جوابیه دبیر مسابقه و برنده رتبه اول مسابقه سردر دانشگاه قوچان به معمارنیوز؛ بدون شرح!

اختصاصی، معمارنیوز- جوابیه دبیر مسابقه و برنده رتبه اول مسابقه طراحی سردر دانشگاه قوچان به معمارنیوز؛ بدون شرح!

پیرو انتشار خبری با عنوان “نگاهی به اعلام نتایج، آثار و انتقادات مسابقه طراحی سردر دانشگاه قوچان“، جوابیه ای که توسط دبیر مسابقه مذکور، و برنده رتبه اول مسابقه نگاشته شده، برابر اصول حرفه ای و قانون مطبوعات عیناً در ادامه منتشر می گردد؛ علارغم وجود کاستی ها و نقصان های فراوان در متن دفاعیه، بدان ها اشاره نکرده ایم و آنرا به قضاوت شما خوانندگان محترم می سپاریم.
شایان ذکر است پیش تر جوابیه برندگان رتبه دوم این مسابقه نیز در خبری جداگانه در معمارنیوز منتشر شده بود.

 

  • جوابیه دبیر مسابقه طراحی سردر دانشگاه صنعتی قوچان:
    بسمه تعالی
    ریاست محترم تحریریه سایت معمار نیوز
    موضوع: جوابیه دبیر مسابقه طراحی سردر دانشگاه صنعتی قوچان

ضمن تشکر از  پیگیری ها و اطلاع رسانی کامل مسابقه طراحی سردر دانشگاه قوچان، با توجه به مطالب منتشر شده در این سایت نکات ذیل در جهت روشن شدن پروسه داوری به حضور اعلام می گردد:

در این مسابقه ۱۱۷ طرح برای داوری ارسال شده است که پرواضح است چک کردن تمامی آثار به لحاظ تکراری بودن بسیار دشوار می باشد چرا که با یک مراجعه سریع به سایت های اینترنتی نظیر portalentrance  بیش از یک میلیون طرح سردر برای مکانها در نقاط مختلف دنیا قابل مشاهده است.

لیکن با حافظه بصری هیات ژوری محترم در ابتدا از میان ۱۱۷ طرح رسیده به دبیرخانه طرحهایی که با اجماع داوری تکراری و یا شبیه به نظر می رسید از بین ۱۱۷ اثر کنار گذاشته شد (کارهایی که شبیه به سردر دانشگاه های تربیت مدرس، تهران، شریف،و…. بودند) و در ادامه با بررسی تمام شیت های رسیده به صورت کامل، ۱۶ اثر با توجه به ملاک های داوری و امتیاز دهی از بین آثار باقی مانده انتخاب گردید (لازم به ذکر است که تمام شیت ها و فایل های فرستاده شده به صورت پاورپوینت و ویدئو کنفرانس نیز مورد بررسی قرار گرفت). سپس ۶ طرح کاندید قرارگرفتن در بین ۳ اثر نهایی شدند و قرار شد پس از انجام‌ موارد اصلاحی مدنظر داوران که طی نامه ای به اطلاع صاحبان اثر خواهد رسید، و در یک پروسه رفت و برگشتی جمع بندی نهایی صورت پذیرد. لازم به ذکر است اهدای جوایز پس از دریافت ماکت طرح های اول تا سوم طی مراسمی اعلام خواهد شد.
۹۶/۹/۱۸
مهندس امید شیخی؛ مدیر فنی و طرح های عمرانی (دبیر مسابقه)

 

  • جوابیه برنده رتبه اول مسابقه طراحی سردر دانشگاه صنعتی قوچان:

بسمه تعالی
با سلام و احترام
با توجه به اعتراضات مطرح شده نسبت به نتایج «مسابقه طراحی سردر دانشگاه علم و فناوری قوچان» و با توجه به اصرار منتقدین مبنی بر تشابه فرمی طرح رتبه اول با ساخته های دیگر معماران و اقدام سایت های خبری در انتشار این مطالب پر از اشتباه در متن اصلی خبر، اینجانب “امیر شهیدی” صاحب طرح رتبه اول، ضمن اجازه از اساتید بزرگوارم لازم دانستم تا توضیحاتی مختصر در این باره عرضه نمایم.

در ابتدا اجازه می خواهم تا اندکی در مورد فرآیند طراحی -آنگونه که من آموخته ام- توضیحاتی ارائه کنم.
طراحی به عنوان یک فعل، انجام نیمه آگاهانه ی فرآیندی است که طی آن طراح با ترکیب اندوخته های ذهنی خویش و تنظیم آن ها با شرایط موجود، پاسخ مناسبی به مسئله ی مورد طراحی می آفریند. بدون شک این یک فرآیند خلاقه است و انسجام طرح نمایانگر عمق خلاقیت به کار گرفته شده خواهد بود.

اما اگر بخواهیم یک طرح را به عناصر تشکیل دهنده اش همچون فرم خام، بافت، ساختار سازه، مواد و مصالح تجزیه کنیم و از نور و سایه، روش اجرا، تناسبات و … برای بررسی طرح و ارتباط آن با محیط قرارگیری اش بهره بگیریم، خواهیم دید که هر یک از این عناصر خواه ناخواه از جایی دیگر و از درون طبیعت آمده اند و تبادر آن به ذهن دیگر طراحان معمار و غیر معمار نیز امری است حتمی!

در واقع در طراحی معماری اکتشاف و اختراع به ندرت اتفاق می افتد و همه ی ما موتیف های آثار خود را از طبیعت -چه ساخته دست بشر و چه طبیعت بکر- می گیریم.

جناب آقای “کامران دیبا” معمار پیشکسوت ایران در پاسخ به ابهامات مطرح شده نسبت به شباهت موزه هنرهای معاصر تهران و موزه خوان میرو در مصاحبه با رادیو اینترنتی “موسسه آموزشی و مهندسی ۸۰۸” در مثالی جالب توجه کار معمار را با کار آهنگساز مقایسه نموده و اشاره کردند که با وجود معدود بودن نت های موسیقی ترکیب های متنوع و متفاوت موسیقیایی همواره بوده اند، هستند و خواهند بود. همچنین ایشان در بخش دیگری از این مصاحبه اشاره به اخلاق حرفه ای نموده و توضیح میدهند که نقد معماری با فحاشی و توهین و گزافه گویی متفاوت است.
نقد معماری لازمه ی رشد و شکوفایی است ولی ایراد اتهامات، بر پایه دانش اندک و اطلاعات غلط دادن به مخاطب در نهایت موجبات سرافکندگی نقاد بی ملاحظه را در پی خواهد داشت.

در مورد شباهت فرم خام طرح اینجانب باید متذکر شوم تقریبا تمام سازه های طبیعی و مصنوع چتری دارای چنین فرمی هستند و من هم برای ایجاد سقف نیمه بسته و ایجاد نیم سایه این فرم را بهترین انتخاب یافتم. قرارگیری دو واحد از چنین فرمی در کنار هم موجب ایجاد شخصیت دروازه مانند اثر شد. در دیگر موارد همچون بافت و سازه و روش اجرا و تناسبات و … هیچ شباهتی بین اثر اینجانب و طرح مذکور نیست که بی پایه بودن اتهام وارده را بیش از پیش نمایان می کند.
فرم طرح البته پس از اعمال فیلترهای زمینه گرا و عملکردی و جرح و تعدیل شدن های بسیار تبدیل به اثر ارسالی به مسابقه شده است که البته به طور حتم کمبودهایی نیز وجود دارند که با توضیحات ارائه شده از سوی هیئت داوران اصلاح خواهند شد.
همچنین از کسانی که به اثر بنده فکر کرده و آن را نقد و آنالیز حرفه ای نمودند تشکر می کنم و از رسانه های عزیز میخواهم که در آینده با تعمق بیشتر و پس از تماس با داوران مسابقه به انتشار چنین مواردی اقدام نمایند و آن هم نه در متن اصلی خبر و با اطلاعات مخدوش!

در ادامه تصاویر شیت های ارسالی به همراه چند نمونه مشابه فرمی قرار می گیرد که امیدوارم مورد توجه واقع شود:
امیر شهیدی امام جمعه؛ (رتبه اول مسابقه)

 

لینک مرتبط: جوابیه برندگان رتبه دوم مسابقه طراحی سردر دانشگاه قوچان
لینک مرتبط: نگاهی به اعلام نتایج، آثار و انتقادات مسابقه طراحی سردر دانشگاه قوچان
لینک مرتبط: فراخوان مسابقه طراحی سر در دانشگاه مهندسی فناوری های نوین قوچان 

دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



۴ نظر on “جوابیه دبیر مسابقه و برنده رتبه اول مسابقه سردر دانشگاه قوچان به معمارنیوز؛ بدون شرح!”

  • شرکت کننده ی معمار wrote on ۱۹ آذر, ۱۳۹۶, ۲۰:۳۲

    بسیار خنده شد .. ..

  • سجاد wrote on ۱۹ آذر, ۱۳۹۶, ۲۱:۳۷

    با سلام و احترام.
    درمورد جواب دبیر مسابقه کاملا واضح هست که خود برگزارکننده مسابقه هم به این رسیده که کپی بودن دوتا برنده اول صحت داره. و با صداقت کامل گفتن که بیش از یک میلیون طرح سردر وجود داره و تشخیص دادن این طرحها بسیار کار دشواری هست. بنده به شخصه احترام قایل هستم برای این شجاعت و صداقت از طرف برگزار کننده و دبیر مسابقه سردر دانشگاه صنعتی قوچان. البته بعضی از مسولین برگزار کننده هم تخصص معماری ندارن و اینجا بهتره برای تشخیص طرح های کپی تو مسابقات فکری بشه.

    ولی درمورد جواب نفر اول و اینکه گفتن موزه خوان میرو و کار
    اقای دیبا موزه هنرهای معاصر. بادگیر یک الگوی تاریخی هست و توی معماری استفاده از الگوهایی تاریخی و حتی معاصر سازی اون الگوها به معنای کپی نیست این به معنای زنده سازی الگوهای تاریخی هست. ولی اگه طرحی که یک سال پیش ساخته شده و امروز اون تکرار بشه اینجا این به معنی کپی کردن هست.

  • داوران wrote on ۲۰ آذر, ۱۳۹۶, ۱۲:۴۹

    به اعتقاد گروه داوری: باید طراحی رو به عهده ی خودمون میذاشتن تا یک میلیون طرح رو در اینترنت می دیدیم و طرحی می دادیم که مثل هیچ کدوم نبود. از طرف هیت علمی دانشگاه بورکینافاسو اینترنشنال

  • مازیار wrote on ۶ دی, ۱۳۹۶, ۱۴:۳۱

    با سلام وقتی جوابیه دبیر مسابقه را می خوانیم انگار داوران مسابقه متکلم هستن و روند کار داوری از زاویه آنها بیان می کند حتی جایی به حافظه بصری داوران استناد می کند که لازمه این امضا شدن نامه توسط داوران می باشد و اشاره به ارائه پاورپوینت باعث می شود اینطور به نظر بیاید که نگارنده شاید اطلاعات چندانی در مورد ارائه های معماری ندارند یا منظورشان را نتوانستند درست بیان کنند اما مورد اصلی که نه در جوابیه نفر برتر و نه دبیر مسابقه به آن اشاره ای نشده عدم تناسب طرح برگزیده با خواسته های مطرح شده در فراخوان است اشاره صریح فراخوان به مقیاس متناسب انسانی و محدودیت مالی چیزی که درگروه تلگرام مسابقه به آن تاکید شده بود ودر طرح ها به چشم نمی خورد اینکه بیش از ۱۰۰ نفر زمان وهزینه صرف کردند تا طرحی برای مسابقه ارسال کنند حداقل احترامی که زیبنده شخصیت حرفه ای یک دانشگاه هست عدم کپی نامیدن طرح های رد شده بدون بیان موارد ودلایل آن می باشد و شاید بهتر باشد درچنین مسابقاتی ارائه مدارک صرفا بصورت دیجیتالی باشد تا به کاهش هزینه شرکت کنندگان و حفظ طبیعت منجر گردد

نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook