. در نهایت، پژوهش برای تفسیر و فهم رخدادهای بیرونی با استفاده از نظریه نحوفضا و قرارگاه های رفتاری، روشی ترکیبی را پیشنهاد می کند که می تواند یک چارچوب نظری برای یک نظریه فراگیر در روانشناسی محیطی تلقی گردد.

* حضور برای عموم دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری آزاد و رایگان می باشد.

زمان: دوشنبه، ۲۴ تیر ماه ۱۳۹۸، ساعت ۱۰ الی ۱۲
مکان: دانشگاه تهران، پردیس هنرهای زیبا، دانشکده معماری، سالن قضاوت دکتری معماری
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook