دفاعیه دکتری؛”تبیین مؤلفه های مؤثر در انطباق ابزارهای نوین نورروز باساختمان”

دانشجو مصطفی قلی پور؛ از پایان نامه دکتری خود تحت عنوان «تبیین و ارزیابی مؤلفه های مؤثر در انطباق ابزارهای نوین نور روز با ساختمان»، مورخ ۱۵ بهمن ۹۶ در سالن جلسات دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران دفاع خواهد نمود.

چکیده ای از پایان نامه:
امروزه با توجه به بحران نور روز در ساختمان­ ها؛ افزایش سهم روشنایی طبیعی در فضای داخلی به لحاظ ترجیحات اقتصادی، سلامت و زیست- محیطی از اهمیت بالایی برخوردار می­باشد. پژوهش حاضر، در راستای بسترسازی جهت بهره­ گیری از “فناوری­ های نوین نور روز” در هسته کور ساختمان­ ها -فضاهای مجاور “چاه نوری” در ساختمان‌های میان مرتبه تهران- برنامه ریزی شده و با هدف شناسایی و ارزیابی عوامل مؤثر در انطباق ابزارهای نوین انتقال نور روز با ساختمان شکل‌گرفته است. به­ منظور کشف اینکه در مواجهه‌ی ابزارهای نور روز با ساختمان، چه معیارهایی دخیل هستند، مستلزم این است تا از منظری خارج از حوزه طراحی ابزار­ها و از منظر حوزه ­های مرتبط با ساختمان، به این هم‌جواری نگریسته شود.

پژوهش به دنبال پاسخگویی به این سؤال است که: «عوامل مؤثر بر انطباق ابزارهای نوین انتقال نور روز با چاه‌های نوری متداول ساختمان‌های میان مرتبه تهران کدم‌اند و سهم هریک چیست؟» در راستای رسیدن به هدف پژوهش، رساله در چهار گام برنامه‌ریزی گردید. در گام اول جهت دستیابی به مؤلفه‌های مؤثر در بهره‌گیری از فناوری‌های نوین نور روز در ساختمان، به‌ بررسی ساختاریافته در ادبیات پرداخته شد و بانک اطلاعاتی متشکل از خصوصیات عملکردی سامانه ­ها و با رویکرد استخراج مؤلفه‌ها تشکیل گردید. پس از استخراج مؤلفه‌ها و طبقه‌بندی آن‌ها، چارچوبی نوین از معیارها و شاخص ­ها شکل گرفت که پایه گام‌های بعدی پژوهش گردید. در مرحله بعدی از این گام، چارچوب مذکور طی مراحل سه‌گانه دلفی، توسط متخصصان، غربالگری و تثبیت گشت.

در گام دوم پژوهش، روابط تعاملی میان معیارها و زیر معیارها از طریق تکنیک دیماتل مورد ارزیابی قرارگرفته و شبکه ارتباطی و روابط معنی‌دار میان آن‌ها ترسیم گردید. در گام سوم پژوهش، به تحلیل، ارزیابی و رتبه‌بندی مؤلفه‌ها و تعیین سهم هریک در انطباق ابزارها با ساختمان پرداخته شد. در این مرحله با استفاده از راهبرد تصمیم­ گیری چند معیاره و با بهره‌گیری از تکنیک تحلیل شبکه‌ای، به بررسی مؤلفه‌های مؤثر در انتخاب ابزار مناسب و منطبق با نورگیر پرداخته شد و در نهایت سهم و اولویت‌های تأثیر هریک از زیر معیارهای ۲۲ گانه استخراج گردید. نتایج حاکی از این است که در این مواجهه، مؤلفه‌های حوزه ساختمانی بیش از مؤلفه‌های درونی و شاخص‌های کارکردی ابزارها در انطباق آن‌ها با ساختمان نقش ایفا می­کنند. در گام چهارم پژوهش، پس از گرداوری داده ­های ترکیبی، سامانه­‌هایی که بر اساس اولویت‌بندی بخش پیشین ­و متناسب خصوصیات بستر موردمطالعه به سامانه بهینه نزدیک‌تر بودند، بر پایه تکنیک تاپسیس شناسایی، رتبه‌بندی و پیشنهاد گردید. پژوهش در گام سوم و چهارم موفق به تدوین یک ساختار ترکیبی برای تعیین میزان انطباق ابزارهای نوین نور روز با ساختمان و انتخاب بهینه گردید.

اساتید راهنما:
دکتر محسن فیضی
دکتر فاطمه مهدی زاده

* حضور برای عموم آزاد و رایگان می باشد.

زمان: یکشنبه ۱۵ بهمن ماه ۱۳۹۶، ساعت ۱۶
مکان: سالن جلسات دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران
منبع: دانشگاه علم و صنعت ایران
دریافت تصویر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook