دفاعیه دکتری؛ “تبیین رابطه زمان و ادراک تداوم معنای مکان به واسطه ریتمهای شهری”

دانشجو نصیبه چربگو؛ از پایان نامه خود تحت عنوان «تبیین رابطه زمان و ادراک تداوم معنای مکان به واسطه ریتم های شهری»، مورخ ۲۶ تیر ماه ۹۶ در آمفی تئاتر دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت ایران دفاع خواهد نمود.

چکیده ای از پایان نامه:
امروزه، موضوعاتی از قبیل ناب­ گرایی و ساده ­سازی، گرته­ برداری از درون و بیرون، بدون توجه به زمینه طراحی و همچنین سرعت و کثرت اطلاعات، ارمغانی جز انقطاع جریان پیوسته معنا در محیط نداشته اند. انقطاعی که موجب زندگی در زمانی ناپیوسته و منقطع شده است. این درحالیست که هر عصری هویت خود را دارد، اما آنجا که گسست روی می‌دهد مصادیقی از بحران هویتی در افراد و مکان­ ها رخ می­نماید. بنابراین با وجود اینکه شهر به­ طور مداوم در حال تغییر است اما نرخ تغییر عناصر و اجزا متفاوت آن به یک اندازه نیست و به همین دلیل اصالت و هویت آن حفظ می­شود و حس مکان و ثبات شخصیت از اهمیت و ارزش بسیاری برخوردار می­ گردد. برای دستیابی به تداوم و جریان پیوسته در بعد معنایی مکان، می­بایست بر جنبه­ های آرام­ تر مکان متمرکز شد. در این زمینه، به نظر می­ رسد لحاظ کردن زمان به عنوان بعد چهارم فضا قابلیت‌های جدیدی را در برخورد با مسائل شهری پیش رو قرار می‌دهد. در حقیقت، با توجه به تغییرات به وقوع پیوسته و در شرف وقوع در شهرها و اجتماعات و پیامدهای کالبدی و اجتماعی آن، دستیابی به چارچوبی که ارتباط معنای مکان را با زمان و فضا روشن نماید، ضروری به نظر می­ رسد. همچنین با توجه به تغییرات گسترده در شهر مشهد ضرورت پرداختن به این موضوع به عنوان نمونه مورد مطالعه روشن می­ گردد.

بنابراین، رساله ­ی حاضر با هدف پاسخگویی به بحران­ معنا در محیط، به تبیین رابطه زمان و تداوم معنا می­پردازد. مرور ادبیات مرتبط در این پژوهش نشان داد از میان اجزای زمان، ریتم­ ها از نظر محتوایی بسیار به مفهوم تداوم نزدیک می­باشند و هر دوی این مفاهیم همزمان در برگیرنده نوعی حرکت و پویایی ضمن ثبات و تکرار هستند. پس از مرور ادبیات در ارتباط با مفاهیم معنا، زمان، تداوم و ریتم، جایگاه این نوشتار در ادبیات در قالب چارچوب مفهومی ارائه گردیده است. در چارچوب مفهومی، ضمن ارائه مدل مفهومی برگزیده از معنای مکان و چارچوب مطالعه زمان در برنامه ریزی، شاخص ­های اولیه تداوم معنا نیز ارائه شده است که در ادامه­ ی پژوهش میدانی تکمیل گردیده است. در فرایند پژوهش، روش کیفی مد نظر بوده است. به طور مشخص در مطالعه­ ی زمان، تکنیک مطالعات کتابخانه ­ای منابع کتبی و تاریخ شفاهی استفاده شده است و در مطالعه­ ی معنا، نشانه­ شناسی با دورنمای پدیدارشناسی که به مرور تجربیات زیسته افراد می­پردازد مد نظر بوده است. رویکرد تحلیل نیز در بخش نخست، تحلیل ریتم و در تعبیر معنا، پدیدارشناسی تفسیری می باشد.

در پایان، یافته­ ها نشان داد زمان به واسطه هر دو نوع خود- زمان مستقل و ارتباطی- بر تداوم معنا تأثیرگذار بوده است. این تأثیرگذاری در قالب دیرپایی یا طول مدت زمان، تاریخ و ریتم ­ها می ­باشد. همچنین یافته­ های تحلیل جزئی­ تر نشان می­ دهد در تداوم معنای مکان ثبات روابط بین اجزاء و مولفه­ های مکان از اهمیت بیشتری نسبت به ثبات اجزاء مکان برخوردار است. در روابط بین اجزاء مکان نیز رابطه دو جزء انسان و فضا واجد بیشترین اشاره­ های معنایی و ماندگاری ذهنی بوده است. در خصوص رابطه ریتم­ ها و معنای مکان نیز روشن شد معانی مرتبط با ریتم­ های خطی که معادل تجارب روزمره متداوم هستند، بیشتر در ذهن افراد تداوم داشته است. این در حالیست­ که تداوم عینی ریتم­ های دوره­ای یا رویدادهای تجربی بیش از سایر انواع ریتم می­ باشد.

* حضور برای عموم آزاد و رایگان می باشد.

زمان: دوشنبه ۲۶ تیر ماه ۱۳۹۶، ساعت ۱۵:۳۰
مکان: آمفی تئاتر دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران
منبع: دانشگاه علم و صنعت ایران
دریافت تصویر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook