جلد دوم کتاب «تعامل معماری و تکنولوژی» به قلم محسن وفامهر

جلد دوم کتاب «تعامل معماری و تکنولوژی» به‌عنوان مرجع درسی برای دانشجویان رشته‌های معماری و عمران، به قلم محسن وفامهر روانه بازار نشر شد.

کتاب حاضر، جلد دوم از مجموعه دوجلدی «تعامل معماری و تکنولوژی» نوشته دکتر محسن وفامهر، استاد دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران است.

جلد نخست کتاب به مبحث ساختمان‌های رایج و متداول پراخته و جلد دوم نیز شامل مجموعه مقالاتی درباره ساختمان‌های جدید و نوین است. در هر دو جلد این اثر، درباره تاثیرات عمیق تکنولوژی بر معماری و برخی دستاوردها در زمینه تکنولوژی مصالح بحث شده است.

جلد دوم کتاب «تعامل معماری و تکنولوژی» در چهار فصل کلی تنظیم شده است. فصل نخست کتاب در چهار بخش، مباحثی درباره مقاوم‌سازی ساختمان‌ها از طریق مقاوم‌سازی مصالح ساختمانی و آسیب‌شناسی ساختمان‌ها در ایران از نظر ساخت و مصالح به‌کار رفته در آنها، بیان کرده است.

موضوع محوری فصل دوم کتاب «مصالح و کاربردشان در معماری» است. در این فصل، به نقش مصالح در توسعه پایدار، مدیریت اقتصادی و افزایش راندمان اشاره شده است.

فصل سوم با عنوان «کاربرد نوین از مصالح بومی» درباره عناصر ماندگار معماری ایران نظیر خاک و خشت و همچنین چوب به‌عنوان یک عنصر تاثیرگذار در ساخت و معماری مباحثی را شرح می‌دهد.

فصل پایانی کتاب نیز به تکنولوژی قنات و تاسیسات آبی در مناطق کویری ایران و به‌ویژه سیستم آب‌رسانی شهر شوشتر و تکنولوژی موجود در آن‌ها پرداخته است.

در بخشی از کتاب حاضر آمده است: «تکنولوژی به‌عنوان یک هویت مستقل در بدو پیدایش خود در جوامع مدنی و ارکان آن تاثیرگذار بوده است. با پیدایش سامانه‌های جدید اقتصادی برای اداره کشورهای صنعتی، تکنولوژی به تدریج مسیر خود را از ابزارسازی صرف در خدمت مردم تبدیل به ابزارسازی در خدمت جامعه کرد و موجب تغییرات شدید ارزشی و فرهنگی شد. بنابراین شاید بتوان گفت که پیشرفت انسان در زندگی بدون تکنولوژی میسر نیست، لیکن صرف استفاده از تکنولوژی به منظور تامین رفاه و آسایش نمی‌تواند غایت اصلی انسان باشد. از سوی دیگر معماری و تکنولوژی همواره رابطه نزدیک و متقابلی را دارا بوده‌اند و پیامدهای تکنولوژی به اشکال مختلف خود را در معماری نمایان ساخته است. در دوران سنتی و مدرن این تاثیرپذیری با روش‌های گوناگونی انجام شده است که در ارزش‌گذاری آثار معماری کاملا نقش خود را ایفا می‌کند.»

این اثر به‌عنوان مرجع درسی برای دانشجویان رشته‌های معماری و عمران در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و حتی دوره‌های دکترا کاربرد دارد.

دکتر محسن وفامهر، استادتمام و عضو هیات علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران، عضو وابسته دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع)، عضو هسته اصلی قطب علمی، فناوری معماری دانشگاه تهران، عضو شورای فناوری‌های نوین ساختمانی و عضو انجمن مفاخر معماری ایران است. وی تاکنون بیش از ده‌ها عنوان کتاب، صدها عنوان مقاله و سخنرانی با محوریت نقش تکنولوژی در معماری ایرانی و اسلامی را در مجامع تحقیقاتی و آموزشی داخل و خارج کشور ارائه کرده است.

مجموعه دو جلدی «پرواز خیال و نقش سناریو در طراحی معماری» ، «معماری صنعتی ساختمان» ، «سیری در اندیشه‌های تکنولوژی معماری» و «نقش سناریو در طراحی معماری موزه علوم و تکنولوژی» از جمله آثار محسن وفامهر است.

چاپ نخست جلد دوم کتاب «تعامل معماری و تکنولوژی» با شمارگان یک‌هزار و ۱۰۰ نسخه در ۳۲۰ صفحه، به بهای هفت هزار و ۵۰۰ تومان از سوی انتشارات فروزش منتشر شده است.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


برچسب :

مطالب پیشنهادی :



یک نظر on “جلد دوم کتاب «تعامل معماری و تکنولوژی» به قلم محسن وفامهر”

  • حیدریان wrote on ۷ بهمن, ۱۳۹۳, ۱۴:۵۳

    با سلام و تشکر به خاطر اطلاع رسانیتون
    کتاب فوق توسط انتشارات فروزش منتشر نشده، بلکه نشر کتاب فکر نو(چپر سابق) آنرا منتشر کرده است.
    در صورت امکان، اصلاح فرمایید.
    با سپاس«حیدریان مدیر تولید نشر کتاب فکر نو»

نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook