تألیف کتاب “جستاری در نسبت اخلاق و معماری”

کتاب «جستاری در نسبت اخلاق و معماری» از سوی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان تالیف شد.

تألیف: مهدی شعبانیان
ناشر: دانشگاه آزاد اسلامی
تعداد صفحه: ۱۸۰

مهدی شعبانیان مولف این اثر اظهار کرد: شاید در بدو امر تصور وجود نسبتی مشخص میان اخلاق و معماری موضوعی مبهم و نامانوس در ذهن جلوه گر شود زیرا بنیان‌های اخلاق ریشه در علوم انسانی داشته و معماری با هنر و مهندسی ارتباط دارد. اما توسعه قلمرو دانش موجب شده تا مرزهای طبقه بندی سنتی علوم رنگ باخته و دانش‌های میان‌رشته‌ای در دهه‌های اخیر به سرعت متولد گردیده و بسط یابند.

مهدی شعبانیان گفت: اخلاق معماری دانشی نسبتاً نوپا به شمار می‌رود و در پی آن است تا مشخص سازد در عرصه معماری کدام اعمال و رفتار در زمره ارزش‌های اخلاقی بوده و معماران به عنوان اعضای این حرفه ملزم به رعایت آنها در ارائه خدمات تخصصی خویش هستند. علم اخلاق از بد و نیک اعمال و گفتار سخن می‌گوید، فضائل و رذایل را مشخص داشته و با تبیین ارزش‌ها به دنبال سوق دادن انسان‌ها به سوی کمالات بر می‌آید.

وی تصریح کرد: تعهد، مسئولیت پذیری، بکارگیری دانش تخصصی و داشتن رفتار حرفه‌ای، پاسخگویی به سایر افراد از جمله کارفرمایان، مشتریان و ساکنین ابنیه، التزام به حفظ محیط‌زیست و منابع خصوصاً منابع تجدیدناپذیر و توجه به سرمایه‌های افراد و جامعه در راستای استفاده صحیح از آن، را می‌توان برخی از سرفصل‌هایی دانست که در عرصه اخلاق معماری می‌توان مورد بررسی قرار داد. البته باید بدین نکته نیز توجه داشت که همیشه مسیر تحقق اصول اخلاقی در عرصه معماری هموار نبوده و معمولاً موانعی در این روند پیش روی معماران قرار گرفته که موجب می‌شود نتوان به راحتی ارزش‌ها و افعال مبتنی بر ارزش‌ها را در خدمات حرفه‌ای پیاده ساخت.

مولف کتاب “جستاری در نسبت اخلاق و معماری” افزود: با توجه به قدمت کم دانش اخلاق معماری، طبیعی است که منابع و متون تبیین کننده مبانی نظری آن نیز محدود و پراکنده است و یکی از موثرترین روش‌های ترویج و آشناسازی اعضا حرفه معماری با اصول اخلاق معماری تدوین و تامین منابع روزآمد و مرتبط با موضوع است.

شعبانیان تصریح کرد: بر همین اساس در راستای نیل به این هدف بررسی‌هایی برای شناخت صاحبنظران این حوزه صورت پذیرفت و در این میان تعدادی از استادان به نام فلسفه و معماری که در زمینه اخلاق و معماری دارای تالیف بودند، تمایل و موافقت خویش را برای ترجمه مقالات خویش به فارسی اعلام داشته که حاصل این تلاش مقالاتی است که در قالب این مجموعه فراهم آمده است.
در انتخاب مقالات یاد شده روزآمد بودن و نیز اعتبار علمی آنها مد نظر قرار گرفته و سعی برآن بوده تا با ارائه پاورقی‌های لازم برای اصطلاحات و عبارات نامانوس، به فهم صحیح متن کمک شود.

شعبانیان در کارنامه علمی خود تالیف ۴ کتاب از جمله کتاب هندسی ترسیمی به عنوان پر تیراژ ترین کتاب گروه هنر و معماری ، تالیف بیش از ۸ مقاله علمی و پژوهشی، اجرای ۴ طرح پژوهشی درون وبرون دانشگاهی،رییس و دبیر اجرایی ۵ همایش بین المللی و بازرس اصلی هیات مدیره نظام مهندسی ورییس گروه تخصصی معماری استان همدان را دارد.

تصویر جلد کتاب جستاری در نسبت اخلاق و معماری

این کتاب در شش فصل به زیور طبع آراسته شده است در فصل اول مقدمه مترجم و گرد آورنده این اثر آمده ودر فصل دوم مقاله “آلبرتو پرزگومز” استاد دانشگاه مک گیل با عنوان “اخلاق معماری ” در فصل سوم مقاله “وارویک فاکس” استاد دانشگاه لنگ شایر با عنوان تفکری در جنبه اخلاقی معماری، در فصل چهارم مقاله ” سیمون لانگستف” رییس انجمن سنت جیمز استرالیا، با عنوان اخلاق معماری ، در فصل پنجم مقاله “جوهانی پلاسما” معمار فلاندی با عنوان مجمع الجزایر اعتبارو سرانجام در فصل آخر مقاله “نیکلاس ری” استاد دانشگاه کمبریج با عنوان اخلاق در معماری ترجمه شده است.
منبع: آنا
تصویر روی جلد
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


برچسب :

مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook