دبیرخانه دائمی نظارت بر مسابقات معماری و شهرسازی تشکیل شد

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با صدور بیانیه‌ای از شروع به کار دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی خبر داد.
مظاهریان در متن این بیانیه آورده است:

“خلافیت، رقابت، انتخاب”
در پس بسیاری از بناهایی که گرامی داشته می شوند رقابتی سالم در انتخاب آنها برگزار شده است. این مسابقات باعث برانگیخته شدن ایده‌های ناب شده و موجب می شود بستری مناسب برای خلق بهترین‌ها فراهم گردد.
مسابقات معماری و شهرسازی زمینه‌ای برای خلق ایده‌ها و استعدادهای جدید است. شرکت کنندگان در مسابقه تعصبات را کنار گذاشته، موانع را در هم شکسته و طرح های خلاقانه تولید می کنند. (اقتباس از سونام پراسودو نیک جانسون)

مسابقات معماری و شهرسازی فعالیتی گروهی و جمعی گاه با مشارکت هزاران نفر است که حاکمیت قواعد و قوانین بازی، سازماندهی، راهبری صحیح و بی عیب و نقص آنها هم از نقطه نظر برخورداری از بهترین و کارآمدترین نتیجه و هم از زاویه پایبندی به قانون و رفتار عادلانه در رعایت حقوق طرفین ذینفع و درگیر در رقابت و امکان پاسخگوئی آتی به نتایج اعلام شده از بیشترین اهمیت برخوردار است.
نظم بخشی به مسابقات معماری و شهرسازی و نیاز به سازماندهی و نظارت بر این امر و در نتیجه، تدوین چهارچوب و روالی قانونمند برای برگزاری مسابقات سال ها است که محل چالش نهادها و گروه های مختلف حرفه ای، ذینفعان و متولیان امر بوده است.

آئین‌نامه جامع برگزاری مسابقات طراحی معماری و شهرسازی با پیشنهاد فرهنگستان هنر در تاریخ ۱۳۸۱/۱۲/۲۰ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و در تاریخ ۱۳۸۲/۱/۲۶  طی بخشنامه شماره ۳۰۹/د ش بعنوان ضوابط لازم الاجرا برای کلیه دست اندرکاران مسابقات معماری و شهرسازی در سطح کشور اعم از سازمان های دولتی و بخش خصوصی و از اشخاص حقیقی تا حقوقی ابلاغ شد و پیشینه استنادی تدوین این آئین نامه را می توان در نشریه شماره ۲۴۰ سازمان برنامه و بودجه و اندک مدارک پراکنده‌ای که توسط صاحب نظران و اهل حرفه جمع‌آوری گردیده است در نظر گرفت.

بر اساس آئین‌نامه جامع برگزاری مسابقات “تشکیل دبیرخانه دائمی و هیأت حل اختلاف از وظایف وزارت راه و شهرسازی است” که در این راستا با توجه به نگاه ویژه مقام‌عالی وزارت جناب آقای دکتر آخوندی به حرفه معماری و شهرسازی و دستور مساعد ایشان مبنی بر تشکیل این دو نهاد از سال ۱۳۹۳ کارگروه مشورتی از صاحب نظران و اهل حرفه جهت بررسی و فراهم نمودن مقدمات استقرار دبیرخانه در معاونت مسکن و ساختمان تشکیل گردید و سرانجام با فراهم شدن بستر اجرایی این رویداد مهم مقرر شد در تاریخ ۳/۲/۱۳۹۴ همزمان با بزرگداشت شیخ بهائی و روز معمار این دبیرخانه فعالیت خود را ‌آغاز نماید.ضروری است از تاریخ شروع به کار دبیرخانه، تمامی مسابقات کشور در دبیرخانه دائمی ثبت گردد و در صورت تأیید، مجوز استفاده از نشان دبیرخانه برای درج در فراخوان مسابقه به مدیر برگزاری اعطا می گردد.

به منظور هر چه بهتر اداره شدن دبیرخانه دائمی مسابقات و نظارت و ساماندهی امر مسابقات در سطح کشور، همانگونه که در استقرار دبیرخانه دائمی معمول گردید کمک و یاری شما صاحبنظران، اهالی حرفه و دانشگاه را طلب می نماید.
امید است که در روند اجرای نقش نظارتی این دبیرخانه، همه ارکان و دست‌اندرکاران مسابقات (اعم از سرمایه‌گذاران، کارفرمایان، مدیران، مشاوران، داوران، شرکت کنندگان و تمامی نظامات،  انجمن ها، اصناف و بنگاه‌های حرفه ای) با ترویج و اجرای ضوابط و مقررات، علاوه بر ارتقاء سطح کیفی و کمی مسابقات بتوانند این روش مبارک را در سطح جامعه تبلیغ، تشویق و نهادینه نمایند.

منبع خبر: www.MemarNews.com

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



۶ نظر on “دبیرخانه دائمی نظارت بر مسابقات معماری و شهرسازی تشکیل شد”

  • 100 wrote on ۲۹ فروردین, ۱۳۹۴, ۱۴:۲۲

    با سلام. واقعا مسابقات معماری نیاز به ساماندهی ویژه ای داره مثلا: تعهد برگزار کنندگان مسابقات نسبت به زمان های مربوطه، زمان تحویل نهایی،زمان اعلام نتایج و…- خیلی از مسابقات آثار برندگان رو اطلاع رسانی نمیکنن- پایین بودن جوایز مسابقات- اهمیت مسابقات معماری در ایران نیاز به توجه بیشتری داره خصوصا از نظر برگزارکنندهاو…
    با تشکر از پیگیریهای مثبت شما

  • حامد wrote on ۲۹ فروردین, ۱۳۹۴, ۱۶:۱۲

    ممنونم از پیگیری های شما

    فقط امیدوارم این دبیر خانه به وظیفه خودش عمل کنه نه اینکه خودش یک مشکل مجهول دیگه تو مسابقات نامعلوم ما ایجاد کنه…

    دوباره از معمار نیوز بخاطر نگاه دلسوزانه اش به شرایط مسابقات معماری ایران تشکر می کنم…

  • ناشناس wrote on ۳۰ فروردین, ۱۳۹۴, ۹:۰۰

     از پیگیریهای دائم شما در این خصوص، متشکرم، کاش این دبیرخانه به صورت جدی پیگیری کنه. من در مسابقه بنیاد آسمان که سال پیش از طرف دانشگاه ادیان و مذاهب قم برگزار شد برنده شدم اما برای اهدای جوایز هیچ اقدامی نمیکنند. اینجوری آدم واقعا دلسرد میشه

  • سارا wrote on ۳۰ فروردین, ۱۳۹۴, ۱۷:۱۹

    ما هم از شرکت کنندگان مسابقه طراحی سایت و المان میدان امام شهرداری نیشابور بودیم. رفتاری که شهرداری نیشابور در پیش گرفت واقعا جای تاسف داره.مسابقه ای که اعلام نتایج نداشت ! امیدواریم رسیدگی بشه.با تشکر از معمارنیوز.

  • سعید اقبالی wrote on ۳۰ فروردین, ۱۳۹۴, ۱۸:۳۹

    همزمان شدن تشکیل دبیرخانه دائمی نظارت بر مسابقات معماری و شهرسازی و این تخلف شهرداری نیشابور( اولین پایتخت دوران اسلامی و گنجینه ی معماری ایران) در برگزاری و عدم اعلام نتایج مسابقه المان میدان امام خمینی (ره) اتفاقی است که پیگیری نتیجه این موضوع برای ما جالب و برای ارگانهای مربوطه سنگ محکی برای نحوه عملکرد آنها میباشد.

  • شرکت کننده مسابقه بی سرانجام wrote on ۱ اردیبهشت, ۱۳۹۴, ۱۲:۲۴

    با تشکر از معمارنیوز به خاطر تلاشهای دلسوزانه در خصوص پیگیری مسائل مربوط به دبیرخانه مسابقات معماری.من از شرکت کنندگان مسابقه میدان امام خمینی نیشابور هستم و بسیار معترض به وضعیت این مسابقه.امیدواریم مسئولین دبیرخانه به اینگونه مسابقات بی سرانجام رسیدگی کنند. با تشکر از اینکه درسایت خوب و مفیدتان به مشکلات مسابقه شهرداری نیشابور پرداختید،از شما خواهشمندیم عدم پاسخگویی این شهرداری را در سایتتان بار دیگر پیگیری کنید. ما با تلاشهای معمارنیوز دلگرم شده ایم. باز هم ممنون!

نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook