دفاعیه دکتری؛ «فرم شهر در گذار مطالعه تطبیقی تغییرات پیکربندی فضایی»

دانشجو مسعود الهی؛ از پایان نامه خود تحت عنوان «فرم شهر در گذار مطالعه تطبیقی تغییرات پیکربندی فضایی و تأثیر آن بر ناهمسانی اجتماعی- اقتصادی ساکنان شهر قم حد فاصل (۱۳۷۵_۱۳۸۵)»، مورخ ۱۵ مهر ۹۶ در آمفی تئاتر دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت ایران دفاع خواهد نمود.

چکیده ای از پایان نامه:
پایش ویژگی‌های پویای فرم شهر و تغییرات حاصل از سازماندهی مجدد فرم، از موضوعات کلیدی مورد علاقه پژوهشگران مطالعات شهری بوده است. از این مطالعات می‌توان به بررسی ارتباط میان تغییرات ویژگی‌های پیکربندی فضایی و تاثیرات آن بر تغییرات ویژگی‌های سایر لایه‌های تشکیل دهنده فرم شهر اشاره داشت.

این رساله سعی دارد تا با بهره‌گیری از رویکرد ترکیبی فضایی-اجتماعی، ضمن معرفی مدل‌های مفهومی مورد استفاده در پایش پیکربندی فضایی، به بررسی تغییر مولفه‌های پیکربندی فضایی و تاثیرات آن بر پراکنش مولفه‌های اجتماعی-اقتصادی ساکنان در فضای نمونه بپردازد. بررسی مطالعات فضایی-اجتماعی فرم شهری بیانگر این مطلب است که در غالب مطالعات گذشته این دو نوع نگاه به فرم شهر، در زمینه بازنمایی ویژگی‌های ریخت‌شناسی فضایی و فرآیندهای پویای اقتصادی-اجتماعی فرم، به صورت مجزا از یکدیگر مورد استفاده قرار داده شده‌اند و در خلال دو دهه اخیر شاهد گسترش مطالعات ترکیبی و چند لایه ویژگی‌های فرم شهر هستیم.

این پژوهش با بررسی روش‌های تحلیلی مورد استفاده در بررسی پیکربندی فضایی در دوره معاصر و معرفی کاربردها، مزایا و معایب این روش‌ها، از روش تحلیل چیدمان فضا در بازنمایی ویژگی‌های هندسی پیکربندی فضایی استفاده نموده است. همچنین از روش تحلیل عاملی در ساخت شاخص ترکیبی ویژگی‌های اجتماعی-اقتصادی ساکنان در نمونه مطالعه و از تحلیل‌های هم‌بستگی دو متغیره و رگرسیون به عنوان ابزار تحلیل رابطه میان شاخص‌های پیکربندی فضایی و ویژگی‌های اجتماعی-اقتصادی ساکنان بهره می‌گیرد.

نتایج حاصل از این رساله بیانگر وجود رابطه همبستگی معنادار میان شاخص عدم مشابهت هم‌پیوندی فضایی و شاخص ناهمسانی اجتماعی-اقتصادی ساکنان شهر قم در بازه مورد بررسی (۱۳۷۵-۱۳۸۵) می‌باشد. بیشترین مقدار رابطه هم‌بستگی در مناطق دو و چهار و کمترین میزان آن مربوط به منطقه یک شهر قم در دوره مطالعه می‌باشد. بررسی امکان پیش‌یابی تغییرات شاخص ناهمسانی اجتماعی-اقتصادی از طریق پایش شاخص عدم مشابهت هم‌پیوندی فضایی نشان می‌دهد که علی رغم وجود و اثبات تاثیرپذیری شاخص‌های اجتماعی-اقتصادی از تغییرات شاخص‌های پیکربندی فضایی فرم شهری در سطح ۳۵ درصد، این رابطه چندان دقیق و مستحکم نیست و پیش‌یابی تغییرات شاخص‌های اجتماعی-اقتصادی منوط به توجه همزمان شهرسازان به سایر شاخص‌های موثر بر تغییرات ویژگی‌های اجتماعی-اقتصادی ساکنان می‌باشد.

اساتید و داوران:
دکتر سیدعبدالهادی دانشپور
دکتر مصطفی عباس زادگان
دکتر مهران علی الحسابی

* حضور برای عموم آزاد و رایگان می باشد.

زمان: شنبه ۱۵ مهر ماه ۱۳۹۶، ساعت ۸
مکان: آمفی تئاتر دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران
منبع: دانشگاه علم و صنعت ایران
دریافت تصویر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook