دفاعیه دکتری؛”شناخت ومدل یابی آستانه تحمل تنوع درکاربری زمین (نمونه موردی: شهر کرج)”

دانشجو نصیبه قمری سبزواری؛ از پایان نامه خود تحت عنوان «شناخت و مدل یابی آستانه تحمل تنوع در کاربری زمین(نمونه موردی : شهر کرج)»، مورخ ۲۶ بهمن ماه ۹۵ در آمفی تئاتر دانشکده معماری دفاع خواهد نمود.

چکیده ای از پایان نامه:
از آنجایی که مفهوم تنوع برای بسیاری از  برنامه ریزان ناآشنا است بنابراین موضوعات مربوط به آن در فرایند و عمل برنامه ریزی به عنوان یک اولویت در نظر گرفته  نمی شوند. به عبارتی دیگر مسأله اصلی برنامه ریزان علاوه بر نداشتن درک درستی از مفهوم تنوع، ندانستن نحوه برقراری ارتباط میان موضوعات مربوط به تنوع و برنامه ریزی فضایی است.

به این ترتیب می توان با استفاده از تئوری تنوع، اصلاحاتی در بعد مکانی برنامه ریزی کاربری زمین انجام داد و همچنین از مدل های کمّی به عنوان گامی راهگشا جهت درک بهتر مفهوم چند بعدی تنوع در کاربری زمین استفاده نمود. بنابراین هدف این رساله شناخت مفهوم تنوع و عوامل موثر بر ایجاد تنوع در فضاهای شهری و کاربری زمین است که بر اساس این شناخت، مدل ریاضی غیرپارامتری و تعمیم پذیری جهت تعیین میزان بهینه تنوع در کاربری زمین شهری نوشته شود.

رویکرد این پژوهش به هر دو صورت کیفی و کمّی می باشد و راهبرد اصلی آن مطالعه اسنادی و موردکاوی است. در این رساله بر اساس مراحل مختلف آن، از شیوه های مرور منابع کتابخانه ای، پرسشگری و مطالعه میدانی در جمع آوری داده ها استفاده شده است. همچنین از روش های تحلیل محتوای کمّی، تحلیل همبستگی و نتیجه گیری بر اساس استدلال منطقی در تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است.

بر مبنای محاسبات انجام شده در شهر کرج به عنوان نمونه موردی، محلات جهانشهر و عظیمیه دارای تنوع کاربری زمین در سطح بهینه هستند. همچنین رابطه معنا داری میان تنوع کاربری زمین در شهر کرج و عواملی مانند قدمت بالای محلات، وجود ساختمان های متنوع به لحاظ ارزش معماری و اقتصادی، وجود بلوک های شهری با طول کوتاه، پویایی و سرزندگی و شبکه معابر مناسب پیاده و سواره وجود دارد.

اساتید راهنما:
دکتر مصطفی بهزادفر
دکتر اسماعیل شیعه

* حضور برای عموم آزاد و رایگان می باشد.

زمان: سه شنبه ۲۶ بهمن ماه ۹۵، ساعت ۱۱
مکان: آمفی تئاتر دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران
منبع: دانشگاه علم و صنعت ایران
دریافت تصویر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook