دفاعیه دکتری با عنوان «بازتعریف مفهوم دروازه‌ها در مکان‌شهری؛ تأثیر دروازه‌های شهری بر ادراک عابران»

دانشجو محمد رضایی ندوشن؛ از پایان نامه دکتری خود تحت عنوان «بازتعریف مفهوم دروازه‌ها در مکان‌شهری؛ تأثیر دروازه‌های شهری بر ادراک عابران»، مورخ ۲۴ شهریور ۹۸ در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران دفاع خواهد نمود.

عنوان پایان نامه:
بازتعریف مفهوم دروازه‌ها در مکان‌شهری؛ تأثیر دروازه‌های شهری بر ادراک عابران
نمونه‌ی موردی: شهر قم در دوره‌ی صفویه و قاجار

دانشجو:
محمد رضایی ندوشن

اساتید راهنما:
دکتر سیدعبدالهادی دانشپور
دکتر مصطفی بهزادفر

هیأت داوری:
دکتر منوچهر طبیبیان
دکتر ناصر براتی
دکتر سید مجید مفیدی شمیرانی
دکتر رضا خیرالدین

چکیده ای از پایان نامه:
شهرهای ایران تا سده‌ی پیش به‌علت مسائل امنیتی، اقتصادی و اجتماعی دارای برج، بارو، خندق، پل و دروازه بوده‌اند. به همین سبب تنها مکان ورود به آنها، فضاهای‌ دروازه‌ای بوده است. وجود دروازه‌ها همواره تعریف مناسب و مهمی از ورودی را برای شهرها در گذشته ایجاد کرده و مکان ورود نقش هویتی پررنگی برای شهروندان داشته است و فضاهای ورودی به‌عنوان مکانی مهم در نظام دسترسی هر شهر بوده است. بررسی‌های این رساله نشان می‌دهد به ورودی‌های مختلف در نظام معماری و شهرسازی گذشته ایران از نظر کالبدی، محیطی، تاریخی و ارتباطی توجه فراوانی شده است لیکن عموم این پژوهش‌ها توجه اندکی به تأثیرات ادراکی ورودی‌ها بر عابران شده است. فرض این رساله این است که اگر به اثرات ادراکی ورودی‌های شهرها و فضاهای شهری در گذشته پرداخته شود، نتایج متفاوتی در مورد ویژگی‌هایی که ورودی‌ها به دست می‌آید. با توجه به موضوع و مسأله و اهداف پژوهش، رساله از روش تحقیق آمیخته (کمی و کیفی) و راهبرد موردپژوهی استفاده نموده است. شیوه‌ی پژوهش مبتنی بر داده‌پردازی به وسیله‌ی بررسی اسناد، کتب تاریخی، سفرنامه‌ها و منابع تصویری تاریخی، مشاهده مکان با پیمایش میدانی و تحلیل منظرین دیداری، تحلیل به وسیله تطبیق مشاهده با مطالعه اسنادی و ادبیات جهانی و در نهایت یافته‌اندوزی به‌صورت استنباطی صورت گرفته است. از آنجا که شهر تاریخی، مذهبی و زیارتی قم به عنوان نمونه‌ی موردی انتخاب شده، سلسله مراتب ورود به این شهر با آداب زیارت همراه است که برای ورود به شهر مکان‌ها، نقاط عطف و مناظر و منازل را تعریف می‌نماید. این رساله سلسله‌مراتب تشّرف از مبادی‌های ورودی شهر قم را بررسی و معرفی می‌نماید. نتایج تحقیق حاضر نشان می‌دهد مبادی ورودی شهر قم در بازه‌ی زمانی پژوهش، محدود به مکان دروازه نبوده بلکه حوزه‌ای خطی از اولین رؤیت شهر تا داخل آن را شامل می‌شود که در این میان، مهم‌ترین نقطه‌ی آن دروازه است. سلسله فضاهای ورودی به شهر قم با تأثیر زیاد بر ادراک مخاطب موجب تقویت حس زیارت زائران شده است.

* حضور برای عموم آزاد و رایگان می باشد.

زمان: یکشنبه، ۲۴ شهریور ماه ۱۳۹۸، ساعت ۱۰
مکان: دانشگاه علم و صنعت ایران، سالن اجتماعات شهید مداح دانشکده معماری و شهرسازی
منبع: دانشگاه علم و صنعت ایران
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook