جلسه آنلاین دفاعیه دکتری معماری؛ «معماری کاخ گلستان در عصر ناصری به مثابۀ آیینۀ تحول ذوق»

دفاع از پایان‌ نامه پژوهشی دکتری معماری دانشگاه شهید بهشتی، فردا، یکشنبه مورخ ۲۸ شهریور ماه ۱۴۰۰، ساعت ۱۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰ برگزار می گردد.

دفاعیه پایان نامه تحت عنوان:
«معماری کاخ گلستان در عصر ناصری به مثابۀ آیینۀ تحول ذوق»

دانشجو: حمیدرضا پیشوایی
اساتید راهنما:
– دکتر زهرا اهری
– دکتر مهرداد قیومی بیدهندی
استادان مشاور:
– دکتر داریوش رحمانیان
– دکتر امیر مازیار
داوران:
– دکتر هادی ندیمی
– دکتر حمیدرضا جیحانی
– دکتر فرشید امامی

چکیده ای از پایان نامه:
کاخ گلستان نه فقط از مهم‌ ترین آثار معماری دورۀ قاجاریه (۱۲۰۰- ۱۳۴۴ق)، بلکه از مهم‌ ترین مجموعه‌ های سلطنتی در تاریخ معماری ایران است. پس از تأسیس کاخ گلستان در عهد کریم‌خان زند (۱۱۷۳ق)، شاهان قاجار هر یک بنایی به بناهای پیشین افزودند و تغییراتی در فضاهای آن اعمال کردند. از این حیث، برهۀ سلطنت ناصرالدین‌شاه (۱۲۶۴- ۱۳۱۳ق) در میان اسلاف و اخلافش یکتاست. در عصر ناصری، با ساخت بناهای جدید و تخریب و تغییر بناهای پیشین، کاخ گلستان بیش از هر زمان دیگری دگرگون شد. این ساخت‌ و ساز ها که در سراسر عهد سلطنت ناصرالدین‌ شاه پیوسته و بلاانقطاع جریان داشت، متأثر از ذوق و سلیقۀ کسانی بود که به انحای مختلف با کاخ گلستان سر و کار داشتند، یعنی عاملان معماری، بانی و بهره‌ وران. هدف پژوهش حاضر تحلیل و تفسیر دگرگونی‌ های معماری کاخ گلستان در عصر ناصری به مثابۀ آیینه‌ ای از پسند ها و مطلوب‌ های معماریانۀ این اشخاص است. برای نیل به این هدف، با استفاده از راهبرد تاریخی و بهره‌ گیری از منابع مادی، تصویری و نوشتاری، در گام نخست اجزا و بناهای کاخ گلستان یکایک تاریخ‌ گذاری، موقعیت‌ یابی و توصیف شده و در گام بعد تطورات تاریخی این مجموعه، بر مبنای سلیقۀ معماریانۀ اشخاص، تفسیر و تعلیل شده است. بنا بر این بررسی‌ ها، تحولات کاخ گلستان عمیقاً در پسند های اشخاص مذکور ریشه داشته که بر یکدیگر و بر شکل‌ گیری این مجموعه اثر می‌ گذاشته‌ اند. در تشکیلات معماری دربار ناصری، ساخت‌ و سازهای کاخ گلستان بیشتر بر عهدۀ عاملانی چون مباشران، معمار باشی‌ ها و معماران طراز اول بود؛ از این رو، سلایق آن ها، به ویژه در تصمیم‌ های خُرد، در کارها اثر می‌ گذاشت. از سوی دیگر، اعیان و خواص نیز، به مثابۀ بهره‌ وران اصلی کاخ گلستان، با ساخته‌ ها و نوشته‌ های خود گرایش به معماری فرنگی و تلفیقی را دامن می‌ زدند که در نهان بر پسند ها و انتخاب‌ های عاملان معماری و ناصرالدین‌شاه اثر می‌ گذاشت. در مقایسه با دو گروه دیگر، شکل‌ گیری کاخ گلستان بیش از همه تحت تأثیر پسند های معماریانۀ ناصر الدین‌ شاه، به مثابۀ بانی اصلی، بود. تصمیم‌ های معماریانۀ او در محدودۀ کاخ گلستان نه فقط متأثر از طبع لذت‌ طلب، طبیعت‌ دوست، ایلیاتی، ‌تنوع‌ طلب، بازیگوش و کنجکاو او بود، بلکه در کم‌ و کیف حساسیت او به مکان نیز ریشه داشت که تحت تأثیر سفر های فرنگ و با توسّع جهان معماری‌ اش شدید تر و غنی‌ تر شد.

* حضور برای عموم آزاد و بصورت مجازی امکان پذیر است.
* لینک ورود به جلسه
* (لینک ورود به این جلسه، همزمان با آغاز نشست، فعال خواهد شد.)
* نصب برنامه ادوبی کانکت جهت شرکت در وبینار الزامی است.

زمان: یکشنبه، ۲۸ شهریور ماه ۱۴۰۰، ساعت ۱۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰

دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook